Panas!! : Bersalah fitnah Nizar, Pesuruhjaya Pas Perak diarah bayar RM200,000

Pesuruhjaya Pas Perak, Razman Zakaria hari ini diperintahkan untuk membayar RM200,000 kepada Timbalan Pengerusi AMANAH Perak, Dato Seri Nizar Jamaluddin.
Bendahari Agung Pas itu didapati bersalah memfitnah Mantan Menteri Besar Perak itu dalam satu rencana yang disiarkan akhbar Sinar Harian edisi Perak bertarikh 2 Jun 2015 bertajuk “Pendekatan Nizar Mirip DAP”.
Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh, D Sunita Kaur Jessy H Daljit mendapati bahawa Nizar berjaya membuktikan kes saman fitnah beliau terhadap Razman yang memfitnahnya menolak hudud serta boneka kepada DAP melalui kenyataan di akhbar Sinar Harian itu.
Hakim berpendapat, pembelaan dikemukakan Razman ke atas saman yang dikemukakan oleh Nizar adalah tidak berasas.
Dalam masa yang sama, tuntutan balas yang dikemukakan oleh Razman ke atas Nizar juga ditolak oleh mahkamah.
Di dalam tuntutan balas tersebut, Razman mendakwa bahawa kenyataan media Pakatan Rakyat pada 21 Mac 2015 yang ditandatangani oleh Nizar bersama wakil DAP dan PKR adalah satu fitnah ke atasnya selaku Pesuruhjaya Pas Perak.
Walau bagaimanpun Mahkamah Sesyen mendapati Razman telah gagal membuktikan dakwaannya itu.
Sebelum ini, Razman turut mengeluarkan saman pihak ketiga kepada Sinar Harian tetapi saman tersebut ditarik balik oleh Razman dengan kos.
Dalam perkembangan sama, Peguam Nizar, Mohd Fitri Asmuni berkata, mahkamah juga telah mengeluarkan perintah injunksi kepada Razman agar beliau tidak lagi mengeluarkan apa-apa kenyataan berbaur fitnah ke atas Nizar.
Beliau menjelaskan, RM200,000 tersebut adalah bayaran untuk ganti rugi am dan ganti rugi teruk yang perlu dibayar oleh Razman kepada Nizar.
Mohammad Nizar diwakili oleh dua orang peguam iaitu Bendahari Agung AMANAH, Asmuni Awi dan Mohd Fitri Asmuni.
Razman berjalan keluar dari kamar mahkamah.
mdl
Picture
Previous
Next Post »

35 ulasan

Write ulasan
Tanpa Nama
AUTHOR
10 November 2017 7:28 PTG delete

Bagussss!!!!!!

Reply
avatar
Asry SI
AUTHOR
10 November 2017 8:58 PTG delete

Tahniah DS Nizar! 🎊🎊...huhu..tuan bendahari dah cukup ke 200k?..🤑..💸..💸

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 November 2017 9:48 PTG delete

Syabas Razman kerana berani menyatakan kebenaran walaupun disaman

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
10 November 2017 11:44 PTG delete

bAGAIMANA pas GUNAKAN AGAMA nak menegakkan benang yg basah..

Dia yg buat "FITNAH" Cuba nak bodek allah,nak menipu allah s.w.t

seperti di bawah.
Ketua Dewan Ulamak Pas Perak Sidiq Nor menyeru semua ahli Pas melakukan solat hajat dan munajat bagi memohon Allah SWT memberi kemenangan kepada Razman yang menghadapi saman fitnah Nizar. Majlis solat hajat dan munajat itu dijadualkan malam tadi secara serentak di markas, surau dan masjid. Bagaimanapun berlaku kesilapan pada tarikh program solat hajat dan munajat itu yang dinyatakan pada 9 November 2019, iaitu dua tahun dari sekarang.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 12:01 PG delete

Agama Islam yg diturunkan oleh allah s.w.t dan disampaikan oleh nabi.s.a.w dan cara2nya ditunjukkan oleh sahabat-sahabat.yg menjadi mangsa ialah ahli2 biasa, pas yg mengEXCLUSIVEkan PAS adalah agama,oleh pimpinan tertinggi PAS.Apa yg bigboss dia cakap,diikuti secara membuta-tuli.

Agama islam yg diajar oleh nabi.s.a.w: Adalah untuk mengenali allah,beriman pada allah,dan mentaati allah s.w.t.

