Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Oktober 12, 2013

TPPA: Anwar kecam pemimpin Umno tunduk kepada arahan AS

Anwar PC 2

KUALA LUMPUR 11 OKT: Sikap pemimpin Umno BN yang taat dengan arahan Amerika Syarikat (AS apabila bersetuju dengan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) menyebabkan masa hadapan negara tergadai.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata ia menjadi semakin bermasalah apabila Datuk Seri Najib Razak bertemu dengan Presiden Barack Obama tahun lalu dan memberikan pengakuan menyokong TPPA.

“TPPA menunjukkan AS dan negara kaya tidak konsisten dalam rundingan, apabila dengan Eropah lebih telus dan terbuka dengan semua isi perjanjian dikemukakan, tetapi dengan Malaysia dilarang untuk umum,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam pidatonya semasa Program Bantah TPPA di Padang Kelab Sultan Sulaiman Shah di sini.

Kira-kira 500 orang hadir dalam program itu yang disertai ramai pemimpin Pakatan Rakyat dan badan bukan kerajaan (NGO).

“Pakatan Rakyat bukan seperti Ahli Parlimen Umno, apabila naik harga minyak, tetap menyokong. Naik harga gula tetap sokong. TPPA pun mereka (Umno) sokong walaupun tidak baca peruntukan itu.

“Kita tidak akan tunduk kepada mana-mana kuasa besar seperti Amerika Syarikat,” katanya,” katanya.

Kata Anwar, sudah muncul suara bantahan daripada Negara seperti Korea Selatan, Jepun dan negara-negara yang berkembang terhadap ketidakadilan TPPA.

Katanya, Australia kini menerima beban kesan perjanjian bersama AS walaupun mempunyai sistem ekonomi dan pengaruh besar untuk menentukan hala tuju perjanjian.

“Perjanjian TPPA akan merugikan negara kerana dirangka sebegitu rupa supaya mendapat pulangan besar kepada AS

“Orang Malaysia yang sokong TPPA memang parah, yang bantah TPPA tapi perkenal TPPA bentuk Malaysia untuk rakyat Malaysia sama parahnya.

“Kita menolak golongan kapitalis yang tidak berhati perut baik orang Amerika Syarikat atau Cina, Melayu dan India,” kata Anwar.

Kira-kira 500 orang hadir dalam program itu yang disertai ramai pemimpin Pakatan Rakyat dan badan bukan kerajaan (NGO).

Selangorku

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...