Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Julai 18, 2013

Pamplet Pro Mursi yang diedarkan semalam semasa perarakan di Jalan Qasr el Aini


“Kepada keluarga dan saudara-saudara senegara kami”

Ingin kami tegaskan kepada kalian, sesungguhnya pendirian kami untuk berdiri menentang rampasan kuasa ini tiadalah melainkan ingin mempertahankan legitimasi perlembagaan dan kedaulatan demokrasi yang terzahir melalui :

1. Presiden pilihan rakyat melalui sistem demokrasi.
2. Perlembagaan yang dibina hasil persetujuan rakyat.
3. Dewan Syura (salah satu komponen bagi badan legislatif di Mesir)

Inilah yg dikatakan sebagai ekspresi sebenar kehendak majoriti rakyat yang kini dinafikan oleh pihak kudeta dan konco- konconya untuk dilaksanakan. Jadi mereka telah membubar dewan rakyat
kemudian berkonspirasi dalam menjayakan rampasan kuasa yang telah menculik Presiden dari rakyat mereka, tidak cukup sekadar itu lalu dibubar pula dewan syura seterusnya diikuti dgn penggantungan perlembagaan.

Apa yang lebih teruk ialah, seluruh majoriti rakyat kini dipaksa utk tunduk terhadap kehendak golongan-golongan minoriti yang berkepentingan yang tanpa segan dan silu melantik dari kalangan mereka Presiden dan anggota kabinet serta menggantikan perlembagaan dengan yg baru tanpa mendapat mandat dan persetujuan rakyat.

Pada hari-hari sebelum berlakunya rampasan kuasa, sabotaj telah dirancang dan telah menyebabkan berlakunya krisis- krisis seperti krisis petrol, diesel dan elektrik yang telah berjaya dijadikan umpan untuk mencetus kemarahan dan kebangkitan rakyat ; yang akhirnya keluar membanjiri jalanan pada 30 Jun yang lepas. Satu demonstrasi yang tidak menjangkau tempoh sehari namun dicanang oleh media-media Pro Kudeta sebagai 'Revolusi Rakyat'.

Lantas keadaan ini seolah- olah berjaya menarik perhatian pihak tentera yang prihatin terhadap keselamatan dan kehendak rakyat, namun pihak tentera hanya menutup sebelah mata serta tidak menghiraukan keberadaan jutaan rakyat (sejak 28 Jun hingga ke hari ini) yang membanjiri seluruh medan di seluruh pelosok negara; demi menyatakan sokongan mereka terhadap demokrasi dan Presiden yang telah mereka pilih.

Bukan setakat itu sahaja, malahan respon pihak tentera terhadap pihak Pro Legitimasi hanyalah dengan melancarkan jenayah penyembelihan ke atas demonstran pada Isnin 8/7/2013 tatkala mereka sedang bersujud di dalam solat subuh mereka lalu dibunuh atas dosa memelihara kedaulatan legitimasi. Dianggarkan 100 nyawa terkorban dan lebih daripada 1000 org cedera dalam peristiwa tersebut.

Sebuah peristiwa hitam bagi negara Mesir yang buat pertama kalinya dalam sejarah ketenteraan mesir, rakyat ditembak munggunakan peluru hidup yang dilepaskan bukannya oleh samseng-samseng dan penjenayah tetapi dari pihak tentera dan polis yang sepatutnya memelihara keamanan. Juga dalam masa yg sama berlaku penangkapan tokoh-tokoh politik secara besar-besaran tanpa soal bicara namun samseng-samseng dan penjenayah dibiar bebas bermaharajalela.

Justeru, ingin kami tegaskan sekali lagi pendirian kami iaitu menolak kudeta dan segala yang berkaitan dengannya, dan kami menuntut agar dikembalikan hak rakyat dalam sebuah Negara yg demokrasi
(Presiden dan ahli dewan syura yang dipilih melalui pilihan raya-Perlembagaan yang dipersetujui bersama)

Dengan ini kami menyeru sekutu-sekutu kami yang yakin bahawa jutaan rakyat bersama menyokong mereka, untuk mereka bertanding secara demokrasi dalam pilihan raya parlimen yang mendatang yang memungkinkan mereka untuk menang majoriti dewan dan mengubah kerajaan yang sedia ada; kabinetnya dan polisi-polisi juga merubah perkara-perkara yang tidak sesuai di dalam perlembagaan sedia ada yang harus dipinda dengan cara demokrasi dan bukanlah dgn mengambil rampasan kuasa tentera sebagai jalan keluar.

Ketahuilah bahawa rentetan daripada kudeta ini ialah, tiada lain selain menyebabkan negara dilanda krisis yang teruk dan ketegangan hubungan antara rakyat sesama rakyat dan juga tentera yang akan menyaksikan pertumpahan darah yang lebih dahsyat lagi.

Sesungguhnya cukuplah apa yang telah kami lihat akan kezaliman sejak seminggu yang lepas dari sebuah pemerintahan tirani dan kuku besi pihak tentera yang mengongkong dan menindas suara rakyat.

Kami sama sekali tidak akan redha untuk mereka memegang tampuk pemerintahan bagi negara kami yang tercinta ini sekali lagi selepas kami sudah bebas dari peristiwa hitam selama 60 tahun yg lepas dalam cengkaman regim tentera.

Sesungguhnya kami sedikit pun tidak menyimpan dendam ataupun ingin berperang dengan saudara kami; pihak polis dan tentera.
Kerana hakikatnya mereka ini adalah benteng negara yang bertanggungjawab memelihara keamanan, namun permasalahannya ialah terhadap kelompok yang wujud di dalam tentera yang terlibat secara langsung dalam konspirasi yang telah mengakibatkan campur tangan tentera dalam arena politik dan pertumpahan darah.

Kami akan terus menentang kudeta ini, dengan cara aman dan tidak akan melayan apa jua provokasi. Akan kami guna segala cara yg aman dalam memberi tekanan terhadap pihak tentera. Biarpun menelan masa yang lama, namun kami akan teguh dan konsisten sehingga mereka turun dan menyerah kerana ianya lebih mudah jika hendak dibandingkan dengan harga yang perlu dibayar oleh rakyat jelata apabila regim ini stabil dan berkuasa.

Oleh itu, kami menyeru kepada semua untuk bersatu padu berganding bahu demi mengembalikan impian kita untuk menjadikan negara Mesir sebagai sebuah negara demokrasi madani; yang wujud di dalam kamusnya istilah pertukaran kuasa dan bukannya sebuah negara tirani kuku besi dibawah pemerintahan tentera yang rakus dan ingin berkuasa berabad lamanya.

Sumber : Wartawan Mesir Kini
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...