Amanah : Siasat segera RM9.5 juta ke akaun Shafee

Tan Sri Shafee Abdullah
Siasatan segera harus dilakukan berhubung dakwaan Sarawak Report mengenai wang sebanyak RM9.5 juta dari syarikat SRC International disalurkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke dalam akaun peribadi peguam, Tan Sri Shafee Abdullah.
Mujahid YusofAhli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, pihak polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)dan Peguam Negara harus mengambil langkah segera agar siasatan dapat dijalankan di bawah pelbagai undang-undang jenayah termasuk Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram (AMLA) 2001 terhadap semua individu atau organisasi yang telah dibayar oleh Perdana Menteri daripada wang SRC ini.
“Jika siasatan tidak dibuat dengan segera, maka keyakinan rakyat terhadap badan-badan semak-imbang ini akan terus terhakis, kredibiliti Malaysia juga akan terhakis. Bertindak segera atas laporan Sarawak Report tersebut.
“Pendedahan sebelum kes rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim dibicarakan amat mengejutkan semua pihak,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Beliau berkata, budaya 'zipped-mouth' telah menjadi budaya politik Najib dan Umno.
“Mana-mana kes yang melibatkan rasuah dan salah guna kuasa, mereka akan senyap seribu bahasa.
“Bayaran jutaan ringgit tersebut menimbulkan pelbagai persepsi negatif terhadap integriti pihak pendakwaan dan kebebasan badan kehakiman kerana Shafee adalah peguam yang dilantik Peguam Negara terdahulu bagi mengetuai pasukan pendakwaan dalam kes rayuan pertuduhan liwat 2.0 terhadap Anwar di mana beliau telah disabitkan kesalahan dan dihukum penjara lima tahun,” katanya.
Jelasnya, isu yang sebegini serius harus disiasat oleh polis kerana Shafee mempunyai percanggahan kepentingan dalam kes tersebut.
“Ia menimbulkan spekulasi negatif kerana dibimbangi boleh mencemar ketelusan dan keadilan keputusan rayuan tersebut.
“Saya juga bersetuju dengan kenyataan Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Nasional, Muhammad Faiz Fadzil bahawa Bar Council perlu mengeluarkan notis tunjuk sebab kepada Shafee berhubung dakwaan ini bagi membersihkan nama baik profesion ulung ini,” ujarnya.
"Bukti bertulis yang didedahkan Peguam Negara pada 27 Januari 2016 bahawa Perdana Menteri telah menerima wang daripada SRC International adalah kes prima facie wujudnya salah laku jenayah pecah amanah oleh Perdana Menteri," katanya.
mdl
dana-100-all
Previous
Next Post »

11 ulasan

Write ulasan
An Anonymous
AUTHOR
6 Jun 2017 8:27 PG delete

Aku sokong tuntutan agar sprm siasat shafee abdullah.. tapi aku tangguhkan dulu sokongan utk shafee saman SR kerana memfitnah.. harap dia boleh tunggu kes pas saman SR tamat dahulu.. kalau pas menang baru dia saman SR.. kalau pas kalah buang masa dan duit jika dia saman nanti.. nampak tak betapa telusnya aku?

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2017 11:26 PG delete

Sama je haprak dengan umno apabila ada rasuah melibatkan pemimpin mereka maka haprak akan zipped mounth jugak......

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2017 9:30 PTG delete

Tak sabar rasanya nak tengok mujahid beraksi dimahkamah, tunjukkan kehebatan kamu wahai mujahid....

Tulisan Dr Mujahid bertajuk “Disiplin Ilmu Bukan Sentimen Murahan” pada 30 Mei pun menggunakan istilah-istilah yang teruk juga untuk mengecam saya, termasuk dengan menyifatkan saya sebagai “gila”, “jahil”, “bodoh” (‘cerdik’) dan “penulis upahan”.

Apa pun, seperti pernah saya tegaskan sebelum ini, saya sentiasa bersedia untuk menghadapi tindakan undang-undang dari Dr Mujahid. Tindakan undang-undang ini, bagi saya, sangat penting kerana ia adalah lambang kepada kehipokrasian pemimpin AMANAH.

