Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Oktober 23, 2012

Gila!! Hampir sejuta pengundi Sarawak dikecuali audit PSC – Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR 22 Oktober: Hampir sejuta data pemilih Sarawak dikecuali menjalani proses audit Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Penambahbaikan Proses Pilihan Raya (PSC) ekoran kegagalan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membekal senarai nama.

Dedah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen hari ini, dari 1,009,312, hanya 14,928 data pemilih di negeri itu diaudit manakala selebihnya terpaksa dikecuali daripada proses itu kerana berlaku pertindihan dengan daftar pemilih Sabah.

“Ini bukti tindakan SPR dari senarai yang diperoleh, walaupun diberi jaminan oleh PSC,” kata Anwar dalam perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 berkaitan SPR.

Anwar berkata, jumlah 14,928 pemilih Sarawak itu hanyalah 1.5 peratus dari keseluruhan pengundi.
Menurutnya, jumlah keseluruhan nama pemilih di seluruh negara yang diaudit PSC adalah 11,585,956, berbanding statistik daftar pemilih bagi suku tahun keempat 2011 berjumlah 12,595,268.

Beliau turut mengkritik keberkesanan SPR dalam pengurusan pilihan raya, sedangkan agensi itu menerima peruntukan RM400 juta, dua kali ganda peningkatan iaitu RM203 juta ketika mengendalikan Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008.

Selanjutnya, Anwar merumuskan, hasil audit PSC mendapati tiga kepincangan besar iaitu keraguan terhadap kelayakan permohonan pemilih, alamat tidak lengkap dan rombakan serta penggabungan lokaliti yang menimbulkan kekeliruan.
“Kalau begini keadaannya, ia menunjukkan SPR masih lemah. Apakah ini keupayaan SPR, walaupun telah ada sistem MyKad?” soal Anwar./KeadilanDaily

 PANAS!!!! MINYAK PETROL JIMAT 50% ,DISAMPIN ITU DUIT MASUK!!!!!!!!!!! DAFTAR SEKARANG!!
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...