Senarai Blog...Geng

Popular Posts

Selasa, September 24, 2013

Kedatangan Obama bukan satu kebanggaan: TG Nik Aziz

Nik Aziz                                                               
- Foto Sinar Harian oleh SAFWAN MANSOR                                                     
 
SHAH ALAM - Mursyidul Am Pas, Datuk Abdul Aziz Nik Mat, menyifatkan kedatangan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama ke Malaysia bukanlah satu kebanggaan buat rakyat negara ini.

Sebaliknya kunjungan Obama ke Malaysia hanyalah dianggap sebagai lambang kerjasama yang telah terjalin sejak sekian lama antara kedua-dua negara tersebut.

"Tiada yang membanggakan jika Malaysia dikunjungi Presiden Amerika kerana ia hanyalah mengesahkan hubungan baik antara kedua-duanya yang telah terjalin sekian lama.

"Kunjungan tersebut juga hanyalah tanda terima kasih Amerika Syarikat kepada Malaysia yang selama ini menyokong pendirian Amerika dalam pelbagai isu antarabangsa termasuk
dalam isu rampasan kuasa tentera di Mesir yang mana Malaysia hanya sanggup menyatakan tidak setuju dengan kadar yang paling minimum sahaja," katanya menerusi laman Facebook hari ini.

Dalam laporan media tempatan baru-baru ini, Obama akan melawat Malaysia dalam rangka lawatan empat negara Asia pada Oktober ini..

Obama dijangka akan menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu pertemuan yang disifatkan sebagai “mengukuhkan hubungan dua hala yang semakin berkembang” di antara kedua-dua negara.

Kenyataan daripada Rumah Putih turut menyebut bahawa Obama akan menyampaikan ucaptama pada Persidangan Keusahawanan Global yang akan diadakan di ibu negara pada 11 hingga12 Oktober.
 Kali terakhir Malaysia menerima lawatan Presiden Amerika Syarikat ialah pada 1966, oleh Presiden Lyndon Johnson.

Sinar Harian

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah dan berhujahlah dengan baik...