Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Disember 01, 2010

Kenaikan Harga Petrol Dibantah Rakyat



SHAH ALAM 1 DIS : Kenaikan harga minyak petrol RON 97 menjadikan harga terbarunya RM 2.30 bermula malam tadi, menimbulkan pelbagai reaksi spontan rakyat dan Pakatan Rakyat. 

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam respon di laman Twitternya berkata, kenaikan harga minyak pastinya akan cuba dimanipulasi oleh media milik
Umno-BN untuk mengaburi mata rakyat tentang kenaikan harga bahan api itu.
" Media umno cuba alih pandangan rakyat," tulis Anwar. 

Pada 1 November lalu, petrol gred RON 97 naik sebanyak 5 sen kepada RM2.15 seliter.
Bagaimanapun kenaikan harga itu tidak diumumkan manakala Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia bukan satu isu yang patut dimanipulasi pihak tertentu kerana harganya sudah diapungkan mengikut pasaran minyak dunia.

Sementara itu, ADUN Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad pula menulis di laman twitter nya, kenaikan harga minyak gren RON 97 mencerminkan sikap sebenar kerajaan.
" UMNO membuktikan identiti demokratik mereka lagi,", seloroh Nik Nazmi mengenai kenaikan harga minyak RON 97. 

Laporan Reuters menyebut, kenyataan rasmi mengenai perubahan harga berkenaan dijangka akan dikeluarkan kemudian. 
Dalam perkembangan sama, Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan,Husam Musa juga memberikan respon hampir sama mengenai kenaikan harga RON 97. 
" Tahniah semua!!! harga minyak naik...," tulis Husam di laman twitterya.

Julai lalu, kerajaan telah menaikkan harga lima barangan keperluan, iaitu minyak petrol,diesel, gula dan Petroleum Gas Cecair (LPG).
Kerajaan sebelum ini beralasan, kenaikan harga barangan keperluan ini bertujuan untuk menyelaraskan harga barangan tersebut bagi membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya yang melebihi RM750 juta untuk tahun ini. 

Ironinya, kerajaan kemudian mengumpulkan pengarang-pengarang media di bawah kawalannya supaya tidak menggunakan perkataan 'barang naik' dalam laporan mereka. 
Taklimat itu diberikan di Pejabat Perdana Menteri, di Putrajaya. 

Difahamkan pengarang berkali-kali diingatkan agar tidak menggunakan perkataan 'barang naik' sebaliknya menyebut ia sebagai 'pelarasan harga' atau 'rasionalisasi subsidi'. 

Malah media-media seperti Utusan Malaysia, Berita Harian dan media-media lain milikan Umno diingatkan supaya tidak membuat tinjauan rambang di kalangan rakyat berhubung kenaikan harga barang dan ada di antara media 'diminta' mendapatkan pandangan NGO dan persatuan pengguna yang pro kerajaan.

Paling menarik, penasihat media Perdana Menteri juga dikatakan mengarahkan akhbar supaya tidak beranggapan bahawa pengurangan subsidi ini sebagai langkah penjimatan oleh kerajaan dalam laporan mereka.

TVSNEWS
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...