Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, September 27, 2011

Kubu Kuat Umno Jeli Kena Serang!!! Tahniah PR..

JELI, 27 Sept: Di segenap penjuru pasar Kuala Balah ribuan orang berdiri tanpa menghiraukan hujan sepanjang program berlangsung malam tadi.
Kawasan laman pasar yang agak lembab tidak dihiraukan, ramai yang kelihatan basah di bahagian punggung. Kawasan yang berbumbung pula  sendat dengan manusia, mereka berhimpit-himpit bagi mendengar ceramah Pakatan Rakyat.

Mereka datang tidak diangkut dengan bas seperti biasa berlaku pada program tajaan Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN).
Mungkinkah ini menggambarkan kedudukan Datuk Seri Mustapa Mohamed mahu dinilai kembali rakyat Jeli selepas dua penggal menguasai kawasan berkenaan.

Ia disifatkan sebagai satu kejutan memandangkan kawasan Dewan Undangan Negeri Kuala Balah merupakan kubu Umno dan hanya sepenggal dimenangi PAS pada pilihan raya umum 1999.
Sebelum ini Dun berkenaan dikenali Pergau. Malah ada juga penduduk yang datang dari Gua Musang. Paling ramai penduduk tempatan termasuk dari Dun Air Lanas dan Bukit Bunga.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berharap rakyat Jeli membuat penentuan baru bagi menilai semula anggota parlimen sekarang yang sering berdalih dalam isu royalti minyak.
”Ketika peringkat awal kerajaan negeri menuntut bayaran royalti minyak anggota parlimen Jeli yang juga seorang menteri bermati-matian mengatakan minyak tidak ada di perairan Kelantan.

”Kemudian selepas kita desak juga Perdana Menteri pun membuat pengakuan minyak ada di perairan Kelantan, namun Datuk Mustapa berdalih lagi.
”Katanya telaga minyak yang dituntut kerajaan negeri bertindih dengan Thailand pula,” katanya ketika berceramah pada program anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri.

Hadir sama Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar, Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan PRK Kelantan, Amran Abdul Ghani dan pemimpin PAS serta PKR tempatan.
Oleh itu Husam yang juga pengerusi Jawatankuasa Tuntutan Royalti Petroleum Kelantan berkata, rakyat Jeli perlu memastikan parlimen tersebut tidak lagi berada di tangan Umno dan BN.

Katanya, rakyat Jeli perlu menyumbang satu kerusi mewakili kawasan mereka untuk membolehkan kerajaan baru dibentuk di Putrajaya bagi mendapatkan royalti minyak.
Semasa kempen pilihan raya kecil Dun Manek Urai pada Julai 2009 Mustapa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan menafikan perairan Kelantan ada minyak.

Bagaimanapun tidak lama kemudian Perdana Menteri mengumumkan pemberian wang ihsan kepada Kelantan hasil royalti minyak.
Husam berkata, sumber Petronas memberitahu sebuah lagi telaga minyak baru ditemui betul-betul berada di perairan Kelantan dan tidak bertindih dengan negeri lain.

”Apa yang berlaku sekarang kerajaan BN benar-benar merompak hak rakyat Kelantan. Sebab itulah rakyat Jeli perlu tukar kerajaan yang menguasai Putrajaya sekarang,” ujarnya.
Nurul Izzah berkata, Perdana Menteri sekarang tidak memiliki keupayaan sendiri mentadbir sehingga terpaksa mengupah konsultan dari luar.

Katanya, sebelum ini konsultan Apco Worldwide dibayar upah sebanyak RM77 juta, kemudian ABC Media pula diupah RM68 juta.
Dan terbaru pula konsultan yang ada kaitan dengan bekas Perdana Menteri Britain, Tonny Blair dikatakan dibayar bagi memulih imej perdana menteri.HarakahDaily

Free Advertising - Get millions of visitors for your website for FREE!

Menyokong Perjuangan DSAI
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...