YB KHALID SAMAD : Melayu patut lebih selesa dengan Pakatan Harapan

Khalid Abdul  SamadKhalid Abdul Samad
Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (Amanah), Khalid Samad menyifatkan dakwaan kononnya orang Melayu terpinggir dalam Pakatan Harapan (PH) adalah satu mitos.
Menurutnya, tiga daripada empat parti yang menganggotai PH pada masa ini mempunyai majoriti ahli terdiri daripada Melayu.
"Kalau ingin dilihat dari sudut kaum, sepatutnya orang Melayu lebih selesa melihat pada PH berbanding BN.
"Ini adalah kerana tiga daripada empat parti anggota PH adalah parti majoriti Melayu dan parti keempat (DAP) juga mempunyai keahlian Melayu," ujarnya dipetik daripada artikel beliau di akhbar mingguan Amanah Edisi 45.
Beliau berkata, pengasingan kaum mengikut parti tidak berlaku dalam PH berbeza dengan BN yang pada dasarnya merupakan gabungan parti berasaskan kaum.
"Dalam BN mungkin hanya Umno boleh mendakwa memperjuang dan mempertahankan kedudukan orang Melayu sepertimana terjamin dalam perlembagaan.
"Tidak mungkin MCA dan MIC boleh mendakwa begitu kerana tiada Melayu dalam MCA atau pun MIC. Begitu juga parti-parti lain dalam BN. Hanya Umno 'parti Melayu' dalam BN," jelasnya.
Beliau berkata demikian bagi mengulas pandangan perlunya sebuah parti Melayu memimpin Pakatan Harapan untuk menyakinkan pengundi Melayu supaya menyokong gabungan parti terdiri daripada Amanah, PKR, Bersatu dan DAP itu.
Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam itu berkata, persoalan dominasi kaum lain terhadap kaum Mealyu hampir mustahil berlaku dalam Pakatan Harapan bahkan sememangnya tidak memperjuangkan dominasi mana-mana kaum ke atas kaum lain.
"Oleh itu, ianya satu mitos bahawa Melayu terpinggir dalam PH. Kepimpinan Melayu terserlah dalam PH selama ini tetapi ditutup dan diselindung daripada mata rakyat Melayu melalui fitnah jahat BN," tegasnya.
Mengulas lanjut, beliau menekankan naratif Pakatan Harapan berteraskan keadilan dan prinsip urus tadbir yang baik serta beramanah yang akan memajukan Melayu dan semua kaum di negara ini.
"Prinsip keadilan di mana yang miskin diutamakan berbanding yang kaya, yang lemah berbanding yang kuat sedangkan naratif BN adalah dominasi kaum Melayu tanpa mementingkan prinsip dan keadilan.
"Sedangkan pemimpin Melayu membuat sesuka hatinya. Asalkan yang di atas itu Melayu maka dia disokong walaupun yang turut dideranya di bawah adalah kebanyakannya Melayu," tegas Khalid lagi.
Dapatkan akhbar Amanah Edisi 45, 2-8 April di pasaran sekarang yang juga memuatkan artikel Naib Presiden Amanah, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa; Pengarah Strategi Amanah, Dr Dzulkefly Ahmad dan Ketua Biro Undang-undang Amanah, Mohamed Hanipa Maidin
Turut menulis Pengerusi Amanah Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah serta tulisan Naib Pengerusi Amanah Kelantan, Ustaz Che Ibrahim Mohamed melalui ruangan khas, Tanweer Usbu'ii (Pencerahan Mingguan).
Analisis menarik mengenai senario politik semasa sehingga perkembangan seni budaya juga boleh diikuti menerusi kupasan kolumnis Ahmad Lutfi Othman, Abdul Shukur Harun, Dinsman, Lim Hong Siang dan Adam Adli.
mdl


Iklan Berbayar [ 23/4/2017 ]
Previous
Next Post »

38 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 12:57 PTG delete

PH mempunyai majoriti Melayu yang tunduk dan patuh pada kafir DAPigs demi jawatan dan dedak. Rakyat sudah menilai, tunggu PRU je.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 1:09 PTG delete

TANPA NAMA masih dibuai mimpi pasumno. si Mambang duk dlm tempurung. Akai kemetot.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 1:44 PTG delete

Hujah yg bodoh, pakatan di tubuhkan utk nenjatuhkan Rosmah dan najib, Ada faham

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
3 April 2017 2:02 PTG delete

Dia nak suruh kita rasa selesa macam dia walau si kafir yg tak mengucap kalimah syahadah boleh belek fatwa utk org Islam yg mengucap kalimah syahadah..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 2:05 PTG delete

UMNO dan PH sama je tiada bezanya, pemimpin kaya raya, PH dikuasai oleh ketua PENYAMUN dan BN pula dikuasai oleh ketua PEROMPAK.

Duduk diluar tempurung pun masih lagi tak reti nak beza ketua penyamun dan ketua perompak, lebih baik duduk dibawah tempurung tapi tau membezakan siapa sebenarnya perompak dan penyamun.

