Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Oktober 23, 2014

“Lawyers for Liberty (LFL) tidak perlu mencampuri urusan umat Islam

Angkatan Belia Islam Malaysia

SHAH ALAM – Kerajaan Kelantan mempunyai hak untuk mengenakan tindakan terhadap mana-mana lelaki Islam di negeri itu yang didapati sengaja meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut.

Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Amdi Abdul Manan berkata, Perlembagaan Malaysia jelas memperlihatkan agama Islam adalah agama rasmi negara dan ianya tidak bercanggah dengan bidang kuasa negeri.

“Lawyers for Liberty (LFL) tidak perlu mencampuri urusan umat Islam, Kelantan ada hak dari sudut perlembagaan…Malaysia pun mengiktiraf bidang kuasa mahkamah syariah, biar orang Islam yang urus agama mereka,” katanya kepada Sinar Harian Online hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Jangan pertikai ibadat orang Islam]

Amdi berkata, demikian bagi mengulas laporan sebuah portal berita semalam yang melaporkan badan bukan kerajaan (LFL) menyifatkan tindakan kerajaan Kelantan untuk mengenakan tindakan terhadap orang Islam yang gagal hadir tiga kali solat Jumaat berturut-turut, akan memberikan kesan serius.

Menurut LFL tindakan kerajaan Pas Kelantan itu adalah bertentangan dan melanggar Perlembagaan negara iaitu Perkara 5 berkaitan kebebasan individu, Perkara 8 berhubung undang-undang sama rata, Perkara 9 berkaitan kebebasan bergerak dan Perkara 11 berkaitan kebebasan beragama.


sh

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...