Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Oktober 22, 2013

Negara jimat RM30 bilion jika tidak diseleweng – Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR 22 OKT: Pakatan Rakyat menganggarkan penjimatan antara RM20 bilion dan RM30 bilion setiap tahun jika pembaziran dan penyelewengan berdasarkan Laporan Tahunan Ketua Audit Negara dihentikan.

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, wang negara boleh dijimatkan jika kerajaan bertindak tegas terhadap kementerian terlibat dengan salah laku dan pembaziran.

DSAI“Antara contoh pembaziran besar dilaporkan adalah RM2.051 bilion dibelanjakan dari 2010 ke 2012 dari jumlah RM3.689 bilion peruntukan kepada Kementerian Pelajaran untuk membayar pengawal tidak bersenjata di sekolah-sekolah dan institusi-institusi pengajian.

“Walaupun ia berniat baik, namun ketiadaan sistem pemantauan mengakibatkan perkara itu disia-siakan dan dianggarkan sebanyak RM1.6 bilion dibazirkan,” kata bekas Menteri Kewangan itu dipetik Sinar Harian.
Anwar berkata, pengurusan 83 projek Mansuh oleh Kementerian Kerja Raya, dianggarkan berjumlah RM2.2 bilion turut mencatat kerugian tinggi.

“Kerugian dianggarkan RM1.1 bilion atau 50 peratus daripada nilai asal disebabkan kelemahan pemantauan projek dan kegagalan menuntut balik bayaran daripada kontraktor,” katanya.

Menurutnya, bagi menjamin perbelanjaan kerajaan diuruskan dengan efisien dan teratur, Pakatan akan melancarkan program rasionalisasi kos untuk setiap kementerian dan jabatan kerajaan, khusus bagi mencapai pengurangan 10 peratus perbelanjaan operasi.

“Program ini akan dicapai melalui penangguhan sementara kenaikan elaun Menteri Kabinet dan Ketua-ketua Jabatan Kerajaan. Pakatan turut menggariskan pengkajian polisi perbelanjaan kerajaan.

“Selain itu, mekanisme subsidi sasaran dan pengawalan barangan subsidi perlu diperkemaskan bagi mengelakkan salah guna,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengumumkan cadangan Belanjawan Pakatan  Rakyat 2014 di bangunan Parlimen, semalam.

KeadilanDaily

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...