Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Oktober 31, 2013

Kewangan negara lelah bawah Umno - Azmin Ali

 
Azmin Ali 
Azmin Ali        
KUALA LUMPUR - [Dikemaskini] Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali menyatakan pengurusan wang oleh Umno menyebabkan negara mengalami lelah kewangan.

Menurutnya, perkara itu berlaku ekoran tidak mempunyai 'fiscal space' untuk berbelanja kerana hutang negara yang terlalu besar dan ianya tidak mempunyai 'politic will' bagi memerangi rasuah serta ketirisan.

Beliau berkata, kedudukan kewangan negara 'membengkak' disebabkan disiplin fiskal yang diamalkan kerajaan lemah.

"Disiplin fiskal yang lemah menyebabkan hutang negara terus membengkak.

"Pada tahun 1998, hutang negara adalah pada tahap 36 peratus daripada KDNK , meningkat kepada 53 peratus dariapada KDNK dalam tahun 2012 dan dijangka akan meningkat kepada 54.7 peratus kepada KDNK 2014.

"Ini adalah rekod yang tertinggi di Asia Tenggara," katanya lagi dalam perbahasan Bajet 2014, di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Pada Jumaat lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan Bajet 2014 iaitu sebanyak RM264.2 bilion bagi melaksanakan langkah-langkah, program dan projek untuk kesejahteraan rakyat dan pembangunan negara.

Daripada jumlah itu, RM217.7 bilion diperuntukkan untuk perbelanjaan operasi, manakala RM46.5 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.

"Di bawah perbelanjaan operasi, kerajaan akan memperuntukkan RM63.6 bilion untuk emolumen dan RM36.6 bilion untuk perkhidmatan dan bekalan.

"Sejumlah RM114.5 bilion diperuntukkan untuk pemberian dan kenaan bayaran tetap, manakala RM1.4 bilion untuk pembelian aset. Baki RM1.5 bilion lagi diperuntukkan untuk perbelanjaan lain," katanya .

Dalam pada itu, Mohamed Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak turut menambah negara hanya menikmati lebihan bajet (budget surplus) selama tujuh tahun selepas kemerdekaan.

"Dalam tempoh 56 tahun negara mencapai kemerdekaan, Malaysia mengalami defisit fiskal selama 49 tahun dan hanya tujuh tahun menikmati lebihan bajet.

"Negara menikmati lebihan bajet lima tahun berturut-turut mulai 1993 iaitu ketika YB Permatang Pauh menerajui Kementerian Kewangan," katanya lagi.

Sinar Harian

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...