Parti Islam Amanah mungkin dapat lebih kerusi di Dun Kedah

Datuk Dr Ismail Salleh Datuk Dr Ismail SallehParti Amanah Negara (Amanah) Negeri Kedah membayangkan akan mendapat lebih kerusi di peringkat Dewan Undangan Negeri (Dun) negeri itu dalam Pilihan Raya Umum ke-14 kelak.
Bagaimanapun Pengerusi Amanah Kedah Datuk Dr Ismail Salleh berkata, perkara ini belum dimuktamadkan dan perbincangan dalam Pakatan Harapan (PH) negeri mengenai pengagihan kerusi sedang berjalan.
Menurut beliau, Amanah berpegang kepada polisi awal iaitu kerusi parlimen atau Dun yang dimenangi oleh mana-mana parti dalam PH tidak akan diganggu.
"Kita ada empat parti (Amanah, PKR, DAP dan Bersatu). Dulu dua-dua kerusi Dun (Derga dan Kota Darul Aman) DAP menang. Mungkin PRU14 tambah satu lagi kerusi. Mungkin memberi sedikit kelebihan kerusi kepada Amanah di Dun.
"Kita ada 36 kerusi. Tolak dua untuk DAP tinggal lagi 34. Mungkin Amanah ambil 14, PKR 12, Bersatu 8. Lebih kurang macam itulah tapi belum muktamad lagi.
"Bagi 15 parlimen pula, sekarang PKR menang empat kerusi. Pas satu kerusi, tinggal lagi 10 kerusi yang mungkin akan ditambah oleh PKR dan perlu dibahagikan antara Amanah dan Bersatu kerana DAP memang tak bertanding parlimen," katanya ketika ditemui Malaysia Dateline di pejabatnya di Guar Chempedak kelmarin.
Amanah kini mempunyai satu kerusi Dun iaitu Pengkalan Kundur apabila Adunnya Datuk Phahrolrazi Zawawi berhijrah daripada Pas kepada parti itu manakala Pas (8), Umno (18), MCA (2), PKR (4), DAP (2) Bersatu (1).
Ismail yang juga bekas Timbalan Pesuruhjaya II Pas Kedah itu juga berkata, fokus PH Kedah adalah mengubah orang Melayu kerana majoriti pengundi di negeri itu ialah Melayu.
"Fokus PH Kedah ialah Melayu kerana 80 peratus pengundi ialah Melayu. Untuk ambil semula Kedah kena ubah pengundi Melayu sama ada dari Umno kepada PH atau dari Pas kepada PH. Kawasan Melayu ini seperti di Kuala Kedah, Baling, Padang Terap, Sik, Jerai.
"Nilai tambah PH pula apabila berjaya buktikan kepada pengundi Melayu kesatuan PH di negeri ini, bahawa keempat-empat parti ini sepakat untuk lakukan perubahan di Kedah," tegas bekas Adun Alor Mengkudu pada Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12).
mdl

Iklan Berbayar [ 23/4/17 ]
Previous
Next Post »

21 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 10:16 PG delete

Amanah kena bertanding disemua kerusi pas.Pas dah jadi parti dedak.tgkla nt pas akan kalau teruk kaw2 punya pru nt lepastu say goodbye pas...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 April 2017 6:57 PTG delete

Ulasan yg nak menyedapkan hati sendiri bila kecewa tgk ratusan ribu org berkumpul menyokong RUU 355.. Takpe sila berangan!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
4 April 2017 6:58 PTG delete

Org Kedah nak ke undi parti yg menyanjung DAP ni?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 9:29 PTG delete

PAN takde jentera, calunnya cukup2 je, angan-angan besar, tapikan,....kalau kalah pru pun takpe ada lagi kerja untuk mereka iaitu mensucikan dosa2 kafir DAPigs.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
4 April 2017 10:34 PTG delete

Pas Ikatan Gagasan Sejahtera PIGS.

Reply
avatar
mohd nasir
AUTHOR
5 April 2017 12:33 PG delete

Saya sarankan agar blog admin cabar wanrosli buktikan dulu kewujudan video matsabu yg diminta ramai pengunjung blog ni atau haramkan terus kehadiran dia disini kerana selain drp memfitnah, dia juga terus terusan bermain dgn sentimen agama dan bangsa tanpa bukti dan asas. Byk soalan yg ditanyanya sebenarnya telah dijawab secara ilmiah namun atas kerana sikap tidak tahu malunya akan direcycle soalan2 tersebut. Ramai pengunjung ini telahpun meninggalkan blog tuan kerana wujudnya manusia yg perasan pandai ini dan hujahan dangkal dan emotionalnya juga telah menjadikan blog ini kelihatan low class. Sepatutnya blog informatif begini sgt sesuai dijadikan gelanggang berhujah secara matang dan bertanggungjawab bukannya seperti hujah2 drp otak2 rasis dan scandalous spt wanrosli dan x reformist.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 April 2017 5:19 PG delete

