Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Februari 06, 2014

'Konsensus nasional bukan 'bunga-bunga' k'jaan perpaduan' - Anwar Ibrahim



 Gesaan berterusan Pakatan Rakyat supaya diadakan dialog bi-partisan bagi membincangkan isu-isu nasional yang dihadapi negara bukan merupakan "bunga-bunga" kepada pembentukan sebuah kerajaan perpaduan, tegas Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jika tidak, katanya, beliau tidak akan pergi ke negeri Selangor -  merujuk kepada pilihan raya kecil DUN Kajang yang akan ditandinginya.

"Parameter (dialog itu) sangat jelas - jaminan perlembagaan dan memberi keyakinan kepada rakyat... berdasarkan kepada jaminan ini.

"(Ia akan membabitkan) isu-isu perkauman, agama, ekonomi, jenayah dan rasuah - tidak lebih dari itu ," katanya kepada Malaysiakini.

Menurut Anwar, ini telah menjadi matlamat akhirnya sejak tawaran Pakatan kepada BN untuk konsensus nasional itu, pertama kali dibuat Ogos lalu.

Mengesahkan spekulasi yang tersebar, beliau menjelaskan bahawa Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution telah bertindak sebagai utusan untuk menyampaikan mesej dalam satu pertemuan peribadi dengan wakil BN yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

"Ya, menang ada pertemuan antara Saifuddin dan Zahid, tetapi hanya untuk menyuarakan (isu-isu) ini... kerana (BN) bertanya sama ada kita serius atau ini hanya gimik politik," kata Anwar.

Katanya, mesyuarat majlis kepimpinan Pakatan mengkaji tawaran konsensus nasional itu dan bahawa beliau telah mengadakan "perbincangan peribadi yang panjang lebar" dengan penasihat DAP Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu .

Majlis kepimpinan Pakatan mengambil pendirian untuk terus menggesa supaya dialog itu diadakan walaupun "mengetahui bahawa BN hanya akan menolaknya dan akan ada  puak (Umno) yang menentangnya". MK.

[Baca berita penuh]

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...