Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Mei 24, 2011

Rakaman Wawancara DSAI Di MalaysiaKini

Berikut ialah wawancara Malaysiakini dengan Anwar berhubung isu yang dibangkitkan:

Malaysiakini: PKR terus diserang berhubung pemilihan langsung yang dijalankannya pada tahun lalu. Adakah tindakan mengadakan pemilihan itu satu keputusan yang betul?

DSAI: Anda tahulah ada suara-suara liberal yang kata kita tidak sepatutnya jadi terlalu demokratik kerana orang belum bersedia. Tapi, mengapa kita bercakap tentang demokratik? Inilah harga yang perlu dibayar.

Kita mahu jalankan pemilihan, dan ianya sangat mahal, tapi saya rasa, supaya adil, (jawatankuasa pemilihan) menjalankan tugas yang baik. Ada kerisauan disuarakan terutamanya aduan tentang tindakan yang berlengah-lengah, tentang disiplin parti (dan keputusan) yang digantung. Malah sekarang pun (pemilihan dibuat semula) untuk Batu Sapi dan Semporna kerana ada peti undi yang hilang.

Jadi jika anda kata kita tidak bersedia, kita boleh kata begitu. Tapi bukanlah orang tidak bersedia. Mungkin ada masalah dengan jentera tetapi orang (PKR) OK, mereka boleh terima.

Malaysiakini: Ada juga kritikan timbul memandangkan Datuk Seri bukan dipilih oleh parti.

DSAI:
Ya, saya bukan dilantik melalui pemilihan langsung tetapi para perwakilan meluluskan resolusi (pada 2009). Saya tidak mempengerusikan mesyuarat parti. (Presiden, Datuk Seri Dr Wan) Azizah yang pengerusikannya.

Malaysiakini: Adakah Datuk Seri bersedia untuk bertanding dalam pemilihan akan datang?


DSAI: Jika Azizah mengalah, saya akan bertanding.

Malaysiakini: Atau sekiranya Datuk Seri tidak kembali ke penjara?

DSAI: Ya. Barangkali tidak... Tidak ada sebab (untuk didapati bersalah).

Malaysiakini: Datuk Seri pasti?

DSAI: Bawah undang-undang apa? (Pihak berkuasa) perlu bersedia dengan kessannya. Kenapa (mereka) fikir rakyat bodoh? Kenapa (mahkamah buat keputusan) seperti itu? Macam mana anda boleh buat keputusan seperti itu?

Mungkin saya patut baca teks pendakwaan dalam kes yang dipanggil prima facie ini. Mereka mempersendakan undang-undang ini.

Tambahan pula, saya belum dapat keputusan (bertulisnya), walaupun ia dibacakan di mahkamah... Saya dapati (ini) pelik.

Malaysiakini: Bagaimana Datuk Seri akan membela diri memandangkan mahkamah telah mendapati ada kes prima facie ke atas Datuk Seri. Adakah Datuk Seri akan memanggil Datuk Seri Najib dan dan Datin Seri Rosmah untuk memberi keterangan?

DSAI: Oh, kita tidak boleh beritahu anda, tapi kita akan panggil mereka (untuk beri keterangan). Kita tahu bahayanya (memanggil mereka ke kandang saksi).
Masalahnya... dalam perbicaraan pertama (di mana Dr Mahathir Mohamad mengelakkan daripada hadir ke mahkamah sebagai saksi).
Dia (Mahathir) menggunakan aspek teknikal – bahawa (Azizan Abu Bakar yang mendakwa diliwat) membuat laporan polis sebelum berjumpa (Mahathir). Sekarang, (Najib) tidak boleh buat begitu.
Najib bertemu (pengadu yang mendakwa diliwat, Saiful Bukhari Mohd Azlan) sebelum (laporan polis) dibuat.

Malaysiakini: Datuk Seri bersedia sekiranya kembali dipenjarakan?
DSAI: Saya telah melalui yang terbaik dan paling buruk. (Mereka tidak boleh) beri saya kata dua atau ugut saya seperti ini. Saya berasa, dalam hati saya (saya tidak akan kembali ke penjara).

Malaysiakini: Jadi sebab mengapa Datuk Seri tidak mahu bertanding jawatan presiden adalah disebabkan perbicaraan kes liwat bukan?


