Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, Julai 26, 2015

HOT!! : RAHSIA BESAR TERBONGKAR..KENAPA PR HANCUR..

 

Hadi adalah punca utama kematian Pakatan Rakyat bukan saja kerana mencabul Dasar Bersama dan prinsip muafakat Pakatan Rakyat tetapi juga kerana cuba untuk menjadi “tuan” Pakatan Rakyat

Berat hati saya untuk menyatakan rasa kesal yang amat sangat apabila melihat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang terus mengulang-ulang propaganda Umno bahawa DAP mahu menjadi “tuan” ke atas parti lain.

Propaganda ini menyelindungkan pendirian politik baru beliau untuk menjadi pembela terkuat Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan para pemimpin dan ahli Umno sendiri sedang mencari arah baru untuk negara ini.

Sebagai contoh, ketua Umno Cheras Syed Ali Alhabshee kelmarin menyifatkan pakatan baru pembangkang tidak mampu menggugat Umno. Beliau juga terus menyebarkan pembohongan bahawa gabungan baru berkenaan akan dikuasai oleh DAP seperti mana kononnya DAP dulu menguasai Pakatan Rakyat yang telah berkubur.

Dakwaan yang hampir sama diulang oleh Hadi kelmarin dengan menyebut bahawa golongan yang menghargai perjuangan Islam tidak akan menjadikan DAP sebagai 'wali', mengulangi tuduhan Umno bahawa DAP mahu menjadi “tuan” dalam hubungan “tuan dan hamba” dengan parti-parti politik lain.

Tuduhan itu bukan saja tidak berasas sama sekali, malah ia pembohongan paling keji daripada seorang bekas pemimpin Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat dulunya hampir menjadi sebuah gabungan politik baru antara kekuatan-kekuatan politik yang hampir setara di kalangan parti yang menjadi anggotanya, berasaskan prinsip muafakat di mana setiap keputusan atau dasar Pakatan perlu dicapai menerusi muafakat ketiga-tiga parti komponen.

Tidak ada parti atau pemimpin memegang kuasa veto bagi membatalkan keputusan yang telah dicapai secara muafakat oleh pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti komponen.

Justeru tindakan Hadi mencabul Dasar Bersama Pakatan dan prinsip muafakat ini, kerana mahu menjadi “tuan” dalam Pakatan Rakyat, muncul krisis demi krisis dalam Pakatan, iaitu dengan:

1. Mencabul dasar Pakatan Rakyat untuk memastikan pertandingan satu lawan satu menentang Barisan Nasional dalam pilihanraya dengan meletakkan calon-calon PAS pada hari pencalonan untuk bertanding melawan PKR di enam kerusi Dewan Undangan Negeri dalam Pilihanraya Umum ke-13, menyebabkan Umno menang di semua kerusi terbabit.

2. Mengenepikan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 17 Ogos 2014, yang dihadiri oleh Timbalan Presiden Mat Sabu bagi pihak Hadi, yang menetapkan Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor.

3. Melanggar janjinya sendiri pada mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015 bahawa sebarang pindaan ke atas Enakmen Jenayah Syariah Kelantan dan sebarang usul persendirian Ahli Parlimen Pakatan berkenaan pelaksanaan hudud akan terlebih dulu dibentangkan di hadapan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

Cita-cita Hadi untuk menjadi “tuan” dalam Pakatan Rakyat melanggar prinsip asasi Pakatan sebagai sebuah gabungan antara parti-parti yang setara, dimeterai dengan prinsip muafakat dan Dasar Bersama Pakatan Rakyat.

Atas sebab inilah Hadi mengenepikan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat untuk melantik Menteri Besar Selangor kerana Azizah seorang wanita.

Malah, Hadi juga tidak bersetuju dengan cadangan untuk menamakan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon dari Pakatan Rakyat untuk kerusi Perdana Menteri.

