Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Rabu, April 30, 2014

[ Anwar Ibrahim ] Sorok maklumat, cara Malaysia tangani krisis MH370

nation_multimedia_dsai_interview_ 

KUALA LUMPUR 29 APR: Majoriti Rakyat Malaysia tidak mendapat maklumat yang sepatutnya dari media tempatan berhubung kehilangan pesawat MH370 yang hilang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Dalam wawancara bersama portal bebas Thailand, Nation Multimedia di Kuala Lumpur minggu lalu, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tindakan itu menyebabkan 54 peratus rakyat Malaysia berpendapat kerajaan gagal menangani krisis tersebut dengan berkesan,
“Umno kata itu cara terbaik dan kita sedang dipuji oleh dunia. Tetapi kajian mendapati 54% rakyat menyalahkan kerajaan,” kata Anwar.

Kata Anwar, tindakan kerajaan yang tidak telus berkongsi maklumat berhubung kehilangan pesawat itu telah membuka mata media antarabangsa.

Ia terbukti dengan sikap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang enggan menjawab soalan dikemukan wartawan dalam banyak sidang media.

Menyentuh isu keselamatan negara, Anwar berkata pihak tentera terlepas pandang berhubung kehadiran pesawat yang tidak dikenali dalam ruang udara negara.

Kata Anwar, sistem radar Markoni milik Malaysia merupakan radar canggih yang dibeli oleh kerajaan sewaktu beliau menjawat jawatan Menteri Kewangan, setanding dengan sistem radar milik negara lain seperti Thailand.

“Ia (radar) boleh membaca (mengimbas) dari sempadan Thailand ke semenanjung Malaysia, Laut China Selatan dan Lautan Hindi.

“Jika objek tersebut hanya layang-layang, saya faham (jika tidak dapat dikesan).
“Tetapi jika pesawat seperti jenis Cessna terbang rendah atau tinggi sekalipun, ia masih boleh dikesan dengan mudah,” jelas Anwar kepada Ketua Pengarang Nation Multimedia, Thepchai Yong dalam wawancara itu.

kd

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...