Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, Mei 26, 2015

TERKINI : KENYATAAN PANAS!!! AJK PAS PUSAT..WAJIB BACA!!


Foto Saya


Kukuhkan PR, Hargai Kekuatan Rakan

Saya melihat dengan penuh kerisauan, arah tuju yang ingin dibawa oleh beberapa pemimpin PAS berhubung kedudukan PAS dalam PR dan sesama PAS. Kenyataan sombong dan angkuh yang tidak sama sekali menggambarkan usaha menyatupadukan atau mencari perdamaian atas asas yang dipersetujui bersama. Yang mana asas yang dipersetujui bersama ini amat banyak atas sebab keinginan bersama untuk menyelamatkan Malaysia dari terus dirosakkan oleh UMNO dan BN.

Maka di sini mungkin terdapat perbezaan antara cara kepimpinan yang ingin mencari persamaan dan yang ingin mencari perbezaan, inginkan persepakatan dan inginkan perbalahan. Saya telah sebut sebelum ini bahawa amat mudah mencari perbezaan dan perbalahan. Mana-mana ‘samseng jalanan’ pun mampu melakukannya. Tetapi untuk mencari persamaan dan persepakatan, ianya hanya mampu dilakukan pemimpin yang bijak dan berhemah.

Oleh itu, di sini terletaknya kelebihan Almarhum Ustaz Fadhil Mohd Noor dan Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Mereka memahami bahawa walaupun wujud perbezaan antara PAS dan DAP serta PKR, namun usaha mencari keadilan dan keselamatan untuk Malaysia boleh menyatukan ketiga-tiga parti dalam satu pakatan politik yang kukuh dan mantap. Maka itulah yang telah mereka usahakan dengan jayanya sehingga Allah membawa mereka kembali ke pangkuanNya.
 
MENGAPA SUASANA BERTAMBAH BAIK TAPI KEADAAN PR SEMAKIN RAPUH?

Ada yang menyamakan keadaan 2002 apabila DAP tinggalkan BA dengan suasana yang sedang berlaku sekarang. Sedangkan ianya amat sangat jauh berbeza.

Pada 2002 DAP mensyaratkan PAS menggugurkan dasar perjuangannya untuk menegakkan sebuah Negara Islam dan terima dasar Sekular. Kalau tidak DAP akan keluar dari BA. Dengan diberi syarat sedemikian, maka Almarhum Ust Fadhil menyebut PAS tidak akan gadaikan dasar perjuangannya walaupun akibat dari itu, DAP keluar dari BA. Dan sepertimana diketahui semua, akhirnya DAP keluar dan PAS terus bersama PKR dalam BA.

Sekarang suasananya sudah jauh berbeza. Dengan pembentukan PR pada 2008, satu penyelesaian terhadap masalah perbezaan dasar perjuangan telah tercapai. Iaitu setiap parti berhak memperjuangkan dasarnya masing-masing atas platform atau wadah partinya sendiri, tetapi sebagai PR, setiap parti perlu berpegang kepada dasar yang dipersetujui bersama. Oleh itu persoalan menggugurkan dasar perjuangan tidak lagi timbul. Suasana sebegini jauh lebih baik berbanding 2002.

Oleh itu dalam menangani persoalan perbezaan ini, maka pimpinan kesemua parti hendaklah bertindak secara tenang dan bijaksana. Jangan marah apabila ada yang tidak bersetuju atas isu yang memang telah tidak dipersetujui dari asalnya. Jangan cuba memaksa persetujuan atau menyerang dan mengutuk apabila ada yang nyatakan tidak bersetuju. Kerana sememangnya ianya tidak dipersetujui dari awal. Dalam erti kata lain, jangan marah apabila PAS membawa isu hudud untuk Kelantan dan jangan juga marah apabila DAP tidak bersetuju. Uruskan perbezaan ini dengan penuh bertanggung-jawab melalui semangat ‘setuju untuk tidak bersetuju’ sambil saling menghargai satu sama lain.

Malangnya bukan ini yang kelihatan sedang berlaku. PR dilihat berada di penghujung hayatnya oleh sebahagian pemerhati politik atas sebab tidak bijaknya cara perbezaan ini diurus. Walaupun kaedahnya cukup jelas disediakan oleh pimpinan terdahulu. Mengapa begitu?

KEINGINAN MENUNJUK KEKUATAN MASING-MASING!

