Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, Ogos 22, 2011

Saran Anwar Dilantik Ketuai Jawatankuasa




SHAH ALAM – Kerajaan disarankan melantik Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetuai jawatankuasa terpilih parlimen bagi memastikan wujudnya keseimbangan dalam usaha menambah baik sistem pilihan raya negara.

Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail berkata, pelantikan itu akan memberikan lebih kepercayaan rakyat terhadap tindakan dilakukan kerajaan.

“Ia juga menampakkan ketelusan dan keterbukaan kerajaan bagi memastikan sistem diadakan ini lebih baik dan ikhlas. Bukan sekadar syarat melengkapkan penambahbaikan.

“Jika tidak, sekurang-kurangnya panggil Ketua Pembangkang bagi menentukan siapakah akan dipilih dari kalangan kami dan apa hala tujunya. Ini tidak, kami tidak dimaklumkan, sebaliknya mengetahui melalui media,” katanya semalam.

Sebelum ini, Sinar Harian dalam laporannya mencadangkan kepada kerajaan agar menambah ahli Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) daripada tujuh kepada sebelas dengan mengambil kira suara pertubuhan bukan kerajaan.

Sementara itu Dr Wan Azizah mengakui penubuhan jawatankuasa itu menunjukkan keprihatinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang memenuhi kehendak rakyat demi perubahan sistem pilihan raya negara.

“Bagaimanapun, penubuhan itu secara tidak langsung menjelaskan sistem pilihan raya sedia ada mempunyai masalah dan kerajaan perlu memberi jaminan ia dilaksanakan sebelum pilihan raya umum akan datang,” katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, ia pernah dilakukan di Selangor di mana pelantikan Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) diberikan kepada bekas Ketua Pembangkang Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo.

Katanya, Mohamad Khir yang pada mulanya mempersetujui jawatan berkenaan bagaimanapun menolak selepas dipercayai mendapat tekanan politik dalaman partinya.SinarHarian 
 IKLAN PENAJA

PENAJA

    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...