Iklan Penaja 1

Picture

Sabtu, September 16, 2017

MTUC bantah labur RM17 juta wang KWSP di Amerika



Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) mahu kerajaan di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak sewajarnya menimbangkan semula pelaburan dana Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) semata-mata untuk tujuan mengukuhkan ekonomi Amerika Syarikat (AS).
Setiausaha Agung J Solomon berkata, kesatuan sekerja itu memandang berat langkah kerajaan Malaysia memberi komitmen untuk melabur AS$4bilion dari dana KWSP.
Katanya, komitmen itu tidak mengambarkan pendekatan positif di pihak kerajaan apabila ia mempertaruhkan dana pekerja untuk mengukuhkan ekonomi kuasa besar terutamanya apabila terdapat keperluan untuk mengukuh ekonomi negara sendiri.
“Dalam iklim ekonomi global kita tidak menolak atau mempertikaikan kerajaan memasuki pakatan perdagangan antarabangsa, tetapi sebelum bertindak begitu, kerajaan tidak boleh mengabaikan keutamaannya terhadap rakyatnyan sendiri terutama kebajikan pekerja dan menguruskan wang yang dimiliki oleh pekerja.
“KWSP milik pekerja dan ia harus dilaburkan untuk meningkatkan kebajikan pekerja agar tidak melabur dalam pasaran ekuiti AS untuk membantu infrastruktur dan pembangunan semula AS,” ujarnya.
Solomon turut mendedahkan sebelum ini pada 2016 MTUC ujarnya pernah mengemukakan cadangan kepada perdana menteri agar KWSP membayar dividen lebih bai bagi tahun tersebut iaitu dengan membayar kekurangan dividen sebanyak 0.7% KWSP.
Bagaimanapun dakwanya, cadangan yang bertujuan bagi memastikan pendapatan tertinggi yang diperolehi oleh KWSP bagi tahun kewangan 2016 sejak kewujudannya dan memastikan dana yang munasabah terkumpul dalam akaun pekerja individu yang merupakan satu-satunya perlindungan sosial pekerjan untuk persaraan.
“Sayangnya, kami belum menerima respon kepada permintaan ini tetapi difahamkan dariapda akhbar dan media sosial megnenai pelaburan wang pekerja Malaysia untuk mengukuhkan ekonomi AS,” ujarnya.
mdl
Picture

17 ulasan:

  1. Ayuh semua sama-sama kita tumbangkan rejim BN yang telah lama melakukan kerosakan terhadap rakyat dan juga sama-sama kita tumbangkan golongan yang seotak dengannya iaitu PH yang dikepalai oleh bapak segala perosak dari dulu sehingga kini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berkesankan seruan kita kalau sokongan kita ni hanya tinggal 1% je? Tanya je..

      Padam
    2. so.. nak suruh mengundi gagasan sejahtera ka? bila pulak hadi teringin jd pm?

      Padam
    3. Seeloknya itulah pilihan terbaik yang kita ada iaitu Gagasan Sejahtera, kurang mudharatnya jika dibandingkan dengan BN dan PH.

      Padam
    4. 12:06,

      Kita undi pas walau di mana pas bertanding.. boikot BN dan PH di tempat2 lain..

      Padam
    5. BN dan PH adalah serumpun manusia yang hanya mementingkan duniawi dan meletakkan imannya dibelakang tanpa menoleh.

      Padam
  2. Utk dpt untung besar melaburlah di negara2 miskin...hehehe
    Dgn puak lgbt mana pernah betul...hehehe.Yg betul ikut cara mantan pm mahdey yg dah kaya raya anak beranak..waris..kroni dan proksi atau ikut cara pejuang pendukung lgbt mesia.Mrk terhasil ke dunia mgkin hbgn kelamin jantan sama jantan atau betina dgn betina...hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cadangan untuk LGBT, kerajaan disarankan supaya mengasingkan puak2 LGBT, hujah mereka adalah hanya untuk berkasih sayang, tak salah pun dan ianya adalah anugerah dari Allah swt kata mereka.

      Yang betina sama betina pilihlah satu pulau yang hanya LGBT betina dan satu pulau lagi hanya untuk LGBT yang jantan, berkasih sayanglah kamu semahunya tanpa diganggu.

      Selepas 20 tahun kerajaan disarankan supaya memantau puak2 LGBTni dikedua-dua pulau tersebut, adakah mereka membiak? Ada zuriatkah mereka? atau mereka akan pupus buat selamanya? Itulah akibatnya apabila melawan fitrah manusia yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Kembalilah kepada fitrah asal manusia dengan akal yang dianugerahkaNYA.

      Padam
  3. Pilih PIGS yang bertanding hanya 100 kerusi parlimen berbanding 222 kerusi. Macam mana nak memerintah jika bertanding pun tak sampai separuh? Lepas tu suruh orang pilih mereka, ini menunjukkan niat untuk memecahbelah undi bukannya memerintah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau dah menang semua 100 kerusi atau 40 kerusi masih ada lagi jalannya, samada BN yang cari GS atau PH yang cari GS dan bukan GS yang mencari PH ataupun BN.

      Walaupun tak cukup 222 kerusi, komponen PH boleh join GS atau komponen BN pun boleh join GS asal saja mereka boleh terima Islam yang memerintah, itulah strategi PAS, hebat PAS kan?

      Padam
    2. Pakar penyelidik PAS sendiri umumkan bahawa dalam kajian hanya mampu menang 40 kerusi parlimen, macam mana boleh menang 100 kalau pakar sendiri tak yakin. Tak caya tanya Dr Zuhdi. Dalam masa yang sama Presiden PAS aku tak mahu menang kerusi pun.....pening2, strategi atau huru hara.....entahlah sendiri mahu ingatlah....

      Padam
    3. Kita tengok nanti siapa yang cari siapa. BN atau PH yang akan melutut pada PAS walaupun hanya 40 kerusi.

      Padam
    4. Haprak kan ada pakar strategik lagenda langkah kejang....hehehe
      Klu setakat buat cerita dongeng dan mengadu domba kira standard pakar strategik haprak lah tu...hehehe
      Org lain sibuk perkukuhkan parti tapi pakar strategik haprak sibuk bergaduh sesama sendiri...hehehe
      Yang pasti tiada yg mghormati sangat pon pakar strategik haprak dlm kalangan mrk.Hanya layak diperkuda dan memperkuda.Mahdey hanya tggu kebodohan korang...hehehe

      Padam
  4. Akak wanroslina ni. Kenapa le akak ni, kat mana2 pun tunjuk bodoh. Malu saya kak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang bodoh adalah orang yang mudah diperbodohkan oleh Madey, sendiri mau ingat.

      Padam
    2. Akak hanya tunjuk solidariti buat adik akak ni tau tak?

      Akak saje je tunjuk bodoh dik.. bukan ke 'org yg cerdik tapi tunjuk bodoh' lebih baik daripada 'org yg bodoh tapi asyik kena klepet selalu'? Tak gitu dik?

      Padam

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...

Iklan Penaja 2

Hasil carian imej untuk bisnes mudah

Catatan Popular Mingguan

Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Iklan C

Blog Archive