Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, Februari 17, 2013

Cerita Sedih!!! Akibat BRIM 2.0.

Baru dapat dari inbox. Eyy!!! menyirap je darahaku baca.
Admin saya ada cerita sedih sangat pasal pengambilan wang BRIM 2.0 Tu tadi kalau boleh sembunyikan identiti saya...

Tadi saya pergi ambil wang rm 500 tu atas nama bapa saya.... setelah bapa saya dapat mesej daripada ketua cawangan umno kawasan umah saya ni semalam supaya datang didewan serbaguna hari ni pukul 3 petang untuk ambil duit rm 500 tu.. dan hari ini saya pun pergi ke dewan tersebut tepat pukul 3 petang saya sudah sampai ke dewan tu... mewakili bapa saya yang lumpuh dan sakit dirumah...

Apabila sampai saya trus ambil baucer tu dan saya ada tanya kakak kat kaunter diluar dewan tu boleh ke saya ini nak ambil brim tu atas nama bapak saya kakak tu kata boleh tak ada masalah... dan saya pun trus beratur hampir sejam setengah baru tiba giliran saya.. bila sampai ke kaunter didalam dewan untuk menerima wang itu tetiba kakak yang jaga kaunter dipercayai puteri umno kerana mereka pakai tudung warna pink memberitahu saya tidak boleh ambil wang itu dia kena umpunya dri jugak datang baru boleh ambil wang itu.. Saya kata bapa saya lumpuh tak sihat tak boleh datang tadi kakak kat luar dewan kata boleh ambil kalau ada wakil yang merupakan anak2nya... Dia berkeras jugak... lepas tu pegawai bank yang duduk sebelah kkak tu pun menyampuk dan trus tinggi kan suara tak boleh dik dah tu peraturan yang ditetapkan nak buat macam mana.. kalau bapak kamu lumpuh sekali pun tak boleh jugak.. kena datang ke dewan ni tak kira la apa cara sekali pun.. saya kata la umah saya tak ada kereta ada motor je macam mana nak datang dengan keadaan bapa saya begitu.. Pegawai bank tu kata pandai2 kamu la pinjam kereta jiran ke...Dah nak duit orang kena la ikut peraturan yang orang tetapkan...

Saya mengucap panjang apabila kiri kanan orang mula tengok saya dan saya terasa amat malu sangat dengan layanan begitu rupa... Dan saya pun trus keluar dari dewan tu...
Saya anak tunggal Umur 23 tahun ibu dengan ayah saya dah tua tak berapa sihat... Saya bekerja di sebuah pasaraya gaji cukup2 je sebulan.. Sanggup saya ambil cuti tadi samata2 nak ambil brim untuk bapa saya tu... tetapi sedih sangat dengan duit brim semua tak dapat.. kerja pun tak pergi... saya sebenarnya tak berparti pun dua2 page saya ada like pro pr dengan pro bn... saya tak tau la ada orang lain kena macam saya ke tak...

Perasaan malu tadi hanya ALLAH Sahaja yang tau dah la beratur sejam lebih bukan ke duit brim tu duit hasil cukai ke jugak... Inshaallah setelah kejadian tadi saya dah tekad kami satu keluarga tidak akan sesekali undi kerajaan yang melayan rakyat sebegitu rupa... Maaf kalau susunan ayat tak betul saya belajar sampai SPM Je...
kisah ini berlaku di kawasan parlimen batu dewan serba guna taman melewar pukul 3 petang tadi.. maaf saya tak ingat nama kakak dan pegawai bank itu tak sempat pulak nak tengok name tag tadi sebab orang terlalu ramai dan malu teramat sangat.. saya bawa bukan setakat ic fotostet ic ori yang bapa saya pun ada saya bawa sekali.. tetapi tak dapat juga.. dia nak kena umpunya diri sign katanya..saya tak terfikir pun nak ambil gambar atau video saya pergi dengan niat nak ambil duit bukan nak buat provokasi.. saya belajar sampai SPM pun sebab ada kekangan masalah kewangan dan terpaksa jaga ayah dan ibu yang sudah uzur.. bukan saya malas inshaallah kalau ada kesempatan dan peluang saya akan sambung belajar lagi.. tak apa la duit itu mungkin bukan rezeki bapa saya..


