Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, Mei 05, 2014

[ Nasihat Ikhlas Untuk PAS ] Jangan yang dikejar tidak dapat, yang dikendur berciciran.

 Foto Hiasan

Timbalan Menteri Besar Kelantan yang juga Pengerusi Jawatankuasa Teknikal Hudud, Nik Amar Abdullah menafikan bahawa kesediaan Umno untuk menyokong pelaksanaan hukum hudud di Kelantan mempunyai motif politik. Katanya spekulasi mengatakan ada agenda politik di sebalik kerjasama Umno berhubung perkara itu adalah mengarut.

Beliau membuat respon itu terhadap satu catatan saya dalam blog dua hari lepas yang mahu Pas menyiasat ada pimpinan Pas berjumpa dengan Umno dan ditawarkan jawatan bertaraf menteri sekiranya isu hudud selesai.

Baguslah kalau tidak ada motif yang tersirap. Di dalam politik setiap kata-kata dan kenyataan kena nilai. Satu masa dahulu Nik Amar mengatakan akhbar Utusan sebagai sampah yang tidak boleh dipercayai. Apabila hari ini kenyataannya disiarkan oleh akhbar berkenaan orang akan konfius, apakah ia bukan sampah lagi.



Apakah akhbar Utusan sudah bersih dan tidak menjadi sampah lagi. Mungkin Nik Amar boleh mengityharkan bahawa laporan Utsaun boleh dipakai. Ini membuktikan bahawa kata-kata dalam politik tidak statik atau bersifat qadim.

Mengenai agenda tersembunyi disebalik kesediaan Umno menyokong hudud itu, sesiapa pun tidak akan mengakui kalau ia benar. Satu masa dahulu bekas timbalan presiden Pas, bermati-matian menafikan yang beliau ada berjumpa dengan pemimpin Umno membincangkan kerjasama untuk menubuhkan kerajaan perpaduan.

Sampai Nik Aziz sendiri menghalau bekas timbalan presiden itu keluar Pas sekiranya masih terus membawa agenda untuk bekerjasama dengan Umno. Akhirnya agenda itu terdedah apabila Abdullah Badawi sendiri mendedahkan pertemuan dengan pemimpin Pas berlaku beberapa kali. Apakah makna dan erti semua itu?

Demikian juga rahsia pertemuan pemimpin Pas dengan Tengku Razaleigh Hamzah menjelang pilihan raya lalu dalam proses hendak menukarkan jawatan Perdana Menteri daripada Anwar Ibrahim kepada Tengku Razaleigh.

Tidak ada seorang pun pemimpin Pas yang bertemu dengan Tengku Razaleigh berani menjelaskan perkara itu dan kalau diajukan pertanyaan mereka akan menafikan. Kerana pertemuan itu sulir dan bukan semua pemimpin Pas yang lain diberi tahu.

Saya menetahuinya apabila Tengku Razaleigh menyebut seorang demi seorang pemimpin Pas yang berjumpa dengannya dan siap menunjukkan tempat kerusi yang mereka duduk di ruang pejabat di tingkat satu dirumahnya.

Pendirian saya mengenai cadangan Kelantan hendak melaksanakan hudud, jelas. Saya menyokong seratus peratus. Apa yang dipertikaikan ialah makenismenya sahaja yang perlu diperkemaskan agar yang dikejar tidak dapat yang dikendur berciciran. Mengingatkan agar Pas tidak terperangkap di dalam mainan Umno. Jangan nanti kerana excited hendakkan hudud Pas akan kehilangan kuasa.

Mungkin orang lain tidak berpeluang bercakap dengan mana-mana pemimpin Umno bertanyakan mereka mengenai tabiat mereka dengan tiba-tiba menyokong hudud. Saya bernasib baik kerana dapat bercakap dan mengetahui apakah motif mereka di sebalik sokongan itu.

Mustapa Mohamed mungkin ikhlas untuk melihat perpaduan, kerana beliau sendiri mungkin menyesal kerana sebagai anak Kelantan tidak membawa apa-apa pembangunan di Kelantan. Tetapi dari prinsipnya, hudud itu bukan agenda utama partinya. Begitu juga dengan Jamil Khir. Inilah yang perlu diwaspada dan dikaji mendalam kenapa tiba-tiba mereka bersetuju.

Tidak semestinya orang bersetuju dengan kita, kita menerimanya tanpa usul periksa. Di dalam Islam pun menyuruh kita berbuat baik dengan musuh yang hendak berbuat baik, tetapi hendaklah berwaspada.

Tetapi kalau kerajaan Pas Kelantan merasakan mereka boleh melakukannnya dan mempercayai sokongan Umno itu ikhlas, dan tanpa ada motif politik bersifat kepentingan diri, ya teruskan. Kita mendoakan semoga ianya berjaya.

Kepada cucu cicit pak pandir dalam politik saya nak ingatkan bahawa di dalam politik tidak ada keikhlasan dan kejujuran. Perjanjian di dalam politik bukan untuk disetiai tetapi untuk dimungkiri. Saya hanya memberi ingatan tidak ada lain dari itu.

Sewaktu penububuhan kerajaan campuran 1971 dahulu alasan untuk bersamalah yang digunakan oleh Tunku Razak kononnya demi perpaduan Melayu. Apa jadi kepada kerjasama itu, akhirnya Pas ditendang keluar daripada BN selepas apa yang dikehendaki Tun Razak diperoelehi. Najib yang menjadi PM hari ini adalah anak sulung Tun Razak.

Semua orang Islam yang beriman tidak akan tolak hudud, tetapi yang dibimbangi kelak nasib Pas takut jadi selepas tongkat yang akan dilempar selepas tuannya (si buta) menyeberangi jambatan. Itu sahaja. [wm.kl.12:11 pm 05/05/14]

msomelayu.blogspot.com

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...