Bila Dr Mujahid memilih mahkamah sebagai forum untuk berwacana dengan saya, maka kita jumpa sajalah di mahkamah. Tiada sekelumit pun rasa takut di dalam hati saya untuk berhadapan dengan beliau di mahkamah.

Dr Kamarul Azman.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2017 11:47 PTG delete

Apa nak kesah sgt...bukannya hakim atau peguam anwar yg dibayar agar dia kalah.
Dah anwar gagal menjawab soalan pendakwaraya kenapa mani dia boleh terbenam sedlm 4cm dlm dubur mangsa...
Klu cerita yg kluar dpd mulut SR mmg org bodoh jer yg mempercayainya.Logik ker pendakwaraya nak dibayar sampai jutaan ringgit utk menang.Klu utk kalah oklah jugak.Nasib SR tak kata hakim atau peguam anwar dibyr rm9.5 juta utk kalah.Klu tak....hehehe
Mgkin SR tersilap taip atau bermimpi 15 kali kot...hehehe
Bodoh...byr rm100juta pon klu sukar utk menang kes..buat apa.

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
6 Jun 2017 11:57 PTG delete

Slps ini apa pulak tulisan SR....
Kenapa SR tak bangkitkan kajian rm3xxjuta terowong dlm mimpi dapigs pulau pinang sedangkan negara lain yg buat kajian cuma rm12juta tapi dah siap sepenuhnya terowong mrk.Begitu juga penjualan tanah rakyat secara berleluasa dan ada yg tanpa tender terbuka oleh maharaja tokong...

Reply
avatar
An Anonymous
AUTHOR
7 Jun 2017 8:40 PTG delete

Kuat lagi bau babi yg dimakan oleh pemimpin kafirun..

Reply
avatar
Tanpa Nama
AUTHOR
7 Jun 2017 9:01 PTG delete

Bau haprak macam bau yahudi...

Reply
avatar
7 Jun 2017 9:28 PTG delete

Hello,
Memerlukan pinjaman yang cepat, mudah, selamat dan terjamin?
Anda berada satu langkah lagi untuk Wang anda!
pinjaman cepat dan fleksibel!
Permohonan diterima 24 jam sehari, 7 hari seminggu.
Ia mengambil masa hanya tiga langkah mudah
1) Pilih jumlah dan tempoh pinjaman anda
2) Lengkapkan permohonan anda
3) Dapatkan wang anda dalam beberapa minit!
Kami boleh memberi jaminan perkhidmatan kewangan yang terbaik berpengalaman & profesional!
Mesej ini ditujukan untuk anda!
Peti masuk saya jika anda berminat
Jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi kakitangan yang bertanggungjawab untuk pinjaman
pemprosesan melalui hubungan di bawah
Whatsapp +13176681073
atau sila membalas e-mel
idaghehernadez@gmail.com

Reply
avatar
Vick Mara
AUTHOR
14 Julai 2017 5:17 PG delete

(VICK MARALOAN COMPANY FIRM)
 
Halo saya Puan, vick mara, pemberi pinjaman yang sah dan boleh dipercayai untuk pinjaman
Dalam terma dan syarat yang jelas dan boleh difahami pada kadar faedah 2%. Dari
USD $ 12,000 hingga $ 8,000,000, euro dan pound sahaja. Saya memberi pinjaman perniagaan,
Pinjaman peribadi, pinjaman pelajar, pinjaman kereta dan pinjaman untuk membayar bil. jika awak
Perlukan loana2
   Anda perlu lakukan adalah untuk anda menghubungi saya secara langsung
Dalam: (vickmara3@gmail.com)
Tuhan merahmati kamu.
Yang ikhlas,
Puan: vick mara
E-mel: (vickmara3@gmail.com)

Nota: Semua jawapan perlu dihantar ke: (vickmara3@gmail.com)

Reply
avatar

Komenlah dan berhujahlah dengan baik... EmoticonEmoticon

Senarai Blog...Geng

Iklan Penaja

Blog Pilihan

iklan penaja.

dana-100-all

Senarai Blog @ Bisnes