Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, September 16, 2011

Dr Badrol : Mansuh ISA, Hanya Pancing Undi Najib..Kah kah kah...Jangan Undi Umno BN..!!

SHAH ALAM 15 SEPT : Bekas tahanan ISA menyatakan kesangsian mereka terhadap pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan ordinan darurat.

Mereka juga mendakwa tindakan awal kerajaan Umno-Barisan Nasional(BN) memansuhkan ISA hanya bertujuan untuk meraih sokongan rakyat pada Pilihan Raya Umum ke 13 akan datang yang dijangka berlangsung pada November depan.

Menurut Pengarah Penerangan kerajaan Selangor, Dr Badrul Amin Baharon yang juga salah seorang bekas tahan ISA, beliau tidak mahu bersangka buruk terhadap kerajaan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebaliknya berdasarkan rekod sebelum ini sudah jelas membuktikan bahawa Umno-BN lebih gemar mengamalkan tindakan menzalimi rakyat serta melanggar hak asasi manusia. 

"Saya sifatkan pengumuman ini sebagai umpan untuk mengundi (memancing sokongan) bagi pilihan raya akan datang, sebab itu saya sendiri beranggapan janganlah kita termakan umpan tersebut dan memberikan sepenuh kepercayaan kepada UMNO-BN yang kononnya menghapuskan akta zalim ISA, katanya memberitahu Tv Selangor.

Jelasnya lagi, beliau khuatir apabila Najib masih lagi mengekalkan kuasa menteri dalam kes-kes yang melibatkan keganasan kerana kuasa yang dikekalkan demi kepentingan politik mereka semata-mata.

Beliau juga tidak menolak dua akta baru yang akan diperkenalkan nanti akan dilaksanakan lebih kejam daripada akta ISA sebelum ini.

Dalam pada itu, Dr Badrul juga turut menasihatkan rakyat agar lebih berhati-hati serta tidak mudah terpedaya dengan pengumuman yang dibuat Najib sempena Hari Malaysia esok.  

"Saya ingat di peringkat ini terlalu awal untuk kita bergembira dengan pengumuman tersebut kerana kita belum tahu lagi bagaimana bentuk 2 akta yang akan diperkenalkan."jelasnya.

Sebelum ini, Dr Badrulamin telah ditahan di bawah akta ISA selama dua tahun, pada 2001-2003 dan beliau ditahan kerana didakwa mengetuai suatu perhimpunan besar-besaran di Kuala Lumpur pada tahun 2001.

Perhimpunan itu dianjurkan bagi 'Kempen Bebaskan Anwar' yang juga disertai oleh lima aktivis dan pemimpin kanan Parti Keadilan Nasional yang kini dikenali sebagai Parti Keadilan Rakyat(PKR).

Sementara itu bagi seorang lagi bekas tahanan ISA, ADUN Kota Damasara Dr Nasir Hashim, belia bersependapat dengan Dr Badrul dan juga turut menyifatkan pengumuman secara tiba-tiba Najib ini hanya akan menjadi lebih kejam kelak.

"Kenapa kerajaan UMNO-BN memansuhkan ISA? Sedangkan akta terbabit banyak membantu BN dalam mengawal 'musuh-musuh' mereka, saya tidak menafikan tujuan mereka adalah untuk menarik undi rakyat semata-mata dalam pilihan raya akan datang,"katanya yang dipetik melalui sistem khidmat pesanan ringkasnya(SMS) kepada Tv Selangor.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi berkata Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan dimansuhkan sama sekali dan kerajaan akan memperkenalkan dua akta baru untuk mengekalkan keselamatan negara.

“Seperti mana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 3 April 2009, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) akan dikaji secara komprehensif.

“Sehubungan dengan itu, suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa ISA akan dimansuhkan terus,” katanya.

Najib berkata demikian dalam perutusan khasnya sempena sambutan Hari Malaysia esok.TVSNEWS

Menyokong Perjuangan DSAI
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...