GUIDELINE Supaya kita tak terpesong menganggap kita sahaja yg betul:
Agama islam,di mouldkan oleh allah BERPAKSIKAN allah s.w.t,untuk keperluan dunia,4 SIFAT2 Nabi s.a.w perlu di semai,pada umat akhir zaman.
“Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu yaitu bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan kedatangan hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” [Al Ahzab 21]

Nabi Muhammad memiliki akhlaq dan sifat-sifat yang sangat mulia. Oleh karena itu hendaklah kita mempelajari sifat-sifat Nabi seperti Shiddiq, Amanah, Fathonah, dan Tabligh. Mudah-mudahan dengan memahami sifat-sifat itu, selain kita bisa terhindar dari mengikuti orang-orang yang mengaku sebagai Nabi, kita juga bisa meniru sifat-sifat Nabi sehingga kita juga jadi orang yang mulia.

Shiddiq
Shiddiq artinya benar. Bukan hanya perkataannya yang benar, tapi juga perbuatannya juga benar. Sejalan dengan ucapannya. Beda sekali dengan pemimpin sekarang yang kebanyakan hanya kata-katanya yang manis, namun perbuatannya berbeda dengan ucapannya.
Mustahil Nabi itu bersifat pembohong/kizzib, dusta, dan sebagainya.

وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلْهَوَىٰٓ
Dan tiadalah yang diucapkannya itu (Al Qur’an) menurut kemauan hawa nafsunya.

إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌۭ يُوحَىٰ

Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya” [An Najm 4-5]

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 12:04 PG delete

Amanah
Amanah artinya benar-benar bisa dipercaya. Jika satu urusan diserahkan kepadanya, niscaya orang percaya bahwa urusan itu akan dilaksanakan dengan sebaik-baiknya. Oleh karena itulah Nabi Muhammad SAW dijuluki oleh penduduk Mekkah dengan gelar “Al Amin” yang artinya terpercaya jauh sebelum beliau diangkat jadi Nabi. Apa pun yang beliau ucapkan, penduduk Mekkah mempercayainya karena beliau bukanlah orang yang pembohong.

“Aku menyampaikan amanat-amanat Tuhanku kepadamu dan aku hanyalah pemberi nasehat yang terpercaya bagimu.” [Al A'raaf 68]
Mustahil Nabi itu khianat terhadap orang yang memberinya amanah.

Ketika Nabi Muhammad SAW ditawari kerajaan, harta, wanita oleh kaum Quraisy agar beliau meninggalkan tugas ilahinya menyiarkan agama Islam, beliau menjawab:
”Demi Allah…wahai paman, seandainya mereka dapat meletakkan matahari di tangan kanan ku dan bulan di tangan kiri ku agar aku meninggalkan tugas suci ku, maka aku tidak akan meninggalkannya sampai Allah memenangkan (Islam) atau aku hancur karena-Nya”……
Meski kaum kafir Quraisy mengancam membunuh Nabi, namun Nabi tidak gentar dan tetap menjalankan amanah yang dia terima.
Seorang Muslim harusnya bersikap amanah seperti Nabi.


Tabligh
Tabligh artinya menyampaikan. Segala firman Allah yang ditujukan oleh manusia, disampaikan oleh Nabi. Tidak ada yang disembunyikan meski itu menyinggung Nabi.

لِّيَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا۟ رِسَٰلَٰتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَىٰ كُلَّ شَىْءٍ عَدَدًۢا

“Supaya Dia mengetahui, bahwa sesungguhnya rasul-rasul itu telah menyampaikan risalah-risalah Tuhannya, sedang (sebenarnya) ilmu-Nya meliputi apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu persatu.” [Al Jin 28]
“Dia (Muhammad) bermuka masam dan berpaling,karena telah datang seorang buta kepadanya” ['Abasa 1-2]
Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa firman Allah S.80:1 turun berkenaan dengan Ibnu Ummi Maktum yang buta yang datang kepada Rasulullah saw. sambil berkata: “Berilah petunjuk kepadaku ya Rasulullah.” Pada waktu itu Rasulullah saw. sedang menghadapi para pembesar kaum musyrikin Quraisy, sehingga Rasulullah berpaling daripadanya dan tetap mengahadapi pembesar-pembesar Quraisy. Ummi Maktum berkata: “Apakah yang saya katakan ini mengganggu tuan?” Rasulullah menjawab: “Tidak.” Ayat ini (S.80:1-10) turun sebagai teguran atas perbuatan Rasulullah saw.(Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi dan al-Hakim yang bersumber dari ‘Aisyah. Diriwayatkan pula oleh Ibnu Ya’la yang bersumber dari Anas.)
Sebetulnya apa yang dilakukan Nabi itu menurut standar umum adalah hal yang wajar. Saat sedang berbicara di depan umum atau dengan seseorang, tentu kita tidak suka diinterupsi oleh orang lain. Namun untuk standar Nabi, itu tidak cukup. Oleh karena itulah Allah menegurnya.
Sebagai seorang yang tabligh, meski ayat itu menyindirnya, Nabi Muhammad tetap menyampaikannya kepada kita. Itulah sifat seorang Nabi.
Tidak mungkin Nabi itu Kitman atau menyembunyikan wahyu.

