Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, Julai 06, 2013

Panas!! Rafizi : Pegawai Tinggi SPR Sendiri Akui Daftar Pengundi Bermasalah

SPR pengundi hantu selangor 01

PETALING JAYA 5 JULAI : Cadangan seorang pengarah Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) sendiri agar semua pengundi didaftarkan semula merupakan pengakuan bahawa daftar pengundi sekarang sarat dengan pengundi ragu.

Juteru, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, SPR harus pertimbangkan cadangan itu dengan serius kerana pendaftaran semula 13 juta pemilih boleh menjamin daftar pengundi bersih dan berwibawa.

Cadangan itu dikemukakan sendiri Pengarah SPR Sabah, Datuk Md Idrus Ismail kepada Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) Mengenai Pendatang Tanpa Izin di Sabah baru-baru ini.
“Kenyataan Pengerus SPR Sabah itu adalah adalah kenyataan yang amat kukuh yang dikeluarkan daripada seorang Pengarah SPR negeri dan beliau sendiri yang berpengalaman mengemukakan kenyataan itu dalam RCI,” kata beliau.

Rafizi berkata demikian dalam Sidang Media di Ibu Pejabat PKR di sini.
“Saya mengalu-alukan kenyataan itu kerana ia selari dengan perjuangan menuntut daftar pengundi yang bersih,” kata beliau.
Rafizi berharap Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR dapat memberikan respon segera berhubung kenyataan itu.

“Jika sebelum ini pandangan untuk merombak sistem SPR daripada pihak pembangkang ditolak hidup-hidup maka cadangan oleh Pengarah SPR Sabah sendiri ketika RCI perlu diberi perhatian khusus,” kata beliau.

Sebelum ini, Md Idrus berkata pendaftaran semula itu adalah cara terbaik bagi menangani pelbagai perkara seperti kematian pemilih yang tidak dimaklumkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan pertukaran alamat pemilih.

Md Idrus juga berkata terdapat kira-kira tiga juta warganegara yang layak menjadi pemilih, tetapi tidak mendaftarkan diri dengan SPR.

Selangorku
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...