Saya harap MOHD NASIR usahlah bersikap seperti najib UMNO yang apabila tidak berupaya mempertahankan diri dari FAKTA2 yg dikemukakan oleh pihak lawan lalu dipecatnya peguam negara, gabenor bank negara, ketua pengarah SPRM dll agar pihak tersebut tidak lagi mengganggu najib mempertahankan kepimpinan 7b nya iaitu bangang, bongok, bengong, bebal, bodoh, bengap dan barua nya.

Kita ambil salah satu contoh ke'barua'an pihak PAN iaitu bilamana RUU 355 utk memperkasakan mahkamah syariah secara jelas dipertikaikannya tetapi sebaliknya diam seribu bahasa terhadap Akta 164 yg jelas boleh menjejaskan akidah anak di bawah 18 tahun kerana tidak dapat memilih agama Islam jika salah seorang dari kedua ibu bapanya tidak bersetuju. Berbanding sebelum ini jika ibu atau bapanya memeluk Islam, maka anak tersebut sudah boleh memilih mengikut agama Islam sbg agamanya.

Begitu juga dlm isu video Mat Sabu, kalau tak silap pernah dikemukakan sebelum ini tapi telah dipertikaikan oleh pihak lawan. Maka jika itulah respon kpd video tersebut, kita semua perlu berlapang dada kerana pihak lawan punyai hujah2 mereka sendiri ataupun mereka malu utk mengakuinya!. Manakala mengenai video bukti PAS ambil RM90 juta pula, sehingga sekarang tidak muncul2. Jadi sekiranya ia tidak mampu dikemukakan, kita semua juga perlu berlapang dada jika pihak musuh gagal mengemukakan bukti atas kesilapan sendiri yg suka membodohkan diri menuduh pihak lawan tanpa bukti (spt Sarawak Report dan Husang Musang) atau pun merekacipta bukti sbg contoh yg terkini Sarawak Report dgn jelas memfitnah najib dan rosmah melalui gambar edit mereka yg ditunjuk sbg berada di kedai emas di Dubai sdgkan mereka sebenarnya berada di tempat lain di Malaysia!

Diharap MOHD NASIR faham akan akibat2 mempertahankan para pengkhianat!

Reply
avatar
mohd nasir
AUTHOR
5 April 2017 8:41 PG delete

Sekurang2nya ada sedikit kelunakan apabila sekarang wanrosli mengatakan amanah mempertikaikan RUU355 (sebelum ini perkataan 'menolak' yg digunakan). Hanya itu yg nmpk sedikit 'suci'. Ttg video matsabu, jelas wanrosli terus berbohong dgn menggunakan frasa 'kalau tak silap'. Fitnah seburuk itu takkan mungkin dpt ditutup dgn 'kalau tak Wilson's sahaja. Come on bro, at least try to be a man. Mengenai isu RM90 juta yg menjadi isu panas, tidak ada sesiapa pun di sini yg mengatakan ada video bukti perkara tersebut. Ini hanya satu reverse psaikologi drp wanrosli agar yg lain juga dilihat memfitnah sepertinya. Terbukti betul, Kedewasaan tidak semestinya kematangan malah yg terhasil drp cara wanrosli berhujah adalah kebinatangan apabila byk kali wanrosli mempertahankan hujah2 dgn fitnah semata mata. Tolong bgtau siapa kata ada video ttg RM90 juta tu? Dan buktikan juga video matsabu telah diberi. Pada siapa? Aku mula sangsi terhadap jantina wanrosli, benarkah dia seorg lelaki?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 April 2017 9:46 PG delete