Fathonah
Artinya Cerdas. Mustahil Nabi itu bodoh atau jahlun. Dalam menyampaikan 6.236 ayat Al Qur’an kemudian menjelaskannya dalam puluhan ribu hadits membutuhkan kecerdasan yang luar biasa.
Nabi harus mampu menjelaskan firman-firman Allah kepada kaumnya sehingga mereka mau masuk ke dalam Islam. Nabi juga harus mampu berdebat dengan orang-orang kafir dengan cara yang sebaik-baiknya.
Apalagi Nabi mampu mengatur ummatnya sehingga dari bangsa Arab yang bodoh dan terpecah-belah serta saling perang antar suku, menjadi satu bangsa yang berbudaya dan berpengetahuan dalam 1 negara yang besar yang dalam 100 tahun melebihi luas Eropa.
Itu semua membutuhkan kecerdasan yang luar biasa.

untuk panduan pada kawan2,rakan2 yg sedang berpolitik dunia..
wallahualam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 12:36 PG delete

Bersalah fitnah Nizar hanya pada macai2 je tapi bagi kami apa yang dikatakan oleh Razman adalah benar

Macam Madey dan Najib fitnah Anwar, kami masih lagi percaya Anwar dianayai

Macai2 semua macamana?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 1:15 PG delete

dah tahu siapa PEMBOHONG & TUKANG FITNAH.....Parti apa?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 7:49 PG delete

Klu dh junjung lilin dapigs...fitnah apa!!!

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 November 2017 8:02 PG delete

Dah lama tunggu ni! Awak (akaun affin) kat mana.. awak awak kat mana?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:23 PG delete

Tulis panjang2 kafir harbi jgak yang dipilihnya

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:33 PG delete

Kamu tunggu je munculnya Imam Mahdi dan Nabi Isa, sementara tu kamu boleh ketepikan dulu Islam dan Ulamak yang ada sekarang dan patuh dan tunduk lah kamu pada kafir harbi

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:39 PG delete

Parti cap Bunga Raya la, tapi PKR, PANdir dan DAPigs bermesra pulak dengan PEMBOHONG dan TUKANG FITNAH, Anwar ni peliwat ke atau difitnah?

Rakyat keliru

Mana perginya prinsip mereka ni?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:45 PG delete

Kesihan pada parti yg membawa agama islam sebagai alat politik.

Agama islam sejak,zaman Adam diajar mengenal ALLAH S.w,t,Beriman pada allah s.w.t dan Mentaati allah s.w.t.

Bila pas mengambil islam di letak di bawah perlembagaan politiknya, ianya dikatakan dari al-quran,hadith,itijhad dan Qias maka susunan TERTIBnya mengikut kemahuan MAKHLUK,bukan kemahuan ALLAH S.W.T

Jadi banyaklah "KELEMAHANnya",sebab ianya "BERPILIH" mengikut perkiraan president dan para2 ulamak yg berkepentingan,dikelingi oleh oppertunist.

Jadi kalau ikut TERTIB ALLAH S.W.T,mengikut jalan yg "LURUS"

Jika kita ikut cara ALLAH S.W.T, JANJI ALLAH adalah sama ,jika allah kata "ayat amal maaruf nahi mungkar" ibaca pada 1981, tetap sama amalanya walaupun hingga akhir zaman.Jika kita jadikannya agama politk islam,maka ayat tadi bergantung pada ketua yg memimpin kita,jika ketuanya TGNA,ianya tetap sama,jika orang lain jadi lain.

Jika ikut TERTIB ALLAH S.W.T, Mengenalnya dahulu dari mengenal politik,tentulah tidak jadi begini.

Bila mengenal allah,apa yg manusia mahu,tetapi apa yg allah mahu,kemahuan allah yg terjadi.

Tetapi bila tertib kepartian PAS didahulukan,hanya ulamak pas sebagai president menjadi perantara dgn allah s.w.t .

