Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, Mei 13, 2013

Anwar Ibarahim berikrar tak akan mengalah sehingga keputusan PRU13 disahkan Benar!!

Anwar Ibrahim: Perhimpunan di Kuantan pada hari Selasa, Rabu di Johor. — Gambar failKUALA LUMPUR, 13 Mei — Datuk Seri Anwar Ibrahim berikrar malam tadi tidak akan mengalah dalam perlawanan Pakatan Rakyat (PR) untuk memastikan dakwaan seharusnya menang dan berada di Putrajaya, mengekalkan pendirian mereka Barisan Nasional (BN) menang dengan menipu pada 5 Mei.

Pemimpin de facto PR, kelihatan bertenaga dan penuh bersemangat apabila berucap di hadapan penyokong PR berpakaian hitam dalam perhimpunan ketiga selepas Pilihan Raya 2013 di Ipoh, Perak mengakui ianya seminggu selepas keputusan pilihan raya diumumkan secara rasmi.

Akan tetapi beliau menegaskan walaupun Datuk Seri Najib Razak telah mengangkat sumpah dan gabungan tersebut kelihatan berurusan seperti biasa di Putrajaya, pengerusi BN dan presiden Umno bukanlah orang sebenar yang dipilih untuk jawatan itu.

“Pemimpin Umno akan kata, kami mempunyai mandat jadi kamu diam. Tetapi saya kata — No way. Kita mempunyai mandat dan akan… lawan tetap lawan,” kata beliau mengundang hadirin untuk menjeritkan slogan tersebut.

“Najib telah disahkan menang… dan telah mengangkat sumpah. Apa harus kita lakukan?
“Sebab itu saya kata… di Kelana Jaya ratusan ribu rakyat hadir hanya dengan notis dua hari… Di Pulau Pinang, ratusan ribu hadir di Batu Kawan… kebangkitan rakyat.

“Kenapa? Kerana suara rakyat suara keramat,” kata Anwar.
“Hari Selasa kita akan berhimpun di Kuantan. Rabu kita akan berhimpun di Johor. Dan kita tidak akan berhenti sehingga keadilan ditegakkan di negara ini.

 “Kita tidak akan berhenti sehingga keputusan sah diumumkan. Ya. Kita akan teruskan dan tidak akan mengalah,” tambah beliau melalui siaran secara langsung di Internet malam tadi.
Anwar dan pasukannya dalam PR menegaskan keputusan pilihan raya 5 Mei yang baru diumumkan dicemari dengan penipuan, corak pengundian luar biasa, cara menguruskan kotak undi diragui dan isu lain.
Dengan mengatakan mempunyai bukti mencukupi untuk menyokong dakwaan mereka, peguam dari kedua-dua DAP dan PAS akan menjalankan petisyen pilihan raya untuk mencabar keputusan tersebut.

Pemimpin PR mengatakan mereka akan mencabar 29 keputusan pilihan raya dan perhimpunan, yang bermula di Selangor Rabu lalu, bergerak ke Pulau Pinang pada Sabtu dan di Perak malam semalam, akan diteruskan di Kuantan pada Selasa dan Johor pada Rabu.

Gabungan BN menang tipis pada 5 Mei dengan hanya 133 kerusi Parlimen berbanding 89 kerusi oleh PR, lebih rendah daripada 140 kerusi yang mereka menangi dalam Pilihan Raya 2008.
Lebih menyedihkan bagi BN adalah mereka kehilangan undi popular, hanya mendapat 48 peratus daripada undi, tiga mata peratusan lebih rendah dari 51 peratus oleh PR.

Di Perak, nasib BN lebih parah lagi, hanya mendapat 507,123 atau 45.25 peratus daripada undi, dibelakang PR yang mendapat 613,490 undi atau 54.75 peratus, walaupun menang 31 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN).

PR Perak telah mengatakan keputusan pilihan raya tidak sah, menegaskan pentadbiran negeri ditangan mereka kerana majoriti daripada rakyat Perak telah mengundi menentang BN.
Dalam ucapan awalnya, Anwar turut menyelar pemimpin kanan Umno Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz kerana mendakwa komuniti CIna yang undi menentang BN dikelirukan kerana memikirkan kerajaan pimpinan PR akan memansuhkan hak keistimewaan Melayu dan Bumiputera.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu menafikan ini, menegaskan persetujuan tiga parti dalam PR — DAP, PKR dan PAS — secara rasminya mengiktiraf semua perkara dalam Perlembagaan Persekutuan termasuk Artikel 153, yang menyentuh tentang hak keistimewaan etnik dominan negara ini.

TheMalaysiaInsider
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...