Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Januari 26, 2016

FITNAH : Ustaz Ab Ghani Shamsuddin Jawab Tuduhan & Fitnah Jahat Terhadapnya


Ustaz muda perlu elak tulisan sensasi berbaur fitnah Oleh ABDUL GHANI SHAMSUDDIN

Menulis sesuatu berita atau kenyataan pada masa ini memerlukan ketelitian dari sudut kebenaran, keperluan dan lebih-lebih lagi kepada implikasi penulisan berkenaan kepada pihak yang terlibat.

Kecenderungan politik dan watak seseorang banyak mencorakkan bentuk dan cara penulisan. Penulis yang menulis dengan kesedaran yang tinggi tentang keperluan suasana islah dan damai berbeza dengan mereka yang kurang peka dan hanya mahu mencemar atau merendahkan martabat seseorang.


Setelah berlaku kunjungan dari berbagai kumpulan dan sahabat ke Doha, kita mendapat kesan bahawa pendirian pimpinan utama Kesatuan Ulamak Sedunia (KUMS), walaupun di peringkat awal agak gusar tentang politik di Malaysia tetapi setelah mendapat maklumat lanjut - adalah berkecuali; berlandaskan kaedah warga tempatan lebih tahu tentang selok belok (politik) negara mereka.

Juga setelah mendapat penjelasan tentang asas-asas syar'ie penubuhan parti Amanah. Malah ada pengakuan pihak KUMS untuk mengusahakan pertemuan antara dua kumpulan jamaah atau parti yang bertikai; iaitu antara Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dan Parti Amanah Negara (Amanah) di Malaysia.

Dalam pertemuan saya dengan Syaikh Ali Qaradaghi di Hotel Westin, Kuala Lumpur pada awal bulan November 2015 lalu, beliau antara lain telah menegaskan bahawa, tidak ada fatwa bertulis oleh Syaikh Yusuf Al Qaradhawi tentang pengharaman parti Amanah Negara di Malaysia seperti yang diwar-warkan oleh orang-orang tertentu.

Dakwaan mengenai nama Syaikh Qaradaghi dan Syaikh Qaradhawi sudah diputar belit dan dikatakan menyokong parti Amanah adalah tidak benar sama sekali kerana bagaimana wakil Amanah boleh memutar belit sedangkan beberapa hari sebelum kunjungan kami melawat Doha telah diisytiharkan oleh pemimpin PAS kepada orang ramai di Malaysia bahawa Syaikh Qaradhawi mengeluarkan fatwa bertulis mengharamkan parti Amanah. Tapi ternyata dakwaan itu kemudiannya adalah palsu.


Tentang dakwaan Syaikh Ali bahawa wakil Amanah mewar-warkan dengan gambar beliau bersama wakil Amanah yang disiar; bahawa Syaikh Ali adalah menyokong parti Amanah adalah dakwaan yang tidak benar dan fitnah semata mata. Tidak ada perkhabaran sedemikian rupa.

Kalau ada kami menuntut bukti, di facebook mana atau halaman web mana dakwaan berkenaan disiarkan. Sila beri pautan urlnya atau blognya sebagai bukti.

Sementelahan pula bergambar dengan seorang ulama seperti beliau adalah suatu penghormatan kepada rakyat Malaysia yang juga adalah pemimpin politik terkenal. Apakah penghinaan yang berlaku kepada Syaikh berkenaan dengan gambar demikian sehingga mereka hendak dihukum sebagai pengkhianat.

Kalaupun penyiaran gambar itu berlainan dari kehendak beliau mamun kami tidak fikir bahawa Syaikh berkenaan begitu kejam dan bersikap keras sehingga menuduh tetamu dan sahabatnya sebagai pengkhianat.

Setahu kami beliau dan Syaikh Yusuf Al Qaradhawi adalah seorang yang sangat bertimbang rasa, mesra dan pemaaf yang tidak mungkin membuat tuduhan buruk dengan hanya bergambar dengan saudara seagama yang sebelumnya tidak pernah berjumpa dengan beliau. Tuduhan pengkhianat ini memang lumrah di kalangan golongan fanatik parti lama kami dahulu, dengan kebencian mereka yang meluap.

