Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Ogos 22, 2015

TOKOH HARAPAN BARU SANGGAH MUFTI UMNO..

 Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa

GEORGETOWN - Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria diminta tidak mengeluarkan kenyataan ‘double standard’ berhubung isu tindakan menggulingkan kerajaan.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, kenyataan Harussani itu jelas menunjukkan kenyataan bersifat peribadi yang menyebelahi kerajaan semata-mata.

Tidak pasti sama ada kenyataan itu adalah fatwa atau pandangan peribadi Harussani, Dr Muhajid berkata, dalam Islam jelas menunjukkan, jika seseorang pemimpin itu tidak membela dan menindas rakyat, maka dia perlu ditegur atau digantikan.

“Saya tidak nampak di mana dalam Islam yang menyatakan menggantikan seseorang pemimpin yang jelas menindas rakyat itu adalah haram.

"Pada saya, beliau bersifat ‘double standard’. Mengapa satu ketika dahulu BN merampas Perak, beliau diam sahaja? Tidak pula keluar fatwa atau kenyataan sebegini?” katanya kepada media, hari ini.
http://rm20segera.com/?r=te2u

Menurutnya, Harussani perlu membuat kajian berhubung nas dalam al-Quran terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan.

“Tindakan kita ini bersifat demokrasi bagi mengembalikan integriti dalam kepimpinan negara. Dalam Islam pun menyatakan, siapa sahaja buat perkara yang tidak betul, perlu ditegur atau jika perlu, ditangkap.

“Saya harap selepas ini, beliau buat kajian terlebih dahulu sebelum buat kenyataan.  Kenyataannya itu dilihat lebih cenderung untuk mempertahankan kerajaan sedia ada,” katanya.

Terdahulu, Harussani dalam kenyataannya menyebut, tindakan mengguling kerajaan adalah haram kerana tindakan itu tidak terdapat dalam ajaran Islam.

[ARTIKEL BERKAITAN: Haram gulingkan kerajaan, kata mufti]

Beliau berkata, sebagai seorang Islam perlu mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Menurutnya, orang Islam diwajibkan untuk menasihati kerajaan jika terdapat unsur kezaliman dalam pentadbiran dan itu merupakan jihad terbesar.

Dalam perkembangan lain, Dr Mujahid berkata, sehingga kini, ahli Harapan Baru di Pulau Pinang sudah mencecah sehingga 1,000 orang walaupun tiada kempen dibuat setakat ini.

Beliau yang juga Pengerusi Harapan Baru Pulau Pinang berkata, keahlian parti yang bakal ditubuhkan sedikit masa lagi terbuka kepada sesiapa sahaja yang berminat.

sh

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...