Tidak berlebihan jika disebut bahawa Hadi adalah punca utama Pakatan Rakyat berkubur, bukan saja kerana mencabul Dasar Bersama dan prinsip muafakat Pakatan Rakyat tetapi juga kerana cuba untuk menjadi “tuan” Pakatan Rakyat, menggunakan kuasa veto bukan saja ke atas Jawatankuasa Pusat PAS tetapi juga Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

Konsep politik Hadi, termasuk politik gabungan, sama sekali tidak serasi dengan demokrasi, pluralisme, hak asasi manusia, kepelbagaian budaya, hak wanita serta gagasan pembangunan dan kemodenan.

Saya telah sebutkan kelmarin bahawa terserah kepada Hadi jika beliau mahu membantu memanjangkan hayat politik Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri di tengah taufan politik skandal 1MDB.

Namun, beliau tidak berhak berbohong dan berdusta tentang DAP demi matlamat politik barunya untuk menjadi sahabat sejati Najib yang sedang berdepan tuntutan untuk meletakkan jawatan, termasuk daripada khalayak Umno.

Setahun yang lalu, saya boleh menyatakan dengan yakin bahawa jika ada usul untuk mengadakan undi terhadap Najib di Parlimen, semua ahli parlimen Pakatan Rakyat akan mengundi tidak percaya.

Berlainan keadaannya hari ini. Apakah Hadi dan para pendukungnya akan sanggup membuat undi tidak percaya terhadap Najib di Parlimen? Hampir tidak mungkin, jika melihat kepada pembelaan luar biasa Hadi terhadap Najib.

Setahun yang lalu, tidak diragui lagi bahawa semua ahli parlimen Pakatan Rakyat dari DAP, PKR, dan PAS akan seia-sekata menuntut ketelusan dan kebertanggungjawaban berkenaan skandal 1MDB. Apakah hari ini Hadi dan pengikutnya akan menyokong usul sedemikian di Parlimen?

Hadi boleh mengubah pendirian dan belang politik beliau untuk menjadi pembela Najib yang paling kuat, namun janganlah melakukannya dengan cara mengorbankan kebenaran, keadilan, dan kejujuran dengan mengulang-ulang pembohongan dan pendustaan yang disebarkan Umno berkenaan DAP.



LIM KIT SIANG ketua parlimen DAP dan MP Gelang Patah.

mk

11 ulasan:

  1. dap memang celaka. sentiasa serang TGHH... geng ghb pulak sokong...pkr pula ugut...musnahlah pakatan... jgn belagak nak jadi abng besar...selagi dasar mereka pada dunia selagi itulah pakatan rakyat 2.0 tidak akan berjaya...mat sabun adalah segalanya... dari tindak n cakap memang musuh Jemaah kami...mulai saat ini kita akan kenal satu persatu kelemahan mereka yg rakus

    BalasPadam
  2. Kecewa betul aku dgn parti2 ni.. Kalau dulu waktu tengah kuat pun bole kalah dgn BN inikan pulak nak adap PRU14. Smpi bila nak bercakaran? Ni bkn masa nak penting diri sendiri.. Nampaknya rakyat Malaysia terpaksa terus di zalimi & ditindas smpi kiamat.

    BalasPadam
  3. Dr Mujahid juga berhujah orang yang mengundinya atas dasar PAS mungkin hanya sekitar 4000 orang. Lupakah beliau bahawa walaupun yang bertukar haram itu sedikit, tetapi bila bercampur dengan perkara halal, ia akan mengharamkan semuanya sekali? Walaupun beliau memperoleh satu undi sahaja, tetapi sekiranya undi tersebut diperoleh atas dasar beliau mewakili parti Islam, ia tetap diperhitungkan Allah.