DSAI: Ya, banyak sebabnya, anda tidak perlu jelaskan semua. Saya dengar pandangan pemimpin, saya lihat (situasinya). Siapa yang mahu saya bertanding? Utusan. Ini menarik. Utusan melancarkan kempen dan anda terpengaruh.

Mereka melancarkan kempen besar-besaran, jadi anda perlu tanya kenapa. Tiba-tiba, satu perkara positif yang mereka kata ialah Anwar perlu jadi presiden kepada parti. Lagilah saya tidak mahu.

Malaysiakini: Adakah sesiapa di dalam PKR yang boleh mengambil alih?


DSAI: Tiada siapa yang kekal. Ahli politik ada ego yang besar, kadang-kadang mereka rasa begitu. Tapi demi Tuhan, anda perlu tahu.

Mandela ada pengganti, Gandhi ada pengganti. Mereka semua pemimpin besar dan mereka ada pengganti. Dan jika Rasul, walaupun anda tidak menggantikan Rasul, (digantikan) dengan para sahabat. Jadi orang kecil seperti kita, anda tidak tahu, saya mungkin akan hilang begitu sahaja daripada sistem.

Malaysiakini: Sekarang Datuk Seri ada Azmin Ali sebagai bakal pengganti tapi dia tidak seperti Datuk Seri. Dia tidak berapa disukai dalam parti.


DSAI: Ya.

Malaysiakini: Apa nasihat yang boleh Datuk Seri berikan untuk perbaiki imejnya.

DSAI: Tidaklah, dia buat kerja, maksud saya, orang kadang-kadang berasa kasihan dengan saya kerana saya dipenjarakan dan semua itu.

Malaysiakini: Jadi dia juga perlu dipenjara?


DSAI: [Ketawa] Kita bekerja sebagai satu pasukan. Azizah mungkin bukan licik berpolitik seperti saya, tapi dia boleh tarik (sokongan). Sebagai contoh, di Sabah (kami) biarkan Azizah menguruskannya dan tiba-tiba situasi kembali tenang. Jadi saya tanya dia, 'apa yang awak dah buat? Doa apa yang awak baca, keadaan sangat tenang sekarang?'

Jadi Azmin perlu buat seperti itu. Dia perlu bina pasukan yang boleh memenuhi batas atau kelemahannya.

Kedua, anda perlu dilihat... jika anda mula buat perbandingan, ialah satu masalah seperti sesiapa saja yang mengambil alih daripada Mandela. Saya, tentunya, di rang paling bawah, tapi itulah masalahnya bila orang mula buat bandingan.

Tapi saya percaya bahawa (Azmin) percaya dia ada (ciri-ciri) yang betul tapi dia mesti dilihat suka menolong, suka berdamai dan pada masa lain lebih berhati-hati, sabar dengan beberapa kenyataannya.

Ini akan ditekankan, bukan? (Bahawa) 'Azmin perlu lebih berhati-hati, sabar.' Saya ucap selamat kepada dia, lebih baik saya beritahu dia dulu [Ketawa]

Malaysiakini: Datuk Seri rasa dia pengganti yang baik?


DSAI: Bukan pengganti, ini perlu diserahkan kepada parti untuk diputuskan. Buat masa ini dia timbalan presiden, satu fungsi yang besar... Tapi untuk berjaya, seperti yang saya kata, dia mesti bekerja dalam satu pasukan dan... serahkan kepada parti untuk diputuskan.
Malaysiakini: Bolehkah PKR berubah daripada persepsi semasa bahawa parti ini dilihat sebagai institusi keluarga?