Lebih meragukan lagi apabila wujud semacam tuduhan tidak langsung dalam tulisan berkenaan bahawa pimpinan Amanah adalah cenderung kepada Syiah dan bahawa saya kononnya telah disingkir dari menjadi pengerusi KUMS Cawangan Malaysia kerana bayangan itu.


Setahu kami Syaikh Qaradaghi dan Syaikh Yusuf Al Qaradhawi adalah seorang yang sangat berhati hati untuk menuduh sesiapa sebagai Syiah atau berkecenderungan Syiah. Penulisan yang serampangan merosakkan imej diri dan Syaikh itu sangat-sangat kita kesali, meskipun atas dakwaan menyampaikan amanah.

Dalam hadith riwayat Abu Hurairah Rasulullah bersabda:

كفى بالمرء كذبا ان يحدث بكل ما سمع
"Cukuplah bohongnya seseorang itu apabila ia menceritakan semua apa yang didengarnya."

Pegawai muda Asian Finance Bank itu sewajarnya mendapatkan maklumat yang lebih jelas melalui pertanyaan langsung dengan saya atau pimpinan parti Amanah yang lain sebelum menyiarkan penulisan seperti itu dan mengelakkan diri dari terjebak dengan trend politik negatif yang mengeruhkan hubungan antara sesama ulama dan rakyat dengan tulisan yang menimbulkan prasangka dan fitnah seperti yang telah diterangkan.

Tulisan berunsur ghibah

Tulisan yang berunsur ghibah (mengumpat), lamz, merendahkan nama baik seseorang wajar dielak.

Penamatan tugas saya sebagai wakil Kesatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia tidak ada kena mengena dengan dakwaan fahaman Syiah seperti mana yang tersurat atau tersirat dalam surat KUMS berkenaan. Alasan yang dinyatakan adalah kerana Kesatuan Ulama Sedunia tidak mahu dilibatkan dengan politik tempatan.

"Memandangkan Ust Abdul Ghani sudah terlibat aktif dalam politik (Parti Amanah Negara) maka tempat beliau akan diganti oleh mereka yang tidak bersifat demikian."

Ini tidak menjejaskan peranan saya sebagai Ahli Pemegang Amanah KUMS yang tempohnya tamat pada tahun 2018; di mana akan diadakan Muktamar Sesi Kelima KUMS kelak.

Oleh itu saya boleh terus berperanan atas nama Ahli Jawatankuasa Pemegang Amanah KUMS seperti yang dinyatakan oleh surat Setiausaha Agung KUMS kepada saya. Tidak timbul soal tersingkir atau disingkir seperti yang terbayang dalam benak penulis.


Semoga tulisan Saudara Wan Norhaziki yang menimbulkan banyak persepsi negatif seperti ini tidak berulang lagi dari penulis berkenaan pada masa-masa yang akan datang.

Saya menyeru beliau agar sama-sama bersikap waspada dengan firman Allah dalam surah Al Humazah:

وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ

"Neraka Wail untuk setiap penghina dan yang suka merendah-rendahkan orang lain."

Juga firman Allah dalam surah (Al Hujurat ayat 11):

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu golongan lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan golongan yang lain, (kerana) kemungkinan golongan yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu kumpulan perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan kumpulan perempuan yang lain, (kerana) ada kumungkinan kumpulan yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka yang mencemuh.

"Seterusnya janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk gelaran dan nama ialah fasik sesudah beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan buruk tersebut) maka merekalah orang-orang yang zalim."

Jabir meriwayatkan dari Rasulullah sabda baginda:

الشيطان قد يئس ان يعبده المصلون في جزيرة العرب ولكن في التحريش بينهم (رواه مسلم) والتحريش اي الافساد وتغيير قلوبهم وتعاطفهم

"Sebenarnya syaitan sudah berputus asa untuk disembah oleh orang yang bersembahyang di Jazirah Arab. Namun dia masih tidak berputus asa untuk merosakkan hubungan sesama mereka (manusia)."

Oleh itu marilah kita beramal dengan firman Allah (Al An'am: 152):

وًاذا قلتم فاعدلوا ولو كان ذا قربى

"Jika kamu berkata (bertutur atau menulis) berkatalah dengan adil walaupun terhadap kaum kerabat."

