Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Jumaat, Ogos 02, 2013

Anwar Ibrahim beri keterangan awal untuk RCI Sabah















Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memberi keterangan awal kepada pegawai penyiasat Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) Pendatang Asing Di Sabah Supritendan Zainuddin Ismail di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Menurut Ketua Biro Guaman dan Hak Asasi Manusia PKR Latheefa Koya (gambar) penyiasatan itu bermula pada jam 3.30 petang dan tamat pada 4.45 petang tadi dan kenyataan Anwar akan disebut semula semasa RCI pada tarikh yang akan dikemukakan kelak.

Katanya, Anwar akan dipanggil sebelum penghujung September bagi menyatakan penglibatan bekas timbalan perdana menteri itu dalam Projek IC yang memberikan kad pengenalan kepada pendatang di Sabah.

“Soalan siasatan tadi berkisar sama ada Anwar terlibat dalam projek tersebut, adakah beliau memainkan peranan, siapa yang terlibat dan apakah polisi yang digunapakai semasa Projek IC itu dijalankan,” katanya.
Latheefa yang bersama Anwar semasa siasatan itu dijalankan berkata Anwar telah menerangkan peranannya kerana sesetengah soalan memerlukan dokumentasi dan jika ada soalan tambahan pihak penyiasat akan meemaklumkan kemudian.

Beliau berkata antara yang turut ditanyakan penyiasat adalah cadangan Anwar bagi mengatasi masalah Projek IC yang kelihatan tiada pihak yang tampil memberikan jalan penyelesaian.

Katanya, RCI kelak bukan sahaja menyentuh sama ada Anwar terlibat tetapi apa yang diketahui semasa beliau menjawat jawatan sebagai timbalan perdana menteri.

“Ini bukan perjumpaan awal tetapi ini adalah satu penyiasatan dan Anwar menjawab setiap soalan yang dikemukakan. Sebentar tadi, Anwar telah menafikan penglibatannya dalam Projek IC dan beliau telah menamakan tiga individu yang terlibat dalam projek itu,” katanya.

Baca lagi sini
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...