Sumber :  Malaysian Gags

 VIDEO PANAS!!!!! DSAI
    

19 ulasan:

  1. sebab tu kena ambil tau sikit bab politik ni penting .pilih pr untuk perubahan nak tunggu apa lagi dah terbukti memang tak boleh harap lagi

    BalasPadam
  2. Banyakkan bersabar....Allah SWT akan menyebelahi orang2 yang dizalimi. Percayalah...

    BalasPadam
  3. cuma satu jer awak xbawa iaitu surat wakil dari bapa awak yg menyatakan awak anaknya dan mewakili dia untuk mengambil brim 2.0...bleh cam tu???

    BalasPadam
  4. Jika ambil di bank staff bank akan mengarahkan anak utk pegi ke pejabat daerah utk mendptkan surat wakil. Beritahu pegawai di pejabat daerah masalah bapa anda. Mereka akan mengeluarkan satu surat kebenaran utk mengambil brim. Pastu di belakang voucher brim hendaklah ditandatangani atau cap jari yang empunya diri. Bawa bersama ic bapa, surat wakil dari pej daerah, ic anak & serahkan kpd pihak bank. Bapa tidak perlu dtg.

    BalasPadam
  5. article yang tak berotak..salah sendiri x nampak.salah orang lain nampak..yang padhal salah orang lain tu tak salah pun...

    katakan lah ada 10 orang yang mcm ko datang serentak? smua ni bleh percye ke? dah la rakyat malaysia mcm korang ni suka menipu..mananya x menipu kalao dah duk sokong penipu yang kuat menipu..

    bawak la surat wakil ngok..

    bende ni smua diorg nak elakkan penipuan..smua orang boleh ckp bapak lumpuh, bawak kepala x da ker..sukati la ko nak ckp apa...

    tapi bawak la pengesahan ke apa bengap wakil statement ke..mcm tu la baru btul..

    ada otak tapi x guna otak..duk nyusahkan orang lain...

    lagi satu, certie ko ni nth betul ke tak jer..

    x de la aku percaya lansung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. engko ingt ko da gnas sngt ke, otak engkopn mcm lmbu, x le nak pikir, ckap sdap mulut je, x kena kat btng hdung sndri senang ckap arr,kalau engko x puas hti engko bg almt kau..

      Padam
    2. asal plak nak kene batang idung aku sendiri?

      bende tu boleh piki..klo ko selaku manusia lah..ye la kami ni semua haiwan sebab dapat BRIM..lain la ko, x amek BRIM kan..

      tp bende tu patutnye mcm tu lah, setiap kali nak berurusan mesti ada hitam putih nye, ko bukan anak sedara orang kaunter pejabat tu pun, orang tu pun x kenai ko..memandangkan ko x kenal die, die pun x kenal and tak nak pun kenai ko..jadi kene la ko bawak akuan ketua kampung atau sapa2 badan2 berkenaan yang bertanggungjwb mengesahkan apa yang jadi kat yang dipertua abah kau..

      klo semua orang mcm ko, selamba je ckp sakit..tanpa akuan mana2..mmg Malaysia jadi negara penipu lah..seanng, bg alasan sikit terus percya.

      betul tak?

      sakng ni ko dah nk burukkan gov plak...pdahal ni salah ko sendiri..

      Padam
    3. geram pulak kita ni bila baca komen awk ni.. kan dia cakap dia ada bawak ic original bapak dia.. nak surat wakil apanya lagi.. kalau nak surat wakil sekalipun.. pegawai bank ngan urusetia brim tu mintak la elok2.. perlu ke guna bahasa camtu.. cuba la fikir perasaan orang sikit..da macam pengemis jer budak tu dia layan.

      Padam
  6. kata tok guru nik aziz.....penerima brim ibaratkan haiwan.....jadi,xpayahlah sedih sangat pasal rm500 kalau undi pas terus masuk syurga kan....kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. mkasudnyer?