    Saya hanya mampu menasihat. Saya cukup bimbang jika inilah sikap mereka terhadap parti, apakah pula sikap mereka terhadap negara sekiranya menjadi pemimpin Malaysia kelak? Apakah mereka juga sanggup menggadai kedaulatan negara hanya kerana menjaga hubungan dengan golongan anti Islam dap yang jelas mahu mengambil kesempatan terhadap perpecahan PR
    Mereka masih punya pilihan, antara terus kekal berjuang dalam PAS sekurangnya sehingga tamat tempoh sebagai wakil rakyat sekiranya tidak mahu menyusahkan rakyat menghadapi PRK, ataupun terus keluar dengan meletakkan jawatan demi maruah, harga diri dan takutkan Allah biarpun terpaksa menunggu sepenggal lagi untuk bertanding semula.
    Kasihanilah jua anak dan isteri, yang terpaksa menelan rezeki haram, membesar dalam keadaan syubhah, yang bakal menyebabkan doa mereka tidak diendahkan oleh Allah SWT

    BalasPadam
  4. dah hampir setahun dap dok serang TGHH... tanpa nokhtah n tanpa silu n tanpa segan... berurat lidah mereka mengecam...depa abaikan apa yg mengecewa kan Jemaah Kami...ketua PR ikut kepalanya saja dlm kes calun yg bertindih tanpa maklum kpd PAS...langkah kajang move dia atur ikut nafsu PKR mereka saja...pertukaran MB Selangoq ikut acuan depa saja tanpa rujuk PAS...jadi broker n barua curi adun PAS untuk sokong gerakan mereka....bila dah melarut n tersepit mai nak jumpa PAS...kena herdik balik tak keruan Jalan (saifuddin budak pokok sena memang barua tak tau simpan rahsia perjumpaan..). mula ajak geng irc n jim (baca JIN) Abim baikot TGHH...dap barua pun apa lagi ulas bagai mencurah myk dalam api hentam TGHH tanpa selindung kata kami nak UG... bagi aku lebih baik makan lembu nfc dari makan babi dengan dap...selamat maju jaya kepada GHB (Geng Haru Biru)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nasib kau la Pas Ori Jitra. Menang president hang tu mulut cirit birit... Menang suka tikam belakang kawan. Boleh belah la..ularmak2 geng tuang president Pas pis pus kau.

      Padam
  5. Golongan mana sekalipun...kalau berjanji tak betul, kawan tak dihargai, berhujah tak sampai kehujung, berjuang dalam pura pura, matlamat ada berbagai, fokus tak ada, keutamaan hanya untuk diri...kuasa, kewangan dan keseronokan.

    JANGAN JADI PEJUANG LAH WEEIII!!!
    BUAT NAMPAK BANGGANG JER....

    BalasPadam
  6. Golongan mana sekalipun...kalau berjanji tak betul, kawan tak dihargai, berhujah tak sampai kehujung, berjuang dalam pura pura, matlamat ada berbagai, fokus tak ada, keutamaan hanya untuk diri...kuasa, kewangan dan keseronokan.

    JANGAN JADI PEJUANG LAH WEEIII!!!
    BUAT NAMPAK BANGGANG JER....

    BalasPadam
  7. Golongan mana sekalipun...kalau berjanji tak betul, kawan tak dihargai, berhujah tak sampai kehujung, berjuang dalam pura pura, matlamat ada berbagai, fokus tak ada, keutamaan hanya untuk diri...kuasa, kewangan dan keseronokan.

    JANGAN JADI PEJUANG LAH WEEIII!!!
    BUAT NAMPAK BANGGANG JER....

    BalasPadam
  8. marilah membangun bersama cai bertuankan tokcai

    BalasPadam
  9. Hikhikhik!!!...pi mai pi mai tang mano pon kena kat PAS jugak...inilah akibat bila ada EGO pada diri...tak boleh terima teguran, rasa dirinya saja yang betul orang lain semua salah, mencabuli janji, siap tikam belakang kawan pula tuu....apakah semua itu bukan dari ciri-ciri munafiq??

    BalasPadam
  10. Hikhikhik!!!...pi mai pi mai tang mano pon kena kat PAS jugak...inilah akibat bila ada EGO pada diri...tak boleh terima teguran, rasa dirinya saja yang betul orang lain semua salah, mencabuli janji, siap tikam belakang kawan pula tuu....apakah semua itu bukan dari ciri-ciri munafiq??

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...