Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Mac 08, 2011

Fitnah Liwat II: Pendakwaan tidak kemuka rayuan

Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang mengetuai pihak pendakwaan dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pihaknya tidak akan membuat rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menggugurkan tiga barangan yang diambil dari sel tempat ketua pembangkang itu ditahan sebagai bukti.

Yusof, ketika dihubungi menjelaskan keputusan hari ini dibuat semasa perbicaraan sedang berlangsung.

Rayuan Anwar, sebelum ini bagi kes yang sama telah ditolak oleh Mahkamah rayuan dan Persekutuan atas dasar ia adalah perkara interlokutori dan bukan dalam bidang defisini sesuatu keputusan pada hujung perbicaraan.

Atas hujah itu, Yusof berkata pihak pendakwaan tidak akan membuat rayuan.
Pagi tadi, mahkamah memerintahkan tiga barangan - berus gigi, botol air minuman dan tuala 'Good Morning' tidak boleh diterima sebagai bukti.
Hakim, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah dalam penghakiman dalam bicara dalam perbicaraan berkata barangan berkenaan diperolehi dengan cara yang tidak sah.
"Mahkamah mendapati tiga barang itu diperoleh secara tidak adil. Barang-barang dan perkara yang berkaitan akan ditolak daripada perbicaraan ini,” katanya.
Justeru, katanya, sampel DNA yang diperolehi itu juga tidak boleh diterima dan memerintahkan barang-barang berkenaan diketepikan.
Ketiga-tiga barang berkenaan diperoleh daripada lokap bahagian jenayah berat ibu pejabat kontinjen Kuala Lumpur pada 17 Julai 2008.

Anwar ditahan di lokap itu semalaman sehari sebelumnya.
Sehubungan keputusan itu, Yusof berkata pihak pendakwaan belum bersedia untuk meneruskan perbicaraan, meskipun beliau mempunyai tiga saksi lagi.
Mahkamah kemudiannya ditangguhkan hingga pagi esok.
Sebelum itu, peguam Karpal Singh ketika menjawap hujah Yusof semalam dalam usaha tidak membenarkan permohonan pihak pendakwaan untuk menjadikan tiga barangan kontroversial itu sebagai bukti.

Menurut Karpal, memandangkan tangkapan ke atas ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim itu dijalankan secara tidak sah dan barang berkenaan diperolehi secara tidak adil, justeru ia harus ditolak.

Sebaliknya, Yusof pula berkata mahkamah perlu mempertimbangkan sama ada barangan itu adalah relevant meskipun cara ia diperolehi mengkin 'tidak sah'.

Sambil memetik kes mahkamah di negara-negara Komanwel seperti Britain, Amerika, Jamaica dan Afrika, Yusof dalam hujahnya selama dua jam setengah itu berkata puntung rokok dan botol air minuman daripada tertuduh juga diterima sebagai bukti dalam kes serangan seksual dan pembunuhan.

Berdasarkan hujah kedua-dua pihak, hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah membuat penghakimannya hari ini.MalaysiaKini
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...