Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, September 25, 2014

Pengkalan Kubor: Juham syak wujud sindiket salah guna IC



KUALA LUMPUR: Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Pemuda PAS Malaysia menerima aduan daripada petugas pilihanraya PAS di UPU Bendang Pak Yong, Pengkalan Kubor tentang seorang pengundi yang disyaki bukan warganegara Malaysia, namun mempunyai kad pengenalan dan passport Malaysia.

Menurut Pengarahnya, Noorazmir Zakaria, peguam-peguam Juham yang bertugas di situ dengan serta-merta menahan dan menyoal-siasat pengundi terbabit serta menyemak kad pengenalan serta passport beliau.

"Pengundi tersebut asalnya diiringi oleh Penghulu Kampung Bendang Pak Yong. Namun setelah menyedari kehadiran peguam Juham, penghulu tersebut terus melarikan diri dan meninggalkan pengundi tersebut," jelasnya dalam satu kenyataan.

Katanya, keraguan semakin memuncak apabila ketika disoal peguam Juham, pengundi tersebut langsung tidak tahu berapa nombor Kad Pengenalan (IC dia, berapa umurnya dan di mana alamatnya di Pengkalan Kubor.

"Malah yang lebih aneh adalah pengundi tersebut juga tidak tahu apakah nama Dun tempat beliau mengundi undi ini dan apakah nama tempat UPU beliau mengundi," ujarnya lagi

Namun, kata beliau pengundi tersebut mengaku bahawa dia memangkah calon Barisan Nasional.

"Berdasarkan rekod di dalam passport beliau, beliau kerap berulang-alik ke Thailand.

"Apabila ditanya, beliau mengesahkan keluarga beliau menetap di Thailand dan kali pertama beliau mengundi adalah ketika Pilihan raya Umum ke-13 baru-baru ini," katanya lagi.

Justeru, katanya Juham menyeru kepada semua petugas-petugas pilihan raya untuk lebih berwaspada dan cakna dengan individu-individu yang mencurigakan.

Beliau berkata, sekiranya wujud individu yang mencurigakan, petugas-petugas diminta untuk segera melaporkan kepada peguam Juham yang bertugas.


hd

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...