Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Mei 31, 2011

KEADILAN pohon semakan kehakiman, dakwa ROS berniat jahat

KUALA LUMPUR:  Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran hari ini mewakili Parti Keadilan Rakyat (Keadilan) memfailkan permohonan semakan kehakiman bagi menghalang Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) meneruskan pembatalan terhadap parti itu.Ia berhubung notis bertarikh 9 Mei yang dihantar ROS untuk membatalkan KEADILAN atas alasan melanggar salah satu fasal perlembagaan dengan memecat seorang anggota parti itu.

“Relif yang dipohon antara lain adalah satu perintah larangan terhadap ROS,  untuk melarang responden daripada meneruskan dengan jua tindakan di bawah seksyen 13 (1) dan /atau (2) Akta Pertubuhan 1966 melalui notis bertarikh 9 Mei 2011 untuk membatalkan pendaftaran Parti Keadilan Rakyat.“Alasan permohonan untuk menghalang ROS kerana notis yang dikeluarkan tidak sah dan dibuat diluar bidang kuasa memandangkan fakta-fakta dan asas undang-undang seperti mana yang didakwa dalam kandungan notis tersebut tidak wujud dan tidak sempuna.

“Kita terkejut menerima notis tersebut kerana ia tidak masul akal dan begitu menyalahi undang-undang dan berniat jahat kerana tiada fasal dalam perlembagaan parti seperti yang dinyatakan dalam notis ROS,” kata Surendran ketika sidang media di perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, di sini, hari ini.KEADILAN sebelum ini mengutuk tindakan ROS yang memberikan alasan bahawa parti itu melanggar fasal perlembagaannya dengan memecat seorang anggotanya, sedangkan fasal yang dikatakan itu tidak wujud.

Malah ROS maklumat yang terkandung dalam notis berkenaan juga salah seperti tarikh dan nama anggota KEADILAN yang dipecat.Menurut Surendran, tindakan ROS terhadap KEADILAN yang kini mempunyai 400,000 ahli dan 26 Ahli Parlimen, dilihat sebagai berniat jahat dan percubaan untuk membantut proses demokrasi di negara ini.

“Tindakan ROS mempunyai sebab tersembunyi yang berniat jahat dan percubaan untuk membantut proses demokrasi negara kerana kita semua tahu PRU ke-13 akan diadakan tidak lama lagi. Dalam masa ini, ada percubaan oleh Umno BN, untuk membatalkan pendaftaran supaya PKR tidak dapat bertanding dalam pilihan raya akan datang.Selain itu, beliau turut meluahkan kekecewaannya kerana Malaysia seolah mahu mengikut langkah beberapa negara regim kuku besi yang mengharam parti pembangkang.

“Kita di pihak PKR dan pihak pembangkang serta  rakyat memandang kes ini serius kerana taktik seperti ini yang cuba mengharam dan membatalkan parti politik pembangkang pernah diamalkan di Mynmar dan Afrika.“Regim-regim politik Junta, iaitu tentera di Myanmar mengharamkan parti yang ditubuhkan oleh Aung San Suu Kyi. Afrika Selatan semasa dasar Apartied, regim kulit putih mengharamkan parti African Congress oleh Nelson Mandela dari 1960 hingga 1990.

“Jadi kita terkejut dan kesal bahawa kerajaan negara kita pun telah menggunakan taktik yang pernah digunakan oleh Junta di Myanmar dan regim Apartied oleh kulit putih.Sementara itu, beliau berharap permohonan itu dapat diluluskan secepat mungkin kerana curiga dengan motif sebenar ROS.“Kita harap dapat selesai kes ini secepat mungkin dan berharap awal minggu depan akan didengarkan di mahkamah kerana kita sangsi dengan ROS yang boleh keluarkan notis yang salah dari fakta, undang-undang, prosedur, logik,” katanya.

Antara barisan peguam yang mewakili KEADILAN bagi  memfailkan permohonan tersebut terdiri daripada Ahli Biro Politik KEADILAN, Sivarasa Rasiah dan Latheefa Koya dan Fadiah Nadwa Fikri yang mewakili Lawyers for Liberty (LFL).KeadilanDaily
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...