Yang dibuai mimpi tu adalah PH, dihanyutkan dan dbuai mimpi oleh UMNO melalui Madey.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 2:10 PTG delete

Hujah bodoh takpe, jangan kita jadi bodoh sebab diperbodohkan oleh Madey.

BN dan PH apakah bezanya? masing2 ada perompak dan penyamun, BN ada ketuanya dan PH pun ada ketuanya.

Berbeza dengan jemaah PAS yang imamnya bersih dari gejala rasuah dan kerosakan moral.

Reply
avatar
3 April 2017 3:38 PTG delete

Kholid OctoberFest memang selesa bila berkawan baik sakan dengan kaki2 Beer dalam DAPigs dan juga PKR!
...betul lah kata Superman Hew DAPigs! Used Malay to Screw Malay!
....what an IDIOT PAN Imayam leaders!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 3:41 PTG delete

Mula2 ingat mahdey mampu mengetuai haprak kononnya didominasi melayu tetapi cdgn menukar ph kpd brakyat dh kena sound oleh kapir dapigs...hehehe
Nampaknya situgu..sisabun..sigay tua..simaha penyamun..siti kas cuma hamba abdi kpd kapir dapigs jer.Klu dh fatwa agama islam pon mrk boleh sentuh nampak jelas kepala mrk semua kena pijak habis2an....
Nampak gayanya hanya bangsaT melayu jer yg selesa dgn kapir dapigs.Mrk nie selesa kepala mrk dipijak2 oleh kapir dapigs...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 3:59 PTG delete

Ph dan bn xda beza nya ya tp pas telan dedak bn 90juta tu yg beza sbb paling hina.akakaka

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 4:00 PTG delete

Kalau wanrosli ngucap kalimah shahadah tp keje menabur fitnah lebih jijik drp org kafir.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 4:01 PTG delete

Kahkahkah. Xda modal ka.cari la modal yg nampak bijak sikit walaun.kehkehkeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 4:02 PTG delete

Ok lagi pakatan haprak drp parti pigs.nama pun pigs semua dia sondol...siti kasim ntah sapa2 tetiba kata dia ahli pan.buduh simpan sikit nooooo.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 4:03 PTG delete

Betul tu tp pas paling jijik sbb merompak pakai nama Allah keredhaan Allah...seteruk2 ph dan bn xda plak jual nama tuhan.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:37 PTG delete

Mung tau buat fitnah je, cer buktikan siapa perompak, siapa yang kena rompak, apa yang dirompak dan bila berlaku rompakan tuh? Dasar kaki fitnah memang fitnah je yang mampu.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:39 PTG delete

Mana buktinya? Bodoh dan banggang mung nih.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:40 PTG delete

Fitnah apanya, mung la yang sebar fitnah, bahalol mung nih.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:41 PTG delete

Itulah modalnya, mung bodoh ke tak faham maksud. Barua betul la nih.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:44 PTG delete

Dah tahu haprak boleh lagi mung kata ok, memang tonggong la mung nih, yang pasti siti kassim satu kapal dengan mung, nasib mung la pasal mung bahalol dok tahu beza.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:51 PTG delete

Lebai PAS nak pi masjid, jalan kaki..tengah jalan, bertembung ngan Mamat Umno. Mamat Umno ni kata dia nak tolong Lebai PAS, tolong hantar sampai masjid..Lebai PAS pun kata ok jer..dah orang nak tolong antor, makaseh saja la..

Tetiba, Mamat Umno tadi bagitau, dia tak boleh antor, sebab bini dia marah. Mamat umno ni jenis takut bini...

Lebai PAS pun kata ok lah, dah ko tak leh nak hantar, aku sambung jalan kaki jer la ke masjid..

Bebudak Tokong yang tengah mabuk beriani kambing, tetiba menjerit "kah..kah...Lebai PAS kena kencing ngan mamat UMNO"..

Lebai PAS buat derk jer...memang dr tadi Lebai PAS jalan kaki ke masjid...dah mamat UMNO tak boleh tolong, sambung jalan jer la ke masjid, apa masalahnya. Dah niat nak ke masjid..

Lebai PAS cuma heran ngan bebudak Tokong, dah la tak tolong hantar, menjerit2 pula macam kena rasuk dengan 10 ekor jin....

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
3 April 2017 5:57 PTG delete

Jadi kelaziman bagi UMNO mengatakan PAS mengggunakan agama untuk kepentingan politik. Kini pula penyokong PH mengejek PAS dengan mengatakan PAS menggunakan agama sebagai barang dagangan. PAS jual agama bagai satu komoditi. Semua musuh PAS percaya PAS dengan agama berpisah tiada.



Dalam konteks apa agama tak boleh diperdagangkan? Dalam politik apa yang kita tawarkan kepada rakyat adalah merupakan barangan dagangan kita. UMNO menawarkan nasionalisme. Nasionalisme itu barang dagangannya. PKR menawarkan liberalisme. Liberalisme itu dagangannya. PAN menawarkan fitnahisme. Fitnahisme itu dagangannya. PAS menawarkan Islam. Islam itu komoditinya.