WAHAI WANROSLI WALATAIK DANGKAL KETAWALAN WALAKONTOLOL MUNAFIK... MMG BETUL WANROSLI TELAH BERI VIDEO YG DIKATAKAN MATSABU TOLAK HUDUD TP DIULANGI DLM VIDEO TERSEBUT TIADA LANGSUNG SUARA MATSABU ATAU TINDAKAN BELIAU YG MENGATAKAN TOLAK HUDUD.GAMBAR MATSABU BERSAMA PIMPINAN PH.ULASAN DRP ISKANDAR SAMAD DAN JURUCAKAP JUGA DRP PAS.DIULANGI "TIADA SEPATAH PUN SUARA MATSABU". HANYA GAMBAR MATSABU BERSAMA PIMPINAN PH. BGMANA BGAMBAR BSAMA PIMPINAN PH DIKATAKAN TOLAK HUDUD????BEGITU MUDAH WANROSLI WALATAIK / PAS MENGHUKUM?TANPA BUKTI DAH HUKUM SBG TOLAK HUDUD....ISLAM X AJAR MCMTU WANROSLI.ITU NAMANYA "FITNAH".... KALAU WANROSLI XPERCAYA ATAU WANROSLI XTGK VIDEO AGAKNYA CUBA SEND SEMULA LINK VIDEO TU.KESIMPULANNYA JELAS VIDEO FITNAH BUSUK DRP PAS.ITU SEBAB SMPI SEKARANG AKU MINTAK "MANA VIDEO MATSABU TOLAK HUDUD TU??????? TUNJUK SKRG JGN MENGGELUPUR PULAK YA ATAU BUAT2 BENGKEK. Kehkeh

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 April 2017 12:13 PTG delete

Mana wanrosli ni menyorok menikus ker.Sama je drp toklebai pesedeng smpi ke macai spt wanrosli keje menfitnah je caci maki barua babi anjing biawak..lepas tu nk ckp soal islam.org spt ni lah yg membusukkan nama islam sendiri.

Reply
avatar
mohd nasir
AUTHOR
5 April 2017 1:33 PTG delete

Sorry to say wanrosli, you're busted. Sekarang hanya menunggu bagaimana belitan seterusnya drp seorg lelaki(?) yg telah sekian lama merelakan hargadirinya dipijak2 hanya kerana ketaatan membabi buta. Inilah sebab utama yg menyebabkan aku kerapkali malas nak jawab soalan2 provokasi murahan kerana semuanya adalah semurah maruah si penghantar.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 April 2017 2:16 PTG delete

Wanrosli dah kata saja kasi soalan bodoh supaya yg menjawab tu bengkek...tp yg aku tgk bkn bengkek tp wanrosli yg kelihatan terlalu bodoh seolah pas pun bodoh mcmtu secara tidak langsung menampakkan perangai huduh pas ataupun pas mmg tiada org2 bijak .so xyah ambil pusing sgt komen2 wanrosli tu aku buat gelak2 jer sbb nampak sgt kebodohan wanrosli tu.hahaha

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 April 2017 3:43 PTG delete

Dr pd semua hujah balas di atas, aku tak nk buang masa mengulangi hujah yg sama. Masing2 ada hujah masing2. Syukurlah masing2 dah faham akan isu yg telah lama berlanjutan. Aku puashati dapat menerangkan apa yg aku lihat selama ini.

Bagaimanapun, daripada semua ulasan balas di atas tak ada satu pun menafikan bhw PH diam seribu bahasa dlm isu Akta 164.

Syukurlah PAS sudah memberi respons awal. So MOHD NASIR, harap kini kamu faham apa akibatnya bersekongkol dgn para pengkhianat!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 April 2017 4:36 PTG delete

Lari dari tajuk,mengelak letew.. Buktikan mana video matsabu tolak hudud tu???? Fitnah tu dosa besar wanrosli. Byk2 istigfar

Reply
avatar
mohd nasir
AUTHOR
5 April 2017 5:23 PTG delete

Tak jawab soalan pun wanrosli. Telo kat mana? Atau mmg tak bertelo?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
5 April 2017 6:24 PTG delete

Bila Hadi dan lebai2 rasuah 90juta nak saman SR atau Husam? Selagi Hadi tak nafi, parti lebai2 pondan tak saman maknanya betul le.

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
5 April 2017 7:00 PTG delete

Lebai tokong Pangkor 2 pun sokong Akta 164 ke? Dasar barua DAP!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 April 2017 7:53 PG delete

Agung dan raja2 melayu tak komen apa2 psl akta 164. Mrk pun barua DAP jugak ke?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 April 2017 10:26 PG delete

Sejak bila pulak agung dan raja2 boleh disama tarafkan dgn barua2 DAP yg lain? Jangan perasan boleh tak.. hanya org2 yg tertentu je layak jadi barua DAP ok?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 April 2017 6:46 PTG delete

Mmg mrk xsama taraf tp taraf paling hina jijik dan keji ialah pas kaki fitnah sana sini.smpi skrg xda video matsabu tolak hudud tu....

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
6 April 2017 7:55 PTG delete

Tanya usang la fitnah arwah akan masuk PAN jika masih hidup dan seterusnya jadilah barua DAP macam yg lain..

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes