Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, November 13, 2015

YB KHALID SAMAD TEGUR MALAYSIAKINI..

Penjelasan Terhadap Tajuk Sensasi Pihak Media: Jangan Ada Wanita Simpanan
 
Saya mendapati bahawa kenyataan Amanah bertajuk ‘Cadangan Amanah kepada Kerajaan Selangor’ telah disensasikan pihak media. Tajuk asal digugurkan dan ditukar dengan tajuk baru berbunyi “Amanah tegur S’gor: Jangan ada wanita simpanan”.


Sedangkan bahagian tulisan yang dijadikan petikan berbunyi:

“Bukan lagi sebagai kerajaan dua gabungan yang satunya rasmi dan satunya tidak. Dikhuatiri ianya akhirnya digambarkan bagaikan suami yang mempunyai isteri yang sah dan pada masa sama seorang wanita simpanan.”

Amat jelas bahawa maksud tulisan tersebut adalah supaya ruang yang memungkinan gambaran sebegitu ditutup. Ianya bukan satu tuduhan bahawa kerajaan Selangor ada wanita simpanan tetapi sebaliknya cadangan untuk mengelak dari gambaran tersebut.

Ini sama dengan seorang yang menyatakan kepada kawannya, “Jangan berpakaian terlalu rugged apabila berjalan seorang diri pada waktu malam. Dikhuatiri dianggap seorang penjahat”. Tiba-tiba dilaporkan bahawa dia menuduh kawannya penjahat.

Saya mohon maaf dengan rakan media, tetapi saya amat kesal dengan keadaan kurangnya sikap profesionalisma media dewasa ini sama ada disengaja atau tidak disengajakan. Demi tujuan mensensasikan berita, tajuk yang mengelirukan sering diberikan.

Saya harap pihak media memahami kuasa yang ada pada mereka dan bagaimana tajuk sensasi tetapi tidak tepat boleh menimbulkan salah faham dan perbalahan. Adalah diharap perkara sebegini tidak akan berulang lagi pada masa akan datang.

Sekian terima kasih.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

 
 
http://iklanviral.blogspot.my/

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...