Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, Februari 05, 2014

'Anwar diperlu perkukuh "New York" M'sia'


 
WAWANCARA Sekalipun menganggap 'Langkah Kajang' sebagai "strategik walau sukar diterima", Timbalan Speaker DUN Selangor Nik Nazmi Ahmad menegaskan PKR dan Pakatan Rakyat tekad mempertahankan negeri yang "amat penting" menjadi idaman pihak lawan.

Mengumpamakan Selangor seperti New York atau Carlifornia, Nik Nazmi berkata kejayaan negeri pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim itu, perlu diperkukuhkan lagi demi kepentingan rakyat termasuk mengatasi isu air dan sentimen ketegangan agama yang memuncak sejak akhir-akhir ini.

Oleh sebab itu, katanya, isu itu menjadi dorongan 'Langkah Kajang' diambil dengan meletakkan "aset paling kuat" Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengekang cabaran pentadbiran kerajaan pusat pada beberapa bulan mendatang dengan memberikan "jawatan lebih formal" seperti ADUN kepada tokoh PKR itu.

"Kita fikir Datuk Seri Anwar (dapat) membantu berdepan cabaran di Selangor dan kita merasakan juga, ini masa yang penting kita menunjukkan perpaduan dalam PKR dan Pakatan Rakyat," katanya dalam wawancaranya dengan Malaysiakini.

"Apa yang berlaku di Selangor mempunyai implikasi nasional. Selangor seperti New York Carlifornia bagi Malaysia. Di sinilah di mana segala-galanya berlaku. Kita berjaya di Selangor, Tan Sri Khalid sudah buktikan pada 2008.

"Jadi cerita kejayaan kita di Selangor mempunyai implikasi (repercussion) nasional. Jadi kami perlu membinanya mengenai hal itu. Kami rasa itu yang kami lakukan. Beberapa minggu dan bulan mendatang adalah satu perkara yang penting," kata Nik Nazmi.

Mengakui mengosongkan kerusi Kajang itu mengejut dan mencetuskan kebimbangan banyak pihak, Nik Nazmi menjelaskan parti itu "tidak mempunyai opsyen lain malah seboleh-bolehnya mahu mengelak berlakunya pilihan raya kecil".

"(Tetapi) kita melihat kepentingan yang lebih besar, (menyebabkan) kita buat begini... Kita tahu sedikit sebanyak (ia) menjejaskan sokongan kita.

"Kawan kita pun maklum. Kawan saya pun bertanya, tapi kita percaya, kita ada tujuan dan matlamat yang lebih besar," katanya sambil menambah isu tersebut melangkaui parti dan individu, sebaliknya melibatkan kepentingan negeri dan negara.

Kenapa sekarang?

Ditanya mengapa PKR tidak memikir keputusan sejak awal lagi, Nik Nazmi mengulangi ia ekoran banyak isu semasa termasuk isu air dan isu ketegangan agama muncul di negeri itu sejak akhir-akhir ini dan besedia dengan sebarang "kebarangkalian".

"Kita harus menghadapi kebangkalian yang timbul, kita tidak dapat lari. Kita boleh jadi seperti PM yang tak buat apa. Tapi itu bukan pilihan lagi, rakyat tidak mahu," katanya.

Mengulas sama ada langkah itu diambil susulan 'pergeseran' Khalid dan Timbalan Presiden Azmin Ali, Nik Nazmi berkata beliau "tidak melihat perkara itu serius" dan menganggap hanya perbezaan pendapat dan ia disensasikan oleh pihak tertentu.

Sebaliknya, Nik Nazmi berkata apa yang paling penting ialah Pakatan Rakyat perlu menunjukkan sikap mahu melakukan perubahan dan sekarang bukan masanya untuk berpecah demi kepentingan peribadi.

Bekas exco AMK itu juga berkata "tidak adil" menyalahkan Khalid dalam isu air dan rampas Bible di negeri itu mendorong kekosongan DUN itu berlaku memandangkan isu itu rumit dan besar.

"Apa yang dinyatakan oleh Pakatan, bahawa Tan Sri Khalid masih lagi menjadi menteri besar, kami mahu teruskan, itu yang menjadi fikiran kami.

"Saya ulang (seperti) Datuk Seri Anwar sebut, Tan Sri Khalid menjadi MB dan beliau adalah calon Kajang. Kami menggunakan (mereka) berdasarkan trek rekod, pengalaman untuk mengembleng fokus untuk ke Putrajaya.

"(Jadi) kita ada kekuatan di Selangor. Kita akui (kita) ada segala kekuatan untuk membantu kita di Selangor berdepan Umno/BN," katanya yang juga bekas setiausaha politik Khalid.

Nik Nazmi yakin, sekiranya "strategi luar biasa" PKR itu dapat diterang dengan baik, segala kekhuatiran rakyat akan dipadam sekaligus kemenangan bakal memihak kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihan raya kecil itu.
 
MalaysiaKini

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...