Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Oktober 30, 2013

PR akan bantah GST habis-habisan - Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim
Anwar Ibrahim     
KUALA LUMPUR - PR menentang habis-habisan perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6 peratus yang bakal bermula 1 April 2015.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, PR akan melakukan bantahan ke seluruh negara mengenai perkara itu dalam masa terdekat.

"Kami akan turun padang membantah perlaksanaan GST ini di seluruh negara. Ini jenayah. Kamu biarkan ketirisan dan rasuah berlaku. Kamu biarkan rakyat tanggung bebannya.

Kami akan lawan habis-habisan," katanya pada perbahasan Belanjawan 2014, di sidang Dewan Rakyat, semalam.

Anwar, yang juga Ketua Umum PR dan Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, GST juga dijangka memberikan lebih kesan negatif kepada golongan penerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.

"Pengurangan permintaan domestik di kala permintaan luar berkurangan boleh membawa negara ke dalam kemelut kemelesetan ekonomi," katanya.

Beliau menjangkakan GST dinaikkan kepada 8 peratus pada 2016.

"Ini kerana cukai ini adalah antara yang paling mudah dikenakan. Pelaksanaan GST akan merangsang kerajaan yang boros ini untuk menaikkan kadar GST tatkala kesempitan," katanya.

Anwar turut mengulangi pendiriannya bahawa GST masih belum boleh dilaksanakan dan perlu terus dikaji sehingga pendapatan rakyat berada pada tahap memuaskan.

"Selain itu, kutipan cukai pendapatan juga perlu diperbaiki seluruhnya dan sehingga kedudukan ekonomi negara berada pada tahap lebih memberangsangkan," katanya.

Minggu lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan GST akan dilaksanakan mulai April 2015, dengan menegaskan tindakan itu diambil setelah kerajaan mengkajinya secara terperinci.

Najib berkata, 2015 adalah tempoh yang paling sesuai untuk negara melaksanakan GST yang akan mengawal inflasi yang rendah, selain menangani kelemahan dalam sistem percukaian.
Sinar Harian

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...