Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Ahad, Oktober 19, 2014

Utusan dilapor mencatatkan penurunan pembaca.. kah kah kah kah kah...

 

  Mingguan Malaysia, melalui tulisan pojok “Awang Selamat” mempertikaikan kajian populariti media syarikat penyelidik The Nielsen Company (Malaysia) Sdn Bhd dengan menyifatkannya terdedah kepada keraguan, menipulasi dan bias.

Akbar Umno itu berkata, kajian pembaca syarikat itu menggunakan kayu ukur ketinggalan zaman dan tidak reflektif kepada pasaran sebenar penonton dan pembaca.

“Contoh paling mudah, ada akhbar yang jauh lebih tinggi edarannya tetapi menurut Nielsen, jauh lebih rendah dari segi jumlah pembacanya.

“Tidak munasabah tetapi sampai ke hari ini, Nielsen gagal menjawab penggunaan kaedahnya yang samar dan tidak tepat,” tulis Awang Selamat lagi.

Justeru, katanya beliau faham kenapa terdapat media menarik diri daripada khidmat Nielsen dan ada membidas dan mahu menyamannya pada 2011.

Mingguan, versi Ahad Utusan Malaysia, juga melaporkan, reputasi Nielsen sudah menjadi bahan jenaka dalam industri media seperti program jenaka terkenal Maharaja Lawak.

MyMetro pada 18 September lalu melaporkan, Harian Metro kekal akhbar pilihan apabila mencatatkan peningkatan bilangan pembaca 365,000 (11 peratus) kepada 3.81 juta dalam tempoh kajian Julai 2013 hingga Jun 2014 berbanding tempoh sama tahun lalu.

Utusan pula dilapor mencatatkan penurunan kepada 563,000 pembaca berbanding 636,000 sebelum itu, manakala Kosmo dan Sinar Harian mencatatkan peningkatan kepada 875,000 dan 837,000 orang pembaca. 


mk

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...