Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, September 30, 2011

Bukti Sefahaman PR: Nik Aziz





KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) bersyukur dengan keputusan kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) yang menghormati Pas dalam isu hukum hudud.

Mursyidul Am Pas itu berkata, keputusan yang dibuat cukup positif dan menggambarkan persefahaman antara parti dalam PR.
“Saya dimaklumkan keputusan pimpinan PR semalam (kelmarin) yang menghormati hasrat Kelantan untuk memasukkan hukum hudud dalam undang-undang syariah.

“Alhamdulillah, saya menerima baik dan bersyukur sangat-sangat kerana rakan-rakan dalam PR memahami hasrat Kelantan,” katanya dipetik dalam laman Facebooknya.

Kelmarin, selepas Mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pakatan pembangkang menghormati pendirian Pas dalam hal itu, tetapi pada masa sama menerima perbezaan pendirian DAP yang menentang pelaksanaannya.

Mesyuarat itu juga memperakui kewujudan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 dan enakmen Jenayah Syariah Terengganu 2003 sebelum wujudnya muafakat PR.

Isnin lalu, komponen PR mencapai kata sepakat untuk mengarahkan kesemua pimpinan parti masing-masing agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai hudud sehingga satu mesyuarat yang diadakan kelmarin.


Nik Aziz berkata, dalam keadaan kini, hanya Kerajaan Pusat yang disokong Umno masih menghalang hasrat Pas Kelantan untuk melaksanakan hukum tersebut.
“Mereka memahami bahawa hudud ini tidak menyentuh bukan Islam, tinggal lagi sekarang, Kerajaan Pusat yang disokong Umno masih menghalang hasrat kami,” katanya.SinarHarian


Free Advertising - Get millions of visitors for your website for FREE!

Menyokong Perjuangan DSAI
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...