Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Februari 14, 2013

Kenapa UMNO BN Wajib dikuburkan PRU 13.????

UMNO Wajib dikuburkan PRU 13..!!

Diskriminasi kerajaan persekutuan BN ke atas kerajaan Kelantan pimpinan PAS:

1-Penubuhan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) yang mengganggu sistem pentadbiran negeri sejak 1990 dimana ia mewujudkan dualisme dalam pentadbiran negeri seperti wujudnya dua penghulu dalam satu-satu jajahan.

2- Menteri Besar tidak lagi dilantik menjadi Pengarah Keselamatan Negeri Kelantan dan beliau digantikan dengan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri.

3- Baja subsidi tidak lagi diberikan secara menyeluruh oleh Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Kelantan yang bekerja sebagai petani tetapi hanya diberi kepada mereka yang mendapat sokongan dari JPP dari kalangan penyokong UMNO-BN.

4- Menteri Besar dikatakan tidak lagi dijemput dalam mesyuarat-mesyuarat Menteri Besar dan Ketua Menteri yang sudah menjadi Kelab MB BN, sebaliknya digantikan dengan wakil UMNO yang kalah dalam pilihanraya.

5- Geran Persekutuan dalam bentuk capitation grant, federal road grant, growth grant, dalam bentuk geran keseimbangan dan lain-lain diberi lewat. Ia menyebabkan Kelantan lewat menerima bayaran sehingga dibawa ke tahun berikutnya sedangkan di negeri-negeri lain ada yang dibayar tiap-tiap bulan dan ada yang dibayar pada bulan Januari dan Jun.

6-Peruntukan geran rumah awam kos rendah sebanyak RM12 juta yang telah dipersetujui oleh Kerajaan Persekutuan melalui pihak Perbadanan Kemajuan Iktisas Negeri Kelantan telah ditarik balik sebaik sahaja PAS berjaya mengambil alih pentadbiran Kelantan.

7-Permohonan Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Aziz sejak tahun 1991untuk mewujudkan pelabuhan di Kelantan tidak dilayan oleh Perdana Menteri yang ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad sehinggalah sekarang. (Di Pulau Pinang sekarang, BN mahu swastakan pelabuhan negeri kepada kroninya)

8- Royalti petroleum kepada kerajaan Kelantan terus dinafikan sehingga kerajaan Kelantan terpaksa membawanya ke mahkamah untuk mendapatkan royalti minyak dan gas yang mana merupakan hak rakyat negeri Kelantan.

9- Wakil kerajaan negeri untuk berada di dalam Lembaga Pengarah KESEDAR tidak lagi dari kerajaan negeri, tetapi dilantik oleh kerajaan persekutuan.

10-Pengambilan peneroka untuk menduduki Felda dihentikan. Kerajaan persekutuan memajukan sendiri dan mengambil keuntungan dari ladang Felda Plantation walhal tanah Felda diberikan oleh kerajaan negeri untuk dimajukan, dibangunkan dan menempatkan peneroka.

11-Pentadbiran Majlis Sukan Negeri Kelantan, turut mendapat tempias,sehingga telah menyebabkan arena sukan negeri mempunyai dua identity berbeza dengan negeri-negeri lain.

12- Kementerian Pelancongan telah melantik agensi lain untuk mengendalikan urusan pelancongan di Kelantan sedangkan kerajaan negeri mempunyai Pusat Penerangan Pelancongan (TIC) sendiri di bawah Exco yang menjaga Portfolio Pelancongan dan ada pegawai kerajaan yang ditugaskan menjadi pengarahnya.

13- Majlis Persidangan Speaker-Speaker Malaysia yang dipengerusikan oleh Speaker Dewan Rakyat sudah tidak diadakan lagi, sejak PRU tahun 2008 lalu.

Tak cukup ditekan, fitnah juga dilemparkan

Ini baru sebahagian dari diskriminasi yang dilakukan kerajaan pusat BN terhadap kerajaan negeri Kelantan di bawah pentadbiran PAS. Ia tidak termasuk lagi tohmah dan fitnah yang dilontarkan terhadap pentadbiran Kelantan oleh media arus perdana milik mereka.

Kesediaan kerajaan persekutuan untuk membincangkan isu royalti minyak Kelantan menunjukkan usaha gigih kerajaan negeri dan gerakan NGO rakyat Kelantan semakin membuahkan hasil.

Ia tidak lain menunjukkan kerajaan UMNO-BN yang dikepalai Najib semakin terdesak sehingga dilihat seolah-olah sanggup melakukan apa sahaja untuk memenangi semula hati pengundi dan rakyat.

Walaubagaimanapun, dengan rekod pentadbiran yang jelik dicemari rasuah dan salah guna kuasa yang melampau, rakyat semakin bijak menilai. Apatah lagi laungan Program Tranformasi Kerajaan yang dilaungkan Najib semakin menampakkan cacat cela.

“Mari kita tengok siapa yang akan kena…”


Tulisan : Otai Reformasi II

KEMPEN UNTUK KUBURKAN UMNO/BN PADA PRU13 KILK SINI

Extra income dari rumah 
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...