Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Isnin, April 09, 2012

PM Malaysia Najib Tipu Rakyat!!!

Official Supporters Page of Husam Musa
Kenyataan Media (untuk hebahan).

Penegasan Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Razak untuk tidak menghapuskan Pinjaman PTPTN seperti yang telah diumumkan di Batu Pahat Sabtu lalu menunjukkan kepupusan Daya Kreativiti pemimpin UMNO/BN.

Pertama:

Jumlah RM43billion yang disebut oleh PM adalah tidak benar dan mengelirukan.

Dengan jumlah peminjam seramai 1.9 juta orang, jumlah keseluruhan pinjaman yang dikeluarkan sejak ianya mula dikeluarkan sehingga akhir tahun 2012 hanya berjumlah RM28billion dan bukannya RM43billion seperti disebut oleh beliau (PM).

Mengapa PM sanggup memberikan angka yang salah? Adakah beliau sengaja mahu mengeliru dan menakutkan rakyat jelata?

Kedua:

Jumlah keseluruhan RM28billion sehingga akhir tahun 2012 tidak semestinya dilunaskan serta merta keseluruhannya sebaik sahaja Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa di Putrajaya kelak.

Antara tindakan dan pendekatan yang boleh diambil ialah mengambil alih pinjaman PTPN atau memberikan jaminan pembiayaan tahunan yang sama jumlah dengan tanggungan PTPTN kepada institusi kewangan yang memberikan pembiayaan kepada PTPTN.

Dengan itu kos tahunan kepada Kerajaan adalah masih dalam tahap kemampuan Kerajaan pusat sebagaimana PTPTN mempunyai jadual pembayaran tahunan yang tertentu.

Gambaran bahawa negara tidak mampu kerana menjelaskan RM43billion sekaligus adalah amat mengelirukan dan menunjukkan PM tidak memahami mekanisma kewangan yang lazimnya diamalkan termasuk memberi undertaking dan menjadual semula pinjaman.

Haji Husam Musa
Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri Kelantan


KEMPEN KUBURKAN UMNO/BN PADA PRU13 (SOKONG SILA KLIK)  
    
 
   Artikel Yang Wajib Di Baca Oleh Umat Islam Malaysia!!!  
   DSAI Jawab Tuduhan Umno Isu Israel
#Anda Bakal Jutawan Online##
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...