Umpamanya "fITNAH" adalah amalan yg dimurkai ALLAH S.W.T.

Tetapi mengapa hampir semua ahli2 pas TIDAK terasa akan manusia mempunyai kelemahan,termasuk ahli2ya sendiri juga akan melakukan kesalahan.Mereka akan terikat dgn PRESIDENT n ulamak mereka,dianggap sebagai suci,walaupun terang2 bersalah.

iNilah bezanya pada yg mendapat agama islam ikut TERTIB yg ditunjukkan oleh allah melalui rasulnya dan amalan diterjemahkan oleh sahabat2nya.Mereka akan menasihati sahabat2 ,rakan2nya dan meminta "maaf pada rakan yg difitnah tadi"bukan menegakkan benang yg basah.

wallah'ualam.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:51 PG delete

Anwar tu BODOH!!!
Cuba dia ikut cakap kwn dia dr. Maza kan senang hidup di skrg.Susah sgt ker dia nak bersumpah laknat!!!
Din pudu lagi hebat...slps bersumpah laknat tiada siapa yg berani memviralkan isu fitnah thdpnya.Senang kan!!!
Nie air mani anwar dlm dubur mangsa sah dna dia.Dia memuki china doll dlm video besi dinyatakan sah secara bersumpah laknat oleh bekas kwn dia.
Anwar klu nak hidup aman dlm dunia politik ialah dgn bersumpah laknat jerrrrr....
Klu nak bawak mahdey atau najib...silakan.Lagi bagus.Tak susah2 rakyat memikirkannya lagi.Bodoh!!!
Dia ingat org lain bodoh mcm dia jugak!!!!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:52 PG delete

CONFIRMKAH KAMU MASUK SYURGA???

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:55 PG delete

KALAU semua orang boleh bersumpah laknat,maka tak payahlah habis duit,ada hakim,lawyer,polis...lakukan pembunuhan altantuya.pergi mesjid angkat sumpah aku tak kenal altantuya..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 8:58 PG delete

Takyah banyak cakap lah cai....
Korang dpt ker selamatkan fatwa yg dikeluarkan oleh ulama jika ada dapigs yg bantah???
Isu ruu 355 pon..sekor makhluk dlm PANxxx tak berani mengeluarkan suara setelah dapigs mengaum.TAK BERANI!!!
hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:03 PG delete

Hanya yg ada agama jer yg berani bersumpah laknat...

Hakim dh kata anwar bersalah.Air mani ada dlm dubur mangsa.Mangsa mengaku anwar mendubur.
Cuma anwar sana sini asyik kata dia kena fitnah.Klu dh meroyan begitu...bersumpah laknat jerr!!!
Bodoh nak spin...spin mcm bodoh!!!!
Hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:03 PG delete

siapa peliwat sebenarnya dah pergi bicara kes altantuya!! yg kaki peliwat adalah najib,ada surat bersumpah lagi??kamu ni main tembak..ajerr..yg kaki belakang siapa??

Najib ceraikan bininya pertama putri zainah kamu percaya tak???
Rosmah ceraikan lakinya major aziz kamu percaya tak??

nuar dan wan azizah adalah pasangan yg baik2 dari remaja mereka,anak2 perempuan mereka bertudung..anak baik 2.

mana pergi anak2 najib isteri pertama?
anak rosmah riza aziz buat filem xxx hollywood?percaya tak?

mereka pasangan spoilt brat..kalau mereka tak kesah2 anak2 mereka,apa yg kita harab dari najib/rosmah nak jaga rakyat.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:10 PG delete

surah mana yg kamu ambil ni!!kalau sumpah boleh,macamtu takpayahlah buat jail,ada polis,hakim,lawyer..


nak tahu nuar umur 63thn dah takada air mani,dishahkan oleh doctor!!doctor dah shahkan bontot saiful okay..
Nuar dah minta mahkamah syariah,untuk orang2 islam,tapi tidak dibenarkan.

Dalam islam kena ada 4 orng saksi yg beriman..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:16 PG delete

Tunggu PERBICARAAN sr la!!kalau tak sabar samanlah husam!!ngo kelantan dah buat report balak kelantan,sampai sekarang tak ada tindakkan..
sekarang rafizi dah ada SD/Affadavit bersumpah untuk risk ready pas saman??? smanlah??

