Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, November 28, 2014

BERITA GEMBIRA : DEMO BESAR-BESARAN TUNTUT TURUN HARGA PETROL

http://biz-55.webs.com/

minyak
KUALA LUMPUR - Pakatan Rakyat dalam satu kenyataan hari ini berkata, pihak mereka akan menganjurkan demonstrasi sekiranya harga minyak RON95 tidak diturunkan kepada RM1.90 seliter menjelang 1 Disember 2014.

Menurut Pengerusi Gerakan Turun Harga Minyak, Dr Hatta Ramli, mekanisme menentukan harga petrol dan diesel secara apungan terkawal tanpa subsidi seperti yang diguna pakai sekarang adalah tidak adil kepada rakyat.

"Sementara rakyat terdedah kepada risiko turun naik harga minyak mentah dunia yang diterjemahkan menjadi harga petrol dan diesel yang lebih mahal, kerajaan pula menjamin bahawa kos dan keuntungan syarikat minyak yang menjual petrol dan diesel ditanggung oleh rakyat.

"Mengikut formula sekarang, kerajaan menjamin untuk menanggung kos operasi dan keuntungan syarikat minyak sebanyak 30 sen seliter bagi petrol RON95.

"Oleh yang demikian, PR menuntut supaya subsidi yang sama iaitu 30 sen setiap liter RON95 dan diesel diberikan kepada rakyat supaya berlaku adil kepada rakyat.

"Oleh itu jika harga minyak tidak turun juga, kita akan anjurkan demonstrasi pada 31 Disember ini,"  katanya dalam satu kenyataan media hari ini.


Jelas Hatta lagi, Pada jumlah penggunaan bahan api yang dianggarkan 14 bilion liter petrol dan 10 bilion liter diesel setahun , subsidi sebanyak 30 sen seliter ini hanya menelan belanja RM7.2 bilion setahun sahaja.

"Jumlah ini berpadanan dengan jaminan bayaran balik kos dan keuntungan yang diberikan kepada syarikat-syarikat minyak," katanya.
sh

1 ulasan:

  1. ...



    PENTING:

    Anak2 Muda Yang Saya Kasihi Sekalian.... Harap Kalian Tidak Percaya Dengan 'Janji2 Manis' Mereka ( PAU 2014 )...

    Itu Hanya 'Perangkap' Untuk Menarik Sokongan Anak Muda Yang Sudah Tiada Terutama Di Bandar....

    Anak2 Muda Di Dalam Parti Mereka Sendiri Pun Sudah Meragui Parti Mereka.... Cuma Yang Berucap Di Atas Pentas Itu Sahaja Yang 'Syok Sendiri'...



    Jadi.. Berhentilah berjuang untuk UMNO...

    Jika Kalian Tidak Percayakan Saya....
    Kita Tunggu PAU 2015 pada NOV/DEC 2015....
    Mereka Akan 'Menyalak' Perkara yang sama.... ( Perjuangan UMNO Busuk Hingga Ke USUS )


    Harap Maklum.. TKasih :-D



    MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

    MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

    MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...