Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, Mei 16, 2011

Melayu hancur jika masih sokong UmnoBN – Aziz Bari

SHAH ALAM – Orang Melayu akan terus mundur dan terpinggir jika mereka enggan berubah, malah akan terus menjadi peminta serta dipergunakan  parti pemerintah sekarang.

Demikian kata Profesor Dr Abdul Aziz Bari ketika membentangkan kertas bertajuk ‘Tahap-Tahap Kritikal dalam Sejarah Perlembagaan Malaysia’ pada Bengkel Asas Perlembagaan di sini baru-baru ini.
Program anjuran bersama Persatuan Ulama Malaysia dan Persatuan Peguam Muslim Malaysia itu dihadiri para pemimpin dan anggota NGO Islam.

Dalam bengkel berkenaan, Aziz berkata Umno masih lagi bercakap soal peruntukan perlembagaan mengenai Islam dan Melayu selepas lebih 50 tahun merdeka.
Ia katanya, adalah bukti yang menunjukkan mereka gagal menjalankan amanah yang diberi selama ini.
“Orang Melayu perlu nekad dan berani berubah kerana mereka sudah terlalu lama dikecewakan. Dan sekarang mereka diancam dengan pelbagai jenis ugutan dan kebimbangan yang tidak pun wujud seperti kononnya Kristian akan dijadikan agama rasmi Malaysia”, jelasnya.
Jalan di hadapan, tambahnya, ialah orang Melayu perlu membuat perubahan kerana selama ini mereka jelas tidak ke mana-mana.

Aziz berkata sekarang ini wujud pula satu aliran yang kononnya hendak mempertahankan perlembagaan, termasuk Perkara  153 yang memperuntukkan kedudukan istimewa Melayu.
“Kita jangan menganggap peruntukan perlembagaan itu semacam tangkal dan azimat yang digantung di muka pintu dengan harapan membawa faedah dan berkat.

“Peruntukan itu akan tinggal peruntukan yang tidak mempunyai makna apa-apa sekiranya orang Melayu tidak bekerja kuat dan bebas berfikir”, tegasnya.
Dalam pembentangan selama sejam itu, Aziz menghuraikan beberapa krisis perlembagaan termasuk krisis antara kerajaan persekutuan di bawah pentadbiran Mahathir dengan Raja-Raja pada 1983 dan 1993.

Beliau juga turut menyentuh krisis kehakiman yang membawa kepada pemecatan Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada 1988.
Krisis kredibiliti yang menyelubungi pelbagai institusi awam selepas pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998 juga disentuh.
“Ketika reformasi dan Pilihan Raya Umum ke 12 pada 2008  menunjukkan bahawa rakyat mempunyai sumbangan dan peranan dalam perkembangan perlembagaan negara,” tegasnya.KeadilanDaily
    

2 ulasan:

  1. jika dibiarkan umnoporno memerintah bukan saja Melayu hancur...malah negara ini turut hancur.

    BalasPadam
  2. mahathir n najib bolih merancang tapi ingat peranchangan ALLAH adalah segala2nya.....tunggu!!!

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...