Dalam suasana ini muncul pimpinan yang ingin menyatakan kekuatan masing-masing dan ketidak-perluan kepada bantuan dari rakan masing-masing. Perbezaan yang sudah lama wujud dijadikan alasan untuk terus berbalah. Sehingga ada yang tertanya, “bagaimana PR dapat diwujudkan pada asalnya kalau inilah suasananya??" PR dapat diwujudkan dulu dalam keadaan di mana perbezaan yang sama wujud, oleh kerana adanya kebijaksanaan dan sikap tawadhu’ dan rendah diri di semua pihak.

Dahulu PAS mengaku DAP ada kekuatannya dan DAP mengaku PAS ada kekuatannya. Sambil itu, yang lebih penting, bersama saling mengaku bahawa ada persamaan dalam matlamat yang ingin kita capai bersama. Itu sebabnya kedua pihak saling membantu! Sama-sama ada kekuatan dan sama-sama akui tidak mampu menang secara bersendirian sepertimana UMNO tidak boleh memerintah secara bersendirian.

Soal siapa lebih kuat dan siapa tidak kuat bukan isunya. Isunya adalah adakah mana-mana parti cukup kuat untuk menjatuhkan UMNO/BN sendirinya? Adakah PAS dengan DHPPnya boleh menang kerusi yang cukup, dalam suasana sekarang, untuk membentuk kerajaan menggantikan UMNO/BN? Dan sekiranya tidak mampu, tidakkah kerjasama yang sepertimana diusahakan dan dipertahankan oleh Almarhum UFN dan Almarhum TGNA perlu diteruskan?

Atau persoalan gantikan UMNO/BN tidak lagi releven bagi semua? Sekadar untuk dipertahankan kerusi di kubu masing-masing dan kekalkan UMNO/BN di Putrajaya?

MENGAPA PERLU JATUHKAN UMNO/BN

Almarhum Ust Fadhil Noor dan Almarhum Tok Guru Nik Aziz juga memahami bahawa walaupun wujud persamaan dengan UMNO, keinginan UMNO untuk mengekalkan sebuah regim yang terkenal dengan rasuah serta bobrok, bersikap perkauman dan rasis menghalang PAS berkerjasama dengan UMNO. Sifat UMNO sedemikian rupa akan menghalang bukan sekadar matlamat jangka masa pendek tetapi jangka masa panjang PAS tercapai. Malahan mereka, iaitu UMNO, adalah penghalang dari manusia mengenali kebenaran Islam dan itulah sebabnya PAS menentangnya sejak dulu.

Kalau ada pendekatan baru di mana permusuhan dengan DAP ingin ditanam dan kerjasama dengan UMNO ingin diutamakan, maka pendekatan ini merupakan satu penyimpangan asasi dari apa yang diusahakan selama ini. Asas dan sebab perubahan sikap serta U-turn ini perlu diperjelaskan. Adakah PAS telah mula berpegang kepada pendekatan ‘Islam dan Melayu’ yang selama ini PAS tolak? Kerana selama ini PAS berpegang kepada keyakinan bahawa Islam itu memadai dan tidak perlu ditokok tambah dengan Melayu atau apa jua sekali pun. Apabila Islam itu dihayati dan terlaksana, maka Melayu dan semua bangsa akan turut terbela. Adakah keyakinan ini sudah tidak lagi dipegang PAS?

Persoalan ini perlu dijawab dengan hujjah yang menyakinkan. Harap-harap tidak dengan sekadar dikeluarkan ‘fatwa’ dan dipaksakan ‘fatwa’ tersebut ke atas keseluruhan ahli.

KESIMPULAN

Saya menyeru semua pihak, samada PAS atau DAP, supaya kembali kepada pendekatan dan kaedah yang telah dipersetujui bersama sekian lama, yang merupakan latar belakang sebalik pembentukan PR. Sebenarnya pendekatan dan kaedah yang digunakan terbukti berkesan dan telah menambah-kukuhkan kedudukan PAS di kalangan rakyat. Pada masa yang sama, kefahaman dan penghayatan ummat Islam terhadap agama Islam juga turut ditingkatkan.

Sebagai parti politik Islam yang terlibat dalam arena politik mewakili perjuangan Islam, PAS hendaklah bersama dengan kehendak rakyat yang ingin menolak rasuah, kezaliman dan perkauman. Janganlah PAS dilihat sebagai parti yang ingin pertahankan regim yang digelumangi rasuah, zalim dan perkauman ini demi kononnya menjaga ‘kepentingan Islam dan Melayu’. Sedangkan kepentingan Islam dan Melayu sebenar telah digadaikan UMNO/BN sejak lama dulu; kini dan selamanya?

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD
 
 
 
 

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...