Pesanan Allah dalam surah Al Isra' ayat 53:

وقل لعبادي يقولوا التي هي احسن

"Katakanlah kepada para hamba-Ku agar mereka berkata dengan perkataan yang terbaik."

Juga pesanan Allah dalam surah (Al Hujurat ayat 10):

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah kalangan (pihak-pihak) saudara kamu (yang bertelingkah); dan bertakwalah kepada Allah, mudah-mudahan kamu mendapat rahmat."

* Ustaz Abdul Ghani Samsudin ialah Pengerusi Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia Tenggara (Shura) dan Ahli Majlis Pemegang Amanah Kesatuan Ulama Sedunia (KUMS).

IKLAN PENAJA

 Anda adalah di antara 43 JUTA pengguna telefon di Malaysia. Tahukah anda pengguna telefon di masa kini sedang menikmati komisen serta bonus yang dibayar kepada mereka setiap bulan? Telefon bukan lagi alat untuk berhubung, telefon kini telah terbukti dapat dijadikan alat untuk menjana pendapatan yang tidak putus setiap bulan. Anda nak tahu?

Kami membina sistem yang lengkap untuk anda hasil dari perbincangan, pengalaman serta ilmu pemasaran yang kami ada. Untuk menjadi salah seorang daripada pengguna telefon yang menjana pendapatan pasif setiap bulan, anda hanya perlu memahami :

Faham Sistem AutoDownline & AutoPlacement

Hadam ilmu yang kami sediakan Praktik teknik yang disediakan Apabila elemen hebat ini bergabung,maka bersiap sedialah untuk menerima pendapatan yang tidak masuk akal hasil dari bantuan sistem kami ini.

Harapan kami dengan bantuan sistem kejayaan ini dapat membantu anda menjadi seorang usahawan online yang berinovasi, berdaya saing dan tidak mustahil, seorang Jutawan atau Multi-Jutawan Semoga anda sukses dan menambah nilai dalam hidup orang ramai.

klik link sini : http://autod9.com/army 


 
http://iklanviral.blogspot.my/

3 ulasan:

  1. Haha Ustaz carilah hujah-hujah untuk menghalalkan sebab kamu berilmu tapi tidak beramal . selamat berjuang melalui PAN

    BalasPadam
  2. Dr Yusof Qaradhawi itu manhajnya dipersimpangan antara Asy'irah dan Wahabi. Dia tidak menolak Asy'irah dalam masa yang sama memuja Ibnu Taimiyah pencetus idea manhaj kembali pada al-Quran dan al-Sunnah membelakangi mazhab. Kesimpulannya dia(Qaradhawi) mesra Ibnu Taimiyah.Secara tidak langsung PAS dan Amanah mengangkat Dr.Qaradhawi sebagai ulama rujukun. Ulama rujukan PAS dan Amanah bukankah ulama ikutan mazhabul mufti Malaysia dikalangan Ahlussunnah wal Jama'ah ???seperti ulama al-Azhar al-Syarif di Mesir.Kalau bertengkar carilah ulama Ahlussunnah wal Jama'ah untuk rujukan, bukan ulama mesra Ibnu Taimiyah.

    BalasPadam
  3. Dr Yusof Qaradhawi itu manhajnya dipersimpangan antara Asy'irah dan Wahabi. Dia tidak menolak Asy'irah dalam masa yang sama memuja Ibnu Taimiyah pencetus idea manhaj kembali pada al-Quran dan al-Sunnah membelakangi mazhab. Kesimpulannya dia(Qaradhawi) mesra Ibnu Taimiyah.Secara tidak langsung PAS dan Amanah mengangkat Dr.Qaradhawi sebagai ulama rujukun. Ulama rujukan PAS dan Amanah bukankah ulama ikutan mazhabul mufti Malaysia dikalangan Ahlussunnah wal Jama'ah ???seperti ulama al-Azhar al-Syarif di Mesir.Kalau bertengkar carilah ulama Ahlussunnah wal Jama'ah untuk rujukan, bukan ulama mesra Ibnu Taimiyah.

    BalasPadam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...