Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Ogos 14, 2014

Selangor bukan lagi milik PR

 Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim

SHAH ALAM - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim enggan mengiktiraf Kerajaan Selangor hari ini sebagai kerajaan Pakatan Rakyat.

“Orang tanya status kerajaan pakatan Selangor dan saya katakan semua parti politik ada. DAP, PKR, Pas semuanya ada...Umno pun ada, jadi tidak ada sebarang masalah.

"Namun, semua orang perlu ingat bahawa Pakatan Rakyat (pembangkang) bukan badan berdaftar,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco, semalam.

Beliau diminta kenyataan bekas Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Datuk Teng Chang Khim yang mendesak Abdul Khalid melepaskan kerusi menteri besar kerana rakyat Selangor memberikan mandat kepada PR melalui PRU13.

Beliau pada sidang media itu nampak tenang selepas mengharungi krisis jawatan Menteri Besar Selangor apabila dipecat keahlian seumur hidup daripada PKR.


Isnin lepas, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah telah memberi perkenan untuk Abdul Khalid terus memegang jawatan tersebut.

Abdul Khalid berkata, Chang Khim tidak mempunyai hak untuk memintanya berbuat demikian.

“Tak apalah kalau dia ada kuasa untuk saya letak jawatan,” katanya dengan nada sinis.

Pada sidang media sebelumnya, Chang Khim meminta Abdul Khalid meletakkan jawatan sebagai menteri besar dengan cara terhormat kerana hilang identiti politik dan mandat rakyat kerana telah dipecat.

Ketika diminta mengulas mengenai kerajaan perpaduan ataupun mempelawa Adun Umno menyertai barisan pentadbiran negeri, Abdul Khalid berkata, setakat ini isu tersebut tidak berbangkit dan beliau lebih berminat meneruskan kelangsungan pemerintahan kerajaan negeri secara harmoni dan praktikal.

“Soal menjemput Adun Umno saya akan bincang dengan Exco dan Sultan, (tetapi) buat masa ini tiada isu berbangkit. Saya terima baik sokongan Umno. Buat masa ini saya dan empat Exco Pas dan penjawat awam, kerajaan negeri berjalan mantap,” katanya.

Abdul Khalid berkata, eebarang keputusan menambah anggota Exco perlu mendapat perhatian dan kelulusan daripada barisan Exco sedia ada.

Ketika ditanya status Penasihat Ekonomi Selangor yang dipegang Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Abdul Khalid berkata, perkara itu akan dipertimbangkan bersama Exco yang lain.

“Status Penasihat Ekonomi Selangor akan dibincangkan dalam mesyuarat Exco,” katanya sambil tersenyum.

Abdul Khalid juga menjelaskan bahawa nasib ahli majlis pihak berkuasa tempatan juga akan diputuskan dalam mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor.

Beliau bagaimanapun tidak mahu mengulas sama ada ahli majlis daripada PKR dan DAP akan dipecat atau lantikan baru akan dibuat.

“Kita akan beri tumpuan kepada pembangunan negeri dan kelicinan pentadbiran, jika kelicinan pentadbiran tidak memerlukan kita buat pertukaran, kita tidak buat pertukaran,” katanya.

sh

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...