Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Ogos 06, 2013

Muslihat Kerajaan haram najib/umno Terbongkar!!!!

surendran speech mic 02

Umno guna kes bunuh-tembak untuk kembalikan Ordinan Darurat

SHAH ALAM 6 OGOS: Terdesak untuk mengembalikan Ordinan Darurat (EO) mendorong Umno BN menggunakan muslihat jahat sekalipun rakyat terdedah kepada bahaya, kata Naib Presiden PKR, N Surendran.

Merujuk lambakan kes bunuh menggunakan senjata api di lokasi awam, beliau menyifatkan tindakan Umno BN yang menangguk di air keruh itu sebagai tidak bertanggungjawab dan berkepentingan politik semata-mata.

“Kita ada isu besar dan serius melibatkan keselamatan dan nyawa rakyat yang merunsingkan, sebaliknya Umno BN mengambil peluang untuk mengembalikan undang-undang penahanan tanpa bicara.

“Umno BN tidak peduli terhadap keselamatan rakyat sehingga sanggup mengambil kesempatan dalam isu ini untuk mengembalikan semula EO supaya dapat digunakan terhadap pembangkang,” katanya.

Kes tembak-bunuh kerap berlaku kebelakangan ini, sama ada melibatkan individu profil tinggi mahupun orang awam hingga menyebabkan segenap lapisan rakyat bimbang akan keselamatan mereka.

Antara kes yang mendapat perhatian ialah cubaan bunuh Pengerusi MyWatch, R Sri Sanjeevan, diikuti pembunuhan pengasas Arab-Malaysian Bank, Hussain Ahmad Najadi 75, pada 29 Julai lalu.

Terbaru, seorang penoreh getah, Amirul Tajo Nasir 40, maut ditembak ditembak di kampung Telosan, Pasir Puteh, Kelantan awal pagi semalam.

Di tengah-tengah situasi itu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi membangkitkan cadangan untuk menggubal undang-undang baru dengan antara alasannya untuk mencegah kes bunuh menggunakan senjata api

Beliau dilapor, berkata kira-kira 90 peratus jenayah seumpama itu dilakukan bekas tahanan EO yang sebelum ini dimansuh bagi meraih sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum ke-13.

Surendran berkata, Pakatan Rakyat konsisten berpendapat kes jenayah di negara ini perlu ditangani melalui peruntukan undang-undang sedia ada, bukan melalui penahanan tanpa bicara.

“Alasan Kementerian Dalam Negeri (KDN) bahawa kejadian jenayah sukar ditangani tanpa EO hanya alasan remeh dan tidak masuk akal sama sekali.

“Sedangkan negara lain seperti United Kingdom (UK) mampu menangani jenayah walaupun tanpa undang-undang darurat seperti di Malaysia,” katanya.

Selangorku
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...