Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Sabtu, April 11, 2015

HOT!! : LAGI SERANGAN KEPADA NAJIB...PARAH!!

 

Bekas menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin berpandangan, para penyokong Datuk Seri Najib Razak kini mungkin hanya menunjukkan sokongan yang dibuat-buat kepada perdana menteri itu.

Menurut bekas penasihat ekonomi negara itu, anggota Umno sememangnya akan menyatakan sokongan kepada presiden yang berkuasa pada masa itu.

Daim bagaimanapun memberi amaran bahawa tindakan ini mungkin tidak mencerminkan sentimen sebenar anggota berkenaan.

“Kalau (seseorang) menjadi presiden, ada kuasa, di hadapan memang mereka sokong. Di belakang kita tidak tahu. Umno ini caranya memang begitulah



“Kalau depan dia taat setia kepada pemimpin tetapi sampai satu ketika apabila panik, mereka mendesak. Itu cara Umno," katanya dalam satu temubual bersama Malaysia Gazette.

Daim memberi contoh perdana menteri sebelum ini, Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang turut menerima sokongan ahli, namun tetap digulingkan

"Macam Tunku Abdul Rahman, Tun Abdullah Ahmad Badawi, apabila sampai masanya, baru mereka ambil tindakan.

“Mungkin Umno masih yakin tetapi tidak senang hati sebab-sebab keadaan sekarang. Itulah yang kita takut terlambat," katanya.

Beliau mengulas mengenai sokongan yang disuarakan beberapa pemimpin Umno dan BN ke atas Najib ekoran serangan terbuka oleh bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir.

Mahathir antara lainnya membangkitkan mengenai pentadbiran dana 1Malaysia Development Bhd (1MDB), pembelian jet mewah oleh kerajaan dan juga pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Menyentuh isu 1MDB, sekutu kuat Mahathir itu berkata, wujud konflik kepentingan apabila perdana menteri turut mempengerusikan lembaga penasihat firma yang dibelenggu hutang itu.

“Ia akan wujudkan konflik. Kalau menteri kewangan (buat) kesilapan, dia juga perdana menteri, hendak marah tidak boleh, hendak buang tidak boleh.

“Kalau menteri kewangan orang lain, kita boleh ambil tindakan. Sekarang ini memang susahlah sebab menteri kewangan adalah penasihat kepada 1MDB. Ini masalah besar.

“Saya pun tidak tahu, patut beliau fikir sedalam-dalamnya apa yang baik kepada negara,” katanya lagi.

Katanya, siasatan ketua audit negara ke atas 1MDB tidak sepatutnya mengambil masa yang lama kerana jabatan itu mampu menyiasat pelbagai syarikat berkaitan kerajaan dalam tempoh setahun.

Katanya, kelemahan nilai ringgit dan kemerosotan keyakinan pelabur juga disebabkan tindakan kerajaan yang berbolak-balik dalam beberapa isu, termasuk 1MDB.

“Mungkin pasaran tidak percaya kepada kerajaan dan salah satu sebab mungkin disebabkan 1MDB.

“Selagi pasaran tidak yakin, tidak percaya, ringgit akan lemah. Bagaimana hendak bagi orang percaya kalau asyik bagi jawapan yang tidak betul?” soalnya.

Daim memberi contoh kenyataan 1MDB sebelum ini yang menafikan bahawa jutawan Tan Sri T Ananda Krishan Daim membantu firma tersebut melunaskan hutang.

Kerajaan bagaimanapun mengaku di Parlimen bahawa ia sememangnya meminjam wang daripada Ananda.

“Macam mana orang mahu percaya. Kalau asyik beri jawapan salah akan timbul lagi banyak persoalan?,” soalnya lagi.

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...