Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, Mei 26, 2014

[ Umno Celaka ] Hina Umno bukan hina Melayu, kata Anwar

Anwar Ibrahim bercakap kepada wartawan semasa perkahwinan anak perempuannya di Dataran Prima di Kajang, Selangor hari ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 25 Mei, 2014.

Tindakan menghina Umno tidak bermakna menghina masyarakat Melayu-Islam secara keseluruhannya, kata Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar berkata, ‎walaupun menghargai pejuang Umno terdahulu tetapi beliau tidak mengiktiraf pemimpin Melayu yang merompak tanah rakyat sendiri sebagai pejuang bangsa.

"Apa pula Umno (itu) Melayu. Umno, Umnolah. Melayu, Melayulah.

"Saudara jadi perampas harta Melayu tetapi diangkat jadi pejuang Melayu," katanya kepada pemberita di majlis persandingan anak perempuannya di Dataran Saujana Prima di Kajang hari ini.
Katanya, tindakan pemimpin Umno menyokong kumpulan Pemuda Umno menyerang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang juga dianggap tidak wajar walaupun wakil DAP menghina Umno.

"Kalau itu jadi ukuran, sudah berapa kali kita harus serang Parlimen Malaysia kerana bersikap biadap (terhadap Pakatan Rakyat)," katanya.

Menurut ahli Parlimen Permatang Pauh itu, Umno berhak menegur DAP tetapi tidak menyokong tindakan biadap pemuda parti itu menyerang sidang DUN seperti samseng.

Mengulas tindakan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menyokong tindakan Pemuda, Anwar berkata pihak berkuasa perlu bersikap adil dan tidak terus membiarkan Umno bersikap kebal daripada undang-undang.‎

Katanya, insiden itu tidak wajar disamakan dengan pergaduhan sesama ahli parlimen di Taiwan kerana sidang DUN Pulau Pinang diserang daripada pihak luar.

"Saya nak tengok sejauh mana tindakan diambil terhadap samseng Umno.
"Kita dibaling batu tetapi tiada tindakan. Apa ingat Pakatan tiada harga? Kami yang kuli ini semua ini tiada harga?

"Pemimpin bangsawan kamu pelihara cium tangan dia walaupun dia penjenayah," katanya.
Akhbar Mingguan Malaysia dalam kolum 'Awang Selamat' menyifatkan tindakan menghina Umno  boleh dianggap sebagai menghina Islam dan Melayu kerana parti itu dinaungi ramai orang Melayu dan Islam.‎

"Jangan salahkan pihak lain jika berlaku tindak balas. Ekstremisme mengundang ekstremisme," kata Awang Selamat yang menganggap DAP parti paling rasis.
‎‎
Katanya, insiden itu membuktikan DAP membawa standard mangkuk tandas ke dalam Dewan.
Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Delima RSN Rayer pada Selasa lalu mengeluarkan perkataan 'Umno celaka' semasa perbahasan sidang DUN Pulau Pinang, sekaligus mencetuskan kemarahan dan beberapa siri protes Umno terhadap DAP.

Tidak berpuas hati dengan Rayer, sekumpulan 60 pemuda mengganggu persidangan apabila menceroboh masuk DUN pada Rabu lalu, menyebabkan 12 orang ditahan polis namun kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis.

Di Kuala Lumpur, kira-kira 50 Pemuda Umno Wilayah Persekutuan membawa sepanduk mengadakan protes dihadapan ibu pejabat DAP di Jalan Yew mengugut untuk membakar bangunan dan merosakkan papan tanda DAP.

Manakala di Pahang, insiden baling telur dilakukan kumpulan Pemuda Umno dan badan bukan kerajaan (NGO) Melayu yang membawa bendera negeri dan menyerang pejabat DAP di Kuantan pada Jumaat lalu.

Zahid turut menyokong tindakan ganas itu apabila menyifatkannya sebagai satu balasan yang perlu dibayar DAP kerana membiarkan ahlinya menghina Umno. -- 25 Mei, 2014.

tmi

1 ulasan:

  1. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya melamar Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...