DSAI: (Persepsi) itu datang daripada suara liberal seperti anda. Kita tidak (bercakap seperti itu), kita bercakap perubahan, dasar, mengenai peningkatan harga, mengenai kenaikan harga petrol. Hanya sedikit suara sinis sahaja yang kata (PKR satu institusi keluarga).
Apa bezanya (anak beliau yang juga ahli parlimen Lembah Pantai) Nurul Izzah dengan (menantu Tun Abdullah Badawai dan juga ahli parlimen Rembau) Khairy (Jamaluddin) dan (anak Tun Dr Mahathir Mohamad) Mukhriz?
Izzah menderita. Dia tidak ada kehidupan remaja. Dia tidak masuk universiti sebab dia bumiputera, dia mencapai gred (sendiri). Jadi ada perbezaan di situ.
Kemudian, Azizah bukanlah bercita-cita dari segi politik, dia tidak mahu (sertai politik), tapi apada masa itu, ingat lagi pada 1998, dia terheret ke dalamnya.
Tapi saya tak rasa ianya satu institusi keluarga.
Tengok begini, saya dalam (PKR). Saya tidak nafikan kenyataan tetapi saya sepatutnya bebas daripada perkara remeh (dalam mentadbir PKR), kebanyakan daripadanya, dan kemudian fokus kepada agenda lebih besar. Sebab itulah saya habiskan lebih banyak masa dengan Pakatan (Rakyat).
Ramai orang percaya (saya kawal PKR)... Tapi saya tidak. Saya habiskan malam Rabu dengan biro politik (tetapi) program lain lebih diutamakan. Hanya bila ada isu dasar yang serius, saya akan (terlibat), lain daripada itu tidak.
Saya biarkan kepada Azizah dan pasukannya. Mereka yang uruskan (parti). Ianya berbeza jika anda presiden, banyak kerja-kerja pentadbiran.
Pakatan masih baru, anda perlu bina kepercayaan dan keyakinan untuk memastikan ianya berjalan.. dengan (presiden PAS, Datuk Seri) Abdul Hadi (Awang), (penasihat DAP, Lim) Kit (Siang), (setiausaha agung DAP, Lim) Guan Eng, (setiausaha agung PAS), Datuk Mustafa Ali, itulah kerja saya.
Malaysiakini: Datuk Seri dilihat sebagai elemen yang menyatukan Pakatan, tapi Datuk Seri juga nampaknya sering menjadi sasaran kritikan. Adakah Datuk Seri rasa seperti satu beban kepada Pakatan?
DSAI: Itu juga satu strategi. Saya rasa, sesiapa sahaja yang menjadi ketua (akan diserang). Kenapa (mursyidul am PAS, Datuk) Nik Aziz (Nik Mat), kenapa Guan Eng? Saya rasa ianya berkenaan (siapa) yang lebih efektif untuk diserang.
Malaysiakini: Datuk seri paling efektif sebagai sasaran serangan?
DSAI: Buat masa ini, saya, Nik Aziz dan Guan Eng.
Malaysiakini: Benar, tapi Datuk Seri lebih banyak diserang berbanding yang lain.

DSAI: Ya, sebab mereka fikir saya habiskan lebih banyak masa dengan Pakatan, dan jelas saya satu ancama. Mereka umumkan saya sebagai pemimpin mereka, sebagai PM baru. (Perdana menteri, Datuk Seri) Najib (Razak) tidak dapat menerimanya.
Malaysiakini: Datuk Seri juga diserang oleh orang seperti Datuk Zaid Ibrahim (yang meninggalkan PKR pada 2009 kerana tidak berpuas hati dengan pemilihan parti) terutama sekali dalam isu video seks.
DSAI: Zaid Ibrahim bercakap tentang moral? Saya ucapkan selamat berjaya. Siapa yang bercakap tentang moral? Kalau (di luar) Umno, Zaid Ibrahim; di (dalam) Umno, (Tan Sri) Rahim Thamby Chik.
Malaysiakini: Kenapa Datuk Seri fikir (Zaid) sangat pedas sekarang? Adakah dia rasa telah dikhianati Datuk Seri?

DSAI: (Ketika) dia sertai (PKR), kami beri dia ruang dalam biro politik, dia bertanding dalam pilihan raya kecil (Hulu Selangor), bertentangan dengan (nasihat) daripada seluruh cabang dan daripada (PKR) negeri, daripada menteri besar...
Dia merajuk, dia mahu (bertanding), dan kata berilah dia peluang, blah blah blas, setiap malam di rumah dia merayu, jadi saya fikir, OK, beri dia peluang. Dia kalah (dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor).
Malaysiakini: Jadi ia bukanlah tentang pemilihan parti?
DSAI: (Ada pergeseran) sebelum daripada itu lagi.

Malaysiakini: Adakah Datuk Seri rasa beliau ambil alih parti KITA kerana pendirian peribadi terhadap Datuk Seri?

DSAI: Itu tidak penting. Kita telah berdepan dengan perkara lebih besar. Tapi, untuk (Zaid) bercakap tentang moral, saya ucapkan selamat berjaya kepada dia.

Anwar ditemubual oleh Steven Gan, Salhan K Ahmad, Kow Gah Chie dan Aidila Razak.
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...