UMNO, PKR, PAN dan PAS semuanya berdagang. Rakyat adalah pembelinya. UMNO memperdagangkan nasionalisme dengan semangat Melayu menjadi terasnya. PKR memperdagangkan liberalisme. berkonsepkan kebebasan dan persamaan hak menjadi amalannya. PAN memperdagangkan fitnah ciri Machiavelli menjadi modalnya. PAS memperdagangkan Islam yang syumul menjadi tawarannya. Jadi apa salahnya PAS? Orang lain boleh berdagang, PAS tak boleh?

Orang lain berdagang untuk kuasa. PAS juga berdagang untuk dapat kuasa. Orang lain menggunakan barang dagangan masing-masing dengan janji kesejahteraan rakyat di dunia. PAS menggunakan komoditinya untuk kesejahteraan rakyat di dunia dan akhir. Habis apa salahnya PAS?

UMNO, PKR dan PAN masing-masing berdagang dengan manusia mencari undi. Adapun PAS sebenarnya berdagang dengan Allah untuk mencari redha-Nya. Inilah pegangan orang PAS. Firman berikut adalah jantung dan hati perjuangannya.

“Hai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (iaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan-Nya dengan harta dan jiwamu, itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahuinya. Niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, dan (memasukkan kamu) ke tempat tinggal yang baik di syurga ‘Adn. Itulah keberuntungan yang besar.” (QS. ash-Shaff: 10-12).

“Sesungguhnya, Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga (sebagai balasan) untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah, lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al-Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.” (QS. at-Taubah: 111)

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:03 PG delete

Jual lagi ayat quran utk menghalalkan perangai huduh pas.sudah2la burukkan nama islam. ALLAH suruh guna akal bukan masuk lubang 2 kali spt pesan nik aziz.lepas xberjaya salah kan dap.sng nye pas.usaha mcm taik lepas tu salahkan dap..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:05 PG delete

Karangan budak tadika mana ni. Kahkahkah.mmg lawan.elok tambah lagi jin tu lari lintang pukang pabila disebut nama harung jing.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:07 PG delete

Suka ati ckp satu kapal aku pun blh ckp hadi satu kapal ngan babi.kehkehkeh..tu sbb nama pigs.kehkehkeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:09 PG delete

Mana bukti siti kasim ahli pan. Bodoh dan bangang mung nih walataik. Kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:10 PG delete

Fitnah matsabu tolak hudud tu mana bukti video nya? Fitnah siti kasim ahli pan tu mana bukti nya walataik????

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:13 PG delete

Ayat tu sebut ttg janji.pas.kata nak saman Sarawak report mana samannya?pas kata nk saman husam pun mana saman nya tu belum kira janji dulu mb kelantan nk letak jwtn kalau setahun perintah xbjaya laksana hudud... Pas sendiri mungkir janji lagi mau jual ayat quran.... Cermin diri sikit pas oi..Allah xsuruh jd bodoh...

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 12:14 PG delete

Modal mana mung nih.kalo modal bodoh jgn la tunjuk malu sikt kat toklebai pas.kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 1:23 PG delete

hohoho... itu mcm ka. kalau tak mau beli pas senang cakap bukan islam lah ek? bengong punye lebai...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 April 2017 7:01 PTG delete Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 April 2017 7:03 PTG delete

Kenapa masih belum ada org PAN menafikan yg mereka redha kepada si kafir laknat pengerusikan mesyuarat fatwa utk org Islam macam PAN?

Oh memang redha rupanya org PAN ni.. dasar barua DAP!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 10:37 PTG delete

PAS..Parti Ajaran Syaitan pelacur agama.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 10:40 PTG delete

Walaun parti lebai hancing IQ kalah dgn budak tadika..kahkahkah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 10:46 PTG delete

Badut PAS sekor ni tak abis2 menghasut sentimen agama. Inilah hasil berguru dgn ketua lebai hancing rasuah 90juta.

Agung dan raja2 melayu ketua agama Islam negeri rileks je tak komen apa2.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 April 2017 5:26 PG delete

So org PAN redha lah tu.. terima kasih ..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 April 2017 6:27 PTG delete

Maknanya Agung dan raja2 melayu redhalah tu..betul tak badut PAS?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 April 2017 7:04 PTG delete

Wahh sejak bila pulak barua DAP disamakan dgn taraf agung dan raja2.. si DAP tu kira maharaja ke? Dasar barua maharaja ehh DAP!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 April 2017 7:57 PG delete

Maknanya Agung dan raja2 melayu barua DAP jugak ke krn tak membantah?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 April 2017 10:33 PG delete

Sejak bila pulak agung dan raja2 boleh disama tarafkan dgn barua2 DAP yg lain? Jangan perasan boleh tak.. hanya org2 yg tertentu je layak jadi barua DAP ok?

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ The Geng