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:23 PG delete

Disebabkan bencinya kamu pada manusia yg kafir lupa,nikmat islam yg diberikan allah s,w.t pada kamu ,kamu hanya nak islamtu pada diri kamu dan kumpulan kamu shj.

kamu bacatak hadith dan ayat2 yg beri-keterangan di padang masyar nanti orang2 kafir ada hak menanyakan allah,semasa di dunia dulu ya allah berikan nikmat islam pada si polan-sipolan,di mana kamu nak jawab nanti pada si kafir tadi? sebab amalan kamu sama shj dgn mereka.Hasad/tamak hanya untuk diri/keluarga dan kumpulan sahaj.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:35 PG delete

Bodoh!!!Bengap!!!
Mahkamah dh sahkan anwar bersalah.Perbicaraan dh dilakukan.

Tapi anwar masih mengatakan dia difitnah.Kenapa tak ikut saranan kawan dia dr. Maza tu utk bersumpah laknat????
Rasanya dr. Maza pon berpandu dgn dalil yg sah dlm bersumpah laknat.Ikut jer...
Zaman nabi pon ada sejarah yg berkaitan jika 4 saksi fasik melakukan fitnah.Tak dpt hukum dunia..hukuman nyata dpd Allah swt tetap ada jika dianiaya.Susah sgt ker!!!!!!

Berkenaan video anwar memuki chinadoll...99.99% disahkan para penyiasat pro luar negara video itu tulen dan pelakunya adalah datuk seri anwar bin ibrahim.Siap tertinggal jam omeganya.
Yang memerangkapnya mengaku ia adalah anwar bin ibrahim dgn catatan masa dan perjalanan anwar sblm semasa dan slps memuki chinadoll.
Mrk bersumpah laknat bhw ia adalah anwar tetapi anwar kata fitnah.Klu anwar berani dan benar.Bersumpah laknat jer lah.
Ini bermakna anwar msh ada agama dan dia tahu dia mmg bersalah dan takut bersumpah laknat dgn nama Allah swt.

Ko faham tak!!!
Perbicaraan dah..dan disahkan bersalah.
Saksi ada...dan mrk bersumpah laknat bhw anwar mmg pengamal lgbt.

Hanya mulut..tubuh badan anwar sendiri yg takut dilaknat jika dia bersumpah palsu....
FAHAM TAK!!!!
hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:39 PG delete

Rapiji tunjang utama langkah kejang yg gagal tu!!????
Yg dulu hebat mengutuk mahdey dan skrg tertunduk2 mencium tangan mahdey.Org bodoh dan tiada prinsip jer percaya dgn rapiji...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:41 PG delete

Elehhh...
Anwar sendiri tak mampu menudung kote bengkoknya dlm video besi...hehehe

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:49 PG delete

Satu lagi...dulu isteri dan anak2 dia menangis sana sini kata mahdey fitnah anwar.
TAPI SEKARANG boleh duduk bersama dgn gelak ketawa tanpa memaklumkan kpd rakyat isu fitnah mahdey tersebut.
Tak bangang ker keja mcm tu!!!!!
Demi kuasa..demi kekayaan utk anak..waris..proksi dan kroni!!!!
DEMI DEDAK MAHDEY!!!!!PTUUUIIIHHHH!

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 11:46 PG delete

Siapa kata Islam hanya untuk PAS? Itu hanya persepsi kamu je, Elok lah kamu berdakwah pada kafir DAPigs, berdakwah kat sini tiada untungnya, pergi Penang tempat yang banyak maksiat seperti kelab malam, pusat judi, pusat urut dan bermacam-macam premis maksiat ada kat Penang, berdakwahlah kat sana ajak mereka jauhi perkara yang dilarang oleh Allah dan berbuat baik lah sesamam manusia dari buang masa kat sini

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 11:49 PG delete

KAMU PUN CONFIRM KE JADI AHLI SYURGA?

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
11 November 2017 3:23 PTG delete

Apa yg nak dibanggakan bila menang sbg proksi DAP.. maka bergembiralah DAP kerana baruanya menang.. hinanya jd PAN..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:22 PTG delete

Najib sama je dengan Madey dan Anwar, semuanya kaki penipu

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:23 PTG delete

Altantuya kau kena tanya Najib

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:25 PTG delete

Kau baca la surah Al Baqarah

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:30 PTG delete

Macam PANdir la bawa FITNAH mereta-rata

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
11 November 2017 9:33 PTG delete

Itu yang sepatutnya, tapi Husang kuasa 10 nak jadi hero sebelum SR selesai di mahkamah

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

http://www.gajimasyuk.com/user/toneexcel

Senarai Blog @ Bisnes