Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Oktober 24, 2013

PR mahu Ketua Pembangkang setaraf Kabinet

Nga Kor Ming                                                                         
KUALA LUMPUR - PR menggesa kerajaan supaya mengiktiraf jawatan Ketua Pembangkang di Parlimen sebagai setaraf Menteri Kabinet.

Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming berkata, penghormatan terhadap institusi pembangkang adalah antara intipati penting dalam sebuah sistem demokrasi matang.

Menurutnya, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dicadangkan mengumumkan pengiktirafan itu ketika membentangkan Belanjawan 2014, Jumaat ini.

“Sudah tiba masanya kerajaan melakukan pembaharuan supaya amalan demokrasi negara setaraf dengan negara maju, khasnya negara Komanwel yang mewarisi sistem demokrasi ala Westminster berparlimen sama,” katanya di lobi Parlimen, semalam.

Beliau berkata, di Malaysia layanan kepada institusi Ketua Pembangkang adalah ketinggalan.

“Bukan sahaja tiada sebarang peruntukan, pejabat Ketua Pembangkang hanya ada tiga orang pembantu.Keadaan ini amat menyukarkan pembangkang menjalankan pemeriksaan ke atas kerajaan, berbanding Jabatan Perdana Menteri yang mempunyai lebih 90,000 pekerja dan jumlah bajet pengurusan melebihi RM4.2 bilion setahun,” katanya.

Tambahnya, di peringkat negeri, keadaan lebih teruk dan tidak munasabah, kecuali Pulau Pinang dan Selangor yang diperintah PR yang memberi pengiktirafan kepada jawatan Ketua Pembangkang.

“Di dua negeri ini PR sedia kereta rasmi, pembantu mencukupi dan elaun tambahan, tetapi negeri lain di bawah pemerintahan BN tidak dilakukan,” katanya.

Sinar Harian
      

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...