Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, Oktober 08, 2012

Ucapan DSAI Di Sorbonne, Paris.

Paris : Ucaptama “Does The Arab Spring Have The Potential To Become A Muslim Spring?” Dan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Association of Muslim Social Scientists (AMSS) UK.

Gambar Hiasan

Saya dengan rendah diri telah memenuhi jemputan ke acara anjuran Institute of International and Strategic Relations (IRIS France), The Advance Studies Research Centre (Belgium) dengan kerjasama Association of Muslim Social Scientists (AMSS) UK baru – baru ini bagi menerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat AMSS, disamping menyampaikan ucaptama, “Does The Arab Spring Have The Potential To Become A Muslim Spring?” di Sorbonne, Paris. 

Di dalam ucaptama tersebut, saya ungkapkan bahawa kebangkitan rakyat yang berlaku di Timur Tengah adalah satu bentuk kelahiran semula demokrasi di rantau itu. Kelahiran ini telah menjatuhkan regim diktator yang sarat dengan penindasan dan autokrasi, yang menyekat kebebasan dan menindas rakyat Timur Tengah selama ini. 

Lebih penting, apa yang terjadi di Timur Tengah telah mematahkan kesangsian bahawa Islam dan demokrasi tidak selari. Kebangkitan yang berlangsung bukanlah terbit dengan slogan – slogan yang Islami semata – mata, tetapi sebaliknya hasil perjuangan rakyat yang menuntut demokrasi, kebebasan dan keadilan. 

Saya kemukakan contoh negara Turki dan Indonesia, sebagai negara Islam abad ke 21 yang sedang mempelopori reformasi politik – membuktikan bahawa demokrasi bukan sahaja diterima, bahkan asas penting bagi syiar Islam. Hakikatnya, musuh kepada syiar Islam itu adalah – ketidakadilan, rasuah, kezaliman dan tamak haloba. 

Ciri ‘Muslim Spring’ itu harusnya berpaksi kepada demokrasi berperlembagaan, bukan pada namanya sahaja, tetapi pada amalannya. Pilihanraya yang telus dan bersih; pembahagian kuasa dan sistem kehakiman yang bebas bagi melindungi hak asasi rakyat serta kedaulatan undang – undang adalah bagi menjamin kebangkitan yang berlaku benar – benar mencapai matlamatnya dan berkekalan. 

‘Muslim Spring’ itu adalah bilamana kebangkitan yang berlaku memastikan tertegaknya apa yang kita panggil sebagai keadilan sosial; al-Adala al-Ijtima’iyya menjunjung matlamat akhir Shari’a, iaitu, al-Maqasid al-Shari’a. Kebangkitan rakyat itu tidak harus harum pada namanya sahaja; fajar baru untuk kebebasan, demokrasi dan keadilan, tetapi memastikan apa yang dijanjikan itu benar – benar terlaksana.

ANWAR IBRAHIM
4 Oktober 2012


Sumber : SINI

 Bisnes Online Terbaru!!! Panas!!!! Pedas!!!!!!
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...