Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Mac 06, 2014

Panas!! Fitnah II: Bukti dikemuka pasukan pendakwa rapuh

Fitnah2
(Oleh: Sidiqin Omar)

PUTRAJAYA 6 MAC: Bukti yang dikemukakan pasukan pendakwaan yang terdiri daripada eksibit dan penemuan DNA dari tubuh pengadu tidak berwibawa dan rapuh, kata ahli parlimen Subang, Sivarasa Rasiah.

Beliau yang juga seorang peguan berkata, Shafee turut berhujah memutar belit beberapa perkara termasuk alibi Anwar Ibrahim, bukti ahli parlimen Permaang pauh itu tidak berada di unit kondominium Desa Damansara ketika kejadian didakwa berlaku.

“Bagi saya Shafee banyak bangkitkan beberapa isu yang tidak susah untuk dibalas. (Malah) Shafee putar beberapa isu termasuk isu alibi.

“Dia putar fakta dan tak dapat buktikan sepanjang perbicaraan Apa yang cuba dibuktikan hanya kewujdan DNA,” kata Sivarasa ketika ditemi Keadilandaily di Mahkamah Rayuan Putrajaya, hari ini.

Menurut Sivarasa, Shafee berhujah bahawa sampel DNA diambil dari tubuh pengadu 48 jam sebelum diserahkan kepada pakar untuk pemeriksaan.

Sampel itu kemudiannya disimpan di dalam kabinet biasa, bukannya di dalam peti simpanan selamat yang biasanya diguna pengamal perubatan.

Malah, kata Sivarasa, sampel itu kemudiannya dibuka oleh pegawai pemyasat, DSP Jude Pereira di antara tempoh tersebut.

“Pakar DNA Australia, Dr Brian MacDonalds berkata, DNA tersebut dalam keadaan lengkap (pristine) dan tiada pencemaran, seolah-olah ini DNA yang baru diambil. Ia mustahil,” kata Sivarasa.

Kata Sivarasa, dalam tempoh 48 jam, kualiti eksibit DBA tersebut pada kebiasannya telah menurun (degradation).
“Ini tak masuk akal. Kalau kenyataan diambil, jelas ia rekacipta. Hakim wajar memutuskan wujud keraguan munasabah,” kata Sivarasa.

KeadilanDaily

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...