Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, Disember 12, 2010

Kajiselidik UM : Tidak Tepat dan Meragukan (Kerja budak-budak malas la..)

Oleh: AnakSgDerhaka

"Kajiselidik yang dijalankan oleh yang dibuat oleh sekumpulan mahasiswa UM baru-baru ini, yang menunjukkan berlaku kemerosotan kepercayaan politik terhadap PKR hasil dari masalah imej, indentiti dan konflik dalaman PKR sewaktu proses pemilihan parti itu baru-baru ini adalah tidak boleh dipercayai kerana ianya kurang tepat malah boleh dianggap palsu.

Kajiselidik lengkap sila lihat di (SINI)

Ini kerana kebanyakkan koresponden yang terlibat adalah Mahasiswa, Rakan-rakan mereka dan juga kaum keluarga dan juga orang-orang kampung mereka yang tinggal ditempat-tempat yang berada di luar kawasan sampel yang ditetapkan iaitu Lembah Kelang malah ianya juga dilakukan diluar dari Selangor.

Cis!! Kerja budak-budak malas rupanya…

Ianya dijelaskan menerusi e-mail bekas Ketua Pelajar dari UM sendiri yang masih terlibat dengan Pertubuhan Pelajar UM. Kat bawah ni e-mail dia..
Salam,

Maaf ganggu, sekadar ingin berkongsi pandangan. Saya lihat banyakpihak mainkan isu kajian UM utk melemahkan DSAI dan Keadilan.

Tanpa saya menafikan bahawa pemilihan keadilan yang lepas memberikan kesan dari segi imej parti dan DSAI walaupun dari segi prinsip demokrasi ini sebenarnya baik.

Semalam saya berbincang dengan kawan rapat saya yang juga exco ABIM dan bekas penyelidik kepada Dekan UM yang mengepalai kajian ini.

Berdasarkan perbincangan itu saya dapat konklusikan bahawa berlaku masalah "reliability" dalam kajian tersebut berdasarkan beberapa perkara:

1. Badan tersebut menggunakan pelajar mereka sebagai ground researcher.

2. Pelajar2 ini yang menjadi ground researcher ini hanya diberi taklimat sekali dan diserahkan borang survey tanpa dipantau respondan dan motodologi survey yang dilakukan oleh pelajar2 ini.

akibat daripada dua faktor ini, berlaku beberapa isu yang saya rasa kajian ini tidak tepat kerana berlaku penipuan.

1. kawan saya sendiri menjadi respondan kepada 3 borang survey.
 e-mail sepenuhnya sila lihat di SINI
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...