Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Khamis, Januari 31, 2013

Perjuangan Islam sentiasa ada keajaiban

Rossem, 31 Jan 2013
Keajaiban dalam perjuangan Islam sentiasa ada! Tengku Razaleigh Hamzah merupakan tokoh politik Umno yang berjaya merampas Kelantan dari tangan PAS di era pemerintahan Datuk Asri Haji Muda. Putera raja berjiwa rakyat itu menggunakan pengaruh, kekuatan, kebijaksanaan dan tipu daya yang licik akhirnya pada tahun 1978 kerajaan PAS Kelantan tumbang setelah memerintah selama 16 tahun. Lalu putera raja itu disanjung sebagai wira penyelamat Kelantan.

Keajaiban dalam perjuangan Islam sentiasa ada, hanya orang Melayu mudah lupa! Tepat jam 1.05 pagi, Ahad, 21 Oktober 1990 tokoh yang merampas Kelantan iaitu Tengku Razaliegh atau akrab Ku Li mengembalikan semula Kelantan kepada PAS, setelah sang bangsawan itu keluar Umno kerana berselisih faham dengan Presiden Umno ketika itu Dr Mahathir Mohamad, lalu menubuhkan Partai Melayu Semangat 46, kemudian membentuk gabungan bersama PAS dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) untuk melawan parti lamanya Umno BN. Gelombang tsunami politik Kelantan yang ditiup Ku Li itu memberi pikulan KO kepada Barisan Nasional (BN) tanpa meninggalkan sebarang kerusi buat mereka.

Keajaiban dalam perjuangan Islam sentiasa ada! Keresahan pemimpin dan pendukung PAS menyerang kembali apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim meletak jawatan Presiden ABIM dan sertai Umno. Dalam konteks Kelantan, kejayaan awal Anwar ialah merampaskan Dun Semerak dari tangan PAS dalam satu pilihan raya kecil. Lalu PAS menilai kekuatan yang ada pada Anwar bisa mengancam masa depan politik PAS.

Keajaiban dalam perjuangan Islam sentiasa ada! Krisis politik dalam rumahtangga Umno kembali bergelora (1998/1999) dengan Anwar Ibrahim yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri dipecat Dr Mahathir. Anwar lalu bersama PAS dalam Pakatan Rakyat (PR). Kekuatan PAS jadi berganda. Dan sekarang sedang menuju destinasi idaman, Putrajaya.

Keajaiban dalam perjuangan Islam insya Allah akan berlaku lagi selepas ini!

Sumber : HarakahDaily

Extra income dari rumah
    

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...