Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Ogos 02, 2014

Perutusan Eidulfitri 1435 Hijrah - Anwar Ibrahim

Bismillahirrahmanirrahim.

Allahu akbar. Allahu akbar. Allahu akbar.
Wallillailhamd.

Segala puji kita panjatkan ke hadrat Ilahi, setelah sebulan Ramadhan diharungi, kini bulan mulia Eidulfitri bakal dirai.

Mewakili keluarga besar KEADILAN, saya merakamkan ucapan Salam Eidulfitri buat seluruh muslimin muslimat di Malaysia. Semoga Allah SWT menerima segala amat ibadah yang telah kita imarahkan sepanjang Ramadhan yang berlalu.


Ramadhan yang bakal meninggalkan kita seharusnya dimaknai sepenuhnya dengan ibadah yang telah dikerjakan untuk mencapai redhaNya, di samping kita terus disaran memupuk ukhuwah sesama manusia khususnya kalangan mereka yang tidak berkemampuan dan dihambat penderitaan. Inilah falsafah agung di sebalik Ramadhan: kita memperkukuh iktikad dan rohani ke derajat taqwa.

Ramadhan kali ini kita turut dikejutkan dengan penderitaan saudara seagama di Gaza, akibat kezaliman regim Zionis Israel yang semakin angkuh dan biadap. Demikian juga kekejaman gerombolan di Ukraine yang mengorbankan anak kapal serta penumpang pesawat Malaysia Airlines MH17. Dunia Islam terus dilanda malapetaka – di Syria, Iraq dan Afghanistan. Kita meneruskan ikhtiar melalui doa dan munajat, agar pertolongan Allah SWT dapat mempermudahkan keadilan tertegak, insyaAllah.

Pastinya Syawal yang menjelang harus kita lapisi dengan penuh rasa syukur dan penuh keinsafan. Madrasah Ramadhan yang telah diimarah harus mensiap siagakan kita dengan penghayatan Rabbani agar ukhuwah insani terus diperkukuh, ketaqwaan padaNya kekal ampuh. Roh Islami terus kita sematkan demi mencapai kemenangan, sebagaimana firman Allah SWT di dalam ayat 48 Surah Al-Fath Ayat 1-2:

Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata; Kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya).

Semoga Syawal ini terus kita raikan sebagai hari kemenangan, tidak terhad kemenangan melawan hawa nafsu, tetapi juga dimaknai dengan iktiqad memperbanyakkan amalan, menegakkan keadilan dan meruntuh kezaliman.

Salam Eidulfitri 1435 Hijrah.

Minal ‘aidil wal faiziin.

Maaf zahir dan batin.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Ketua Umum KEADILAN

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...