      Padam
    2. yg baik..dh jd lumrah dunia danmnusia utk sukar d trima..ttp lau yg bruk..pergghhh...mcm kne rasuk..lju jew mlenting..naik agin..aq x heran lah..bab ape yg aq nmpk..kwn2 aq yg bdoh sjrah mse sek mengah dulu,dh mcm lembu kne ccuk hdung..si pembangkang ckp bn ptar blit fakta sej..membabi hutan yg sengaja d butakan dyeorg ikot..n aq pn x heranlh lg bab lau lepak kdai mkn.pakcik2 yg kaki nom n kaki judi ni cakp mcm ne yg pembangkang sebarkn..dyeorg x sedar yg dyerg sebarkn ue smua fitnah..jd mnusia jgn mlu brtnya..t sesat jln..kat aekib ngra ade mklumat dri sblm mrdka..intrnet ade ..crilh mklumat..ni x..kutuk2 krjaan..time dpt brim senyap2 men mesin judi..dh habis..sambung hina krjaan..cdih aq tgk pmbangkang ni..pengkot smuanya bdoh sombong n mmbabi buta mnyokong..xpelah..dh member club dyeorg..nak wat mcm ne..

      Padam
  7. Wei babi tunggal umno yg bodoh mcm pukimak.di terkilan sbb anjing brim tu gune ayat mcm sial.klu betine sundal umno dgn pegawai bank babi tu ckp baek2 suh amek surat wakil aku rasa dia xla mrh n malu.dasar melayu bodoh xsedar diri byk mkn anjing.

    BalasPadam
  8. berdasarkan apa yang ko blas ni, elok pun bende ni jadi kat kau..biar kau serabut lagi otak ko..bahasa ntah apa juganye..ni bahasa melayu ke bahasa ibunda sikap hutan ko kot?


    ye la, ko ni kan orang hutan..tak tao nak hidup bersistem...

    ko jagan ckp die babi, orang tu nak melayan orang yang hutan mcm ko ni punya la banyak tao, kalo asek duk bg tao hal yang sama je, suh suh amek surat pengesahan yang menunjukkan bapak ko tu sakit je setiap masa..aku pun hangin..tu kire baik la die ckp je, kalau aku pegawai bank tu aku bakar selipar kau, hah baru tao..blik hutan tanpa selipar..eh tapi mcm memang sesuai je..heheh

    apa apa pun, pakcik dah sihat?

    **jgan mkn anjing, malaysia banyak ikan..

    BalasPadam
  9. senang je kesimpulan d...budi bahasa budaya kita kn? kempen budi bahasa tiap2 taun tp tkde pn nampak impak dair kempen tu..setiap org ad masalah d, either d blaja tinggi or spm, kta tk patot bias, ckap elok2 sudah la... slap kerani pmpuan tu jugak, ckp boleh ambek ...kn?

    BalasPadam
  10. erm btul jugak..aku pun hampir terlupa pasal tuh...

    BalasPadam
  11. Bodoh sendiri pastu nk marah org... itu prosedur bank la bongok.. bkan procedur kerajaan.. kerajaan bg brim melalui voucher untuk ditunaikn di bank.. tu je.. procedur tunai voucher tu adalah atas bank.. sbb bank yg akn byr brim tu gne cash diorang.. mmgla bank nk detail.. lpastu br bank claim kat kerajaan.. kene je voucher tu palsu.. bank yg kene tanggung risiko.. bodoh lg sorang.. aku jamin dgn jari aku.. kerani dpan tu mmg ckp ble amik voucher bukan tunaikan voucher.. SBB HANYA EMPUNYA DIRI YG BERHAK TUNAIKN.. xsangka byk lg org bodoh kat muka bumi malaysia ni...

    BalasPadam
  12. kesian baca artikel ni.. pelik je apsal org2 yg kat atas nk marah2..? x kena jgn main ckp je. ok, pegawai bank tdpun x blh ckp baik2 ke kena amik surat wakil ni main ckp2 x blh? bukan semua org tahu nk kena surat wakil kn? c'mon.. x faham betulla, kesian kat saudari.. that's the probs dunia sekarang.. sebenarnya rules tu cuma berguna utk org2 yg lemah.. tp utk kroni sy pasti mereka x perlukan surat wakil.. that's the point. jgn la ckp dia bodoh ke apa ke.. sepatutnya bg sokongan. ntah apa2 la korg ni.

    BalasPadam
  13. Menegur jangan sampai menghina,
    Mendidik jangan sampai memaki,
    Meminta jangan sampai memaksa,
    Memberi jangan sampai mengungkit ^_,^

    BalasPadam
    Balasan
    1. suka hati lu labu..lu byk pandai..cakap